۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 9097
شجاعت تغییر در یک ساختار قدیمی

سال‌هاست بسیاری از مدیران آموخته‌اند که راهکار آسودگی، حفظ وضعیت فعلی است. به این معنا که هر تغییری می‌تواند چالش‌آفرین و پرسش‌زا باشد و برای فرار از این چالش، چه بهتر که خود را بی‌تفاوت نشان داده و دیگران را به سکون عادت دهیم.

آتیه آنلاین / می‌گویند «دیکته نانوشته غلط ندارد»؛ اما زمانی غلط و درست مدیریت یک فرد مشخص می‌شود که «شجاعت تغییر» داشته باشد. در ۲۰ ماه حضور مدیرعامل فعلی سازمان تأمین‌اجتماعی، مهمترین اتفاق رخ داده در بزرگترین صندوق بیمه‌گر کشورمان، «تغییر» است. تغییراتی گاه آنچنان بنیادین که گویی ساختاری نو را در حال مشاهده هستیم. آخرین نمونه این تغییرات - و نه البته بزرگترین آنها- حذف فیزیکی دفترچه‌های درمانی از روند اجرایی بود؛ اتفاقی که با نق زدن‌هایی در گوشه و کنار همراه شد، اما مشخص شد وقتی عزم، جزم باشد، کسی را یارای مخالفت با آن نیست. امروز (یکشنبه) دومین روزی است که به صورت رسمی‌ با دفترچه‌های خود خداحافظی کرده‌ایم، هرچند که به گفته مصطفی سالاری، تا آخرین برگ دفترچه‌های موجود قابل استفاده هستند. در طول چند دهه حضور این دفترچه‌های کاغذی، نه کسی علاقه داشت و نه همتی در شخصی دیده شد که آن را از چرخه درمان تأمین‌اجتماعی خارج کند و این مهم به عنوان یک موفقیت بزرگ در کارنامه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای همیشه جاودان خواهد ماند. طرفه آنکه این امر یکی از چندین خدمت مصطفی سالاری در کمتر از دو سال حضور بر مسند مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی است. نگاهی به چند نمونه از تحولات موفق این دوران می‌تواند یادآور این خدمات نوآورانه و بنیادین باشد. نسخه الکترونیک

نسخه الکترونیک
به گفته مدیر درمان وقت سازمان تأمین‌اجتماعی - و عضو هیأت‌مدیره فعلی این سازمان - مدت‌ها پیش از آنکه وزارت بهداشت به فکر گسترش الکترونیکی‌سازی خدمات درمانی باشد، این سازمان تأمین‌اجتماعی بود که نسخه الکترونیک را در مراکز درمانی خود به کار برد. به گفته محمدعلی همتی، در آن زمان حتی وزارت بهداشت مخالف اجرای چنین طرحی بود، اما تحول از زمانی شکل گرفت که مدیرعامل جوان تأمین‌اجتماعی تصمیم گرفت تا نسخه الکترونیک را از داخل مراکز ملکی سازمان به تمامی ‌کشور تسری دهد. سالاری برای اجرای بهتر این امر حتی مشوق‌هایی را نیز برای پزشکان همسو با اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک در نظر گرفته است.
 
طرح ۳۰۷۰

با اینکه نام این طرح با همه‌گیری کرونا و قرنطینه سراسری گره خورده، اما لزوماً نمی‌توان آن را مختص به این دوران دانست.  
مدیریت سازمان در آبان‌ماه اعلام کرد با الکترونیکی‌سازی ۳۰ فعالیت مهم تأمین‌اجتماعی، ۷۰ میلیون مراجعه به شعب و کارگزاری‌ها را خواهد کاست؛ رویه‌ای که آرام آرام جای خود را باز کرده و با نگاهی نو، الکترونیک‌سازی را جایگزین روند قدیمی‌کرده است.
 
متناسب‌سازی مستمری‌ها

بدهی‌های انباشته شده دولت‌های مختلف در طول سالیان، سازمان تأمین‌اجتماعی را به یکی از بزرگترین بستانکاران نهاد دولت بدل ساخته است. در این بین با همت مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با رد بخشی از این دیون در نیمه نخست امسال، پروژه بزرگ متناسب‌سازی مستمری بازنشستگان اجرایی شد تا گامی ‌مهم در جهت رسیدگی به معیشت سپیدمویان جامعه تأمین‌اجتماعی برداشته شود؛ اتفاقی که در صورت همراهی دولت و مجلس می‌توان در سال آتی نیز به انجام رسد.
 
توسعه ۱۴۲۰
سامانه ارتباطات مردمی‌ سازمان تأمین‌اجتماعی که به طور اختصار با نام شماره تماس آن، ۱۴۲۰ نامیده می‌شود، چند سالی است که در حال اجراست، اما تحول اساسی و توسعه کمی ‌و کیفی خدمات آن در دوران مدیریت فعلی شکل گرفت؛ رویه‌ای توقف‌ناپذیر که در سال آینده نیز شاهد گسترش بیشتر این خدمت شایان توجه خواهیم بود.
 
سطح‌بندی خدمات درمانی
سال‌هاست که در سازمان تأمین‌اجتماعی تلاش می‌شود تا خدمات درمانی به شکلی عادلانه در همه سطح کشور تقسیم شود و هر استان بر اساس نیاز منطقه خود این خدمات را دریافت کند؛ اما اجرای دقیق و مؤثر آن در دوران جدید رقم خورد و عدالت واقعی در ارائه خدمات درمانی جزویی از پرونده ۲۰ ماه سالاری شد.  
 
درمان رایگان سراسری
یکی از تحول‌های خاص دوران حضور سالاری در سازمان تأمین‌اجتماعی، رایگان شدن خدمات بستری برای کلیه بیمه‌شدگان این سازمان در تمامی شهرستان‌هایی که فاقد مراکز ملکی سازمان تأمین‌اجتماعی هستند، بود. این امر زمانی جلوه بارزتری یافت که اعلام شد خدمات بستری برای افراد بالای ۶۵  سال در تمامی کشور (حتی در شهرستان‌هایی که داری مراکز ملکی تأمین‌اجتماعی هستند) نیز به صورت رایگان انجام خواهد شد.
 
فهرست تمام‌نشدنی
ارائه فهرست کاملی از خدمات مصطفی سالاری نیاز به زمان بیشتری دارد که در این مجال اندک نمی‌گنجد. بررسی مفصل خدماتی مانند برگزاری موفق آزمون مدیران آینده، تدوین برنامه استراتژیک پنج ساله سازمان تأمین‌اجتماعی، حمایت همه‌جانبه از ایجاد و افزایش شفافیت، پشتیبانی ویژه از کسب‌وکارها در دوران کرونا و بخشودگی‌های پیاپی جرایم در این باب، حمایت از استارت‌آپ‌ها و ایجاد تحول در پوشش بیمه‌ای آنها و... نیاز به زمانی دیگر دارد که به تناسب به آنها خواهیم پرداخت.

کد خبر: 9097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =