• حمایت دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج تأمین‌اجتماعی برخط شد

    با اتصال داروخانه‌ها به سازمان بیمه سلامت؛

    حمایت دارویی بیماران خاص و صعب‌العلاج تأمین‌اجتماعی برخط شد

    معاون خرید راهبردی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی از اتصال داروخانه‌ها به سازمان بیمه‌ سلامت و فراهم‌شدن امکان بهره‌مندی بیماران خاص تحت پوشش تأمین‌اجتماعی از خدمات صندوق «حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج» در زمینه داروهای مورد تعهد این صندوق خبر داد.

  • آشنایی با مهم‌ترین روش‌های درمان ناباروری

    به مناسبت هفته سلامت در گفتگو با یک متخصص ناباروری مطرح شد:

    آشنایی با مهم‌ترین روش‌های درمان ناباروری

    ناباروری به عدم توانایی در باردار شدن پس از یک سال تلاش برای فرزندآوری اطلاق می‌شود. این در حالی است که تاکنون علل فیزیکی و روانی مختلفی برای این بیماری مطرح شده است. سازمان جهانی بهداشت، ناباروری را یک بیماری سیستم تولیدمثل می‌داند که باعث ناکامی در حاملگی می‌شود. بررسی‌های انجام شده توسط این سازمان نشان می‌دهد حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد زوجین از ناباروری رنج می‌برند که در این میان ۴۰ درصد عامل بروز ناباروری در زنان، ۴۰ درصد در مردان و ۲۰ درصد باقیمانده موارد ناباروری به دلیل وجود مشکلات در هر یک زوجین است. خوشبختانه امروزه درمان مشکلات باروری با موفقیت بیشتری نسبت به قبل انجام می‌شود و بسیاری از زوجین می‌توانند صاحب فرزند شوند. به مناسبت هفته سلامت دکتر محمدرسول خلیلی، متخصص ناباروری در گفتگویی با آتیه‌آنلاین از اهمیت روش‌های درمان ناباروری می‌گوید.

  • الگوی مطلوب پوشش همگانی سلامت در گستره بین‌المللی هستیم

    معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی:

    الگوی مطلوب پوشش همگانی سلامت در گستره بین‌المللی هستیم

    معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی به مناسبت هفته سلامت ۱۴۰۳ (یکم تا هفتم اردیبهشت ماه)، سازمان تأمین‌اجتماعی را الگوی مطلوبی برای استقرار پوشش همگانی سلامت در سطح ملی و گستره بین‌المللی سلامت دانست.

  • پرداخت ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد

    معاون درمان سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد:

    پرداخت ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز درمانی طرف قرارداد

    معاون درمان سازمان تأمین‌اجتماعی از پرداخت ۲۲۵۰ میلیارد تومان از مطالبات داروخانه‌ها، پزشکان و مراکز طرف قرارداد این سازمان در روز سوم اردیبهشت ماه خبر داد.

  • خانواده‌ها پایه‌گذار بهداشت روانی در جامعه‌اند

    گفتگو با یک روانشناس اجتماعی به مناسبت روز «سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی»:

    خانواده‌ها پایه‌گذار بهداشت روانی در جامعه‌اند

    بهداشت روانی خانواده به معنی کمک و یاددادن مهارت‌های زندگی در زمینه‌هایی است که به سازگاری و تکامل استعدادهای اعضای خانواده منجر شود. فرد در خانواده رشد می‌کند و اولین ارتباطات را با اجتماع فرا می‌گیرد. هرچه والدین در خانواده مفیدتر عمل کنند بر سلامت روانی و جسمی فرزندان تاثیر مثبت بیشتری خواهد گذاشت. بر اساس آخرین پیمایشی که در ایران انجام گرفته ۲۳.۴ درصد مردم از انواع اختلالات روانی رنج می‌برند. ناتوانی‌های ناشی از بیماری سلامت روان در ایران، نسبت به کل ناتوانی‌های ناشی از سایر بیماری‌ها ۲۵/۹ درصد است و این وضعیت در سطح جهانی ۸۲/۴ درصد گزارش شده است. بر اساس سامانه خود ارزیابی روانشناختی بهزیستی، ۶۸ درصد از مراجعه‌کنندگان دارای افسردگی خفیف، ۱۶ درصد دارای افسردگی متوسط و ۱۶ درصد دارای افسردگی شدید بوده‌اند. اهمیت شیوع اختلالات روانی در بین مردم ما را بر آن داشت تا به مناسبت هفته سلامت و روز سلامت خانواده و سلامت روانی اجتماعی گفتگویی داشته باشیم با دکتر علی فرجام، روانشناس اجتماعی که در ادامه می‌خوانید.

  • آلودگی زمین؛ تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها

    استاد دانشگاه صنعتی شریف در سومین‌ روز هفته سلامت اعلام کرد

    آلودگی زمین؛ تهدیدی برای سلامت خانواده‌ها

    امروزه در جوامع پیشرفته، محیط‌زیست در تعیین سلامت و رفاه جامعه، نقشی حیاتی ایفا می‌کند. محیط‌زیست شامل زمین، آب و هوا، تغذیه، مسکن و سایر منابعی است که باید برای مراقبت از کودکان، خانواده‌ها و جوامع سالم مورد توجه قرار گیرد. بسیاری از بیماری‌ها در جهان امروز حاصل ارتباط تنگاتنگ انسان با محیط زندگی است؛ از این‌رو باید بپذیریم بین محیط‌زیست، سلامت و اقتصاد ارتباطی تنگاتنگ و نزدیک وجود دارد.

  • کاهش تدریجی بدهی انباشته شده به تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم

    کاهش تدریجی بدهی انباشته شده به تأمین‌اجتماعی در دولت سیزدهم

    دولت سیزدهم در دوره فعالیت بیش از ۲.۵ساله خود در حوزه رد دیون انباشته شده به سازمان تأمین‌اجتماعی در مقایسه با دولت‌ها و سنوات پیش رویکرد تعامل‌گرایانه و عملکرد بهتری به نمایش گذاشته است. به این واسطه در مجموع ۲۴۰‌هزار میلیارد تومان پرداخت و تصویب رد دیون تا پایان سال ۱۴۰۲ و مبلغ ۱۷۰‌هزار میلیارد تومان تأدیه بدهی دیگر در قالب برنامه هفتم، جزو کارنامه دولت در پرداخت مطالبات تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود.

  • سبک زندگی سالم؛ پیش‌نیاز پویایی جوامع

    عضو هیأت علمی دانشگاه ایران در روز دوم هفته سلامت مطرح کرد

    سبک زندگی سالم؛ پیش‌نیاز پویایی جوامع

    سبک زندگی سالم به مجموعه‌ای از عادات و رفتارها اطلاق می‌شود که به نحوی طراحی شده‌اند که سلامت زندگی جسمی و روانی فرد را تقویت کنند و به او کمک کنند تا بتواند به طور کلی بهترین وضعیت سلامت را داشته باشد. سبک زندگی سالم شامل ترکیبی از عوامل مختلف است که در این مورد می‌توان به تغذیه سالم، فعالیت بدنی منظم، مدیریت استرس، خواب و استراحت مناسب و کافی، اجتناب از مصرف مواد و ترک عادات‌ مضر مانند سیگار کشیدن اشاره کرد. محققان سازمان جهانی بهداشت معتقدند «سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی است که استرس، اضطراب، بی‌حوصلگی و ناامیدی را به میزان زیادی از بین می‌برد و حال‌وهوای زندگی را کاملاً تغییر می‌دهد.» به مناسبت هفته سلامت و نامگذاری روز دوم این هفته با عنوان «سلامت خانواده از آموزش و پرورش تا آموزش عالی» با دکتر زینب طولابی، دانشیار رشته مدیریت آموزشی و عضو هیأت علمی گروه مدیریت دانشگاه ایران گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

  • ارائه رایگان ۳۶ میلیون خدمت آزمایشگاهی در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی

    ارائه رایگان ۳۶ میلیون خدمت آزمایشگاهی در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی

    سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد در سال گذشته بیش از ۳۶ میلیون خدمت تشخیص طبی در آزمایشگاه‌های مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در سراسر کشور به‌صورت کاملاً رایگان به بیمه‌شدگان این سازمان ارائه شده است.

  • طرح پزشک خانواده و مشکلات بی‌نام و نشانش

    گفتگو با یک پزشک خانواده به مناسبت هفته سلامت:

    طرح پزشک خانواده و مشکلات بی‌نام و نشانش

    برنامه پزشک خانواده در ایران در سال ۱۳۸۱ مطرح و برای اولین‌بار در قانون برنامه توسعه چهارم ( ۱۳۸۸- ۱۳۸۴) عنوان شد و چون زیرساخت‌ها فراهم نبود عملا اجرایی نشد تا اینکه سال گذشته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهم‌ترین برنامه خود در اجرای طرح پزشک خانواده شهری با اولویت مناطق محروم در کلانشهرها را اعلام کرد و محور اصلی پزشک خانواده شهری را پوشش همگانی سلامت در سه بعد اصلی پوشش کامل جمعیت، کاهش پرداخت از جیب و اجرای بسته کامل پزشکی خانواده برای شهروندان اعلام کرد و قرار شد از ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، طرح پزشک خانواده شهری در ۵۹ شهر کلید بخورد. اما حالا با گذشت یکسال از شروع طرح، هنوز اجرای این طرح به درستی آغاز نشده است. زیرا به نظر می‌رسد که مشکلات زیادی در مسیر اجرای طرح وجود دارد و وزارت بهداشت نمی‌تواند این مشکلات را از سر راه طرح بردارد. مشکلات این طرح ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر ابوالفضل بهجو، پزشک خانواده که در پی می‌آید.

  • آرتروز بیماری سالمندان

    در گفتگو با یک متخصص ارتوپدی مطرح شد:

    آرتروز بیماری سالمندان

    آرتروز یک بیماری التهاب مفاصل است که در واقع به ساییدگی مفاصل اطلاق می‌شود. در این بیماری مفاصل به‌تدریج تخریب و دچار ساییدگی می‌شوند. این بیماری در بیشتر موارد با درد، تغییرشکل یا تورم مفاصل و محدودیت حرکت همراه است. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که آرتروز یکی از علت‌های اصلی ناتوانی در کل جهان محسوب می‌شود و ۵۲۰ میلیون نفر مبتلا به استئوآرتروز در کل دنیا زندگی می‌کنند که ۶۰ درصد آنها مبتلا به آرتروز مفصل زانو هستند. در کشور حدود ۱۵ درصد مردم بالای ۱۵ سال ایران دچار آرتروز بویژه آرتروز زانو هستند. افزیش بیماران مبتلا به آرتروز ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر علی جوادی، متخصص ارتوپدی که در پی می‌آید.

  • مسمومیت‌های غذایی و راه‌های پیشگیری از آن

    در گفتگو با یک کارشناس ارشد تغذیه مطرح شد:

    مسمومیت‌های غذایی و راه‌های پیشگیری از آن

    مسمومیت‌های غذایی از بیماری‌های شایعی هستند که در اثر سهل‌انگاری در رعایت بهداشت و آلودگی مواد غذایی رخ می‌دهند. علائم مسمومیت غذایی در هر فرد متفاوت بوده و به میکروبی که وارد بدن می‌شود بستگی دارد که ممکن است خفیف یا بسیار شدید باشد. معمولا بیمار بعد از مصرف آب یا غذای آلوده، علائم مسمومیت را طی چند ساعت تا چند روز نشان می‌دهد. مسمومیت‌های غذایی انواع مختلفی دارد که نوع میکروبی آن شایع‌تر از سایر مسمومیت‌ها است. آمار بالای مسمومیت‌های غذایی در کشور ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با سولماز خدیری، کارشناس ارشد تغذیه که در پی می‌آید.

  • لزوم دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو

    به مناسبت فرا رسیدن ۲۸ فروردین روز جهانی هموفیلی

    لزوم دسترسی عادلانه بیماران هموفیلی به دارو

    هموفیلی نوعی اختلال نادر است که به دلیل کمبود یا نبودن پروتئین‌های کافی (فاکتورهای انعقاد)، مانع از لخته‌شدن خون به طور عادی می‌شود. بیمار مبتلا به هموفیلی در صورت دچار شدن به آسیب‌دیدگی یا زخم بیشتر از یک فرد عادی خونریزی می‌کند. این بیماری اغلب به صورت وراثتی به فرزندان انتقال می‌یابد و معمولا در مردان شایع‌تر از زنان است. بیماران هموفیلی نه تنها با مشکلات فراوانی از نظر جسمی، روحی و اجتماعی مواجه‌اند بلکه چندی است که برای تهیه داروهایشان نیز دچار مشکل شده‌اند . شعار امسال روز جهانی هموفیلی دسترسی عادلانه بیماران به دارو اختصاص یافته است. فرارسیدن روز جهانی هموفیلی ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با احمد قویدل، مشاور مدیر عامل کانون هموفیلی ایران که در پی می‌آید.

  • سینوزیت بیماران را ناتوان می‌کند

    در گفتگو با یک متخصص آسم و آلرژی مطرح شد

    سینوزیت بیماران را ناتوان می‌کند

    سینوزیت مزمن یکی از شایعترین بیماری‌ها در کشور است که تاثیر منفی بر کیفیت زندگی افراد به جا می‌گذارد. این بیماری با تاثیر بدی که بر کیفیت زندگی افراد می‌گذارد آنها را ناتوان می‌کند. به همین دلیل است که فرد توانایی انجام کارهای روزمره خود را از دست می‌‎دهد. بیماری سینوزیت می‌تواند با دردهایی که ایجاد می‌‎کند مشکلات بسیاری را برای افراد در پی داشته باشد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که بیشترین دلیل مراجعه بیماران به پزشکان سینوزیت حاد و مزمن است که یکی از بالاترین مخارج بیمه، ویزیت، تشخیص و درمان را به خود اختصاص می‌دهد. افزایش این بیماری در کشور ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر مریم محمدی، متخصص آسم و آلرژی که در پی می‌آید.

  • ارائه خدمات به بیش از دو میلیون بیمار در تعطیلات نوروزی در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی

    مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرد:

    ارائه خدمات به بیش از دو میلیون بیمار در تعطیلات نوروزی در مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی

    مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی از پذیرش و ارائه خدمات سرپایی به بیش از دو میلیون و ۲۸ هزار و ۵۸۰ بیمار در مراکز درمانی این سازمان در سراسر کشور از ۲۵ اسفند سال گذشته تا ۱۷ فروردین‌ماه امسال خبر داد.

  • آشنایی با پیرچشمی و شیوه‌های مراقبت و پیشگیری

    در گفتگو با یک چشم پزشک مطرح شد:

    آشنایی با پیرچشمی و شیوه‌های مراقبت و پیشگیری

    پیر چشمی یکی از شایع‌ترین اختلالات و مشکلات بینایی است که می‌تواند قدرت دید انسان را به‌شدت کاهش دهد. این عارضه در اثر بالا رفتن سن رخ داده و معمولا در دهه چهل زندگی به بعد بروز پیدا می‌کند. در این اختلال عدسی چشم به علت افزایش سن، خاصیت انعطاف‌پذیری گذشته خود را از دست می‌دهد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مهم‌ترین و اصلی‌ترین عامل خطر این بیماری افزایش سن است. این عارضه در همه افراد بعد از سن ۴۰ سالگی به‌وجود می‌آید. پیر شدن جمعیت کشور که با افزایش این بیماری همراه است ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر ناهید مسرور، چشم پزشک که در پی می‌آید.

  • دندانپزشکان در معرض چه بیماری‌هایی هستند؟

    به مناسبت فرارسیدن ۲۳ فروردین ماه روز دندانپزشک

    دندانپزشکان در معرض چه بیماری‌هایی هستند؟

    هرسال با فرا رسیدن ۲۳ فرودین ماه روز ملی دندانپزشکی به منظور پاسداشت و تقدیر از دندان‌پزشکان در سراسر کشور گرامی داشته می‌شود این در حالیست که آنان در معرض آسیب‌های شغلی فراوانی مانند آسیب‌های روحی، روانی، خطر ابتلا به بیماری‌های عفونی واگیر و آسیب‌های جسمانی هستند که سلامت آنها را به‌ شدت تحت تأثیر قرار می‌دهد . فرا رسیدن این روز ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشم با دکتر علی رضا پیوندی، متخصص طب کار که در پی می‌آید.

  • راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

    یک متخصص داخلی تأمین‌اجتماعی مطرح کرد:

    راهکارهای پیشگیری از بیماری‌های کلیوی

    یک متخصص داخلی تأمین‌اجتماعی، کلیه‌ها را مهمترین دستگاه‌ بدن برشمرد که هرگونه اختلال در کارکرد آن علاوه بر مشکلات تصفیه خون، منجر به ایجاد سایر بیماری‌ها شده و سلامت طبیعی بدن برهم می‌ریزد. از این‌رو برای پیشگیری از انواع بیماری‌های کلیوی، توصیه‌ها و راهکارهای مقتضی را ارائه کرد.

  • کلسیم چگونه استخوان‌ها را نجات می‌دهد؟

    یک متخصص تغذیه در گفتگو با آتیه‌آنلاین مطرح کرد:

    کلسیم چگونه استخوان‌ها را نجات می‌دهد؟

    کلسیم عنصر ضروری برای سلامت بدن است که عملکردهای بیولوژیکی متعددی در بدن انسان ایفا می‌کند. یکی از مهمترین فواید آن سلامتی استخوان و دندان‌ها است. این ماده سبب افزایش قدرت و تراکم استخوان‌ها می‌شود. استخوان‌ها به عنوان مخزن کلسیم بدن در نظر گرفته می‌شوند از اینرو اگر به مقدار کافی کلسیم در رژیم غذایی خود دریافت نکنیم، بدن کلسیم مورد نیاز خود را از استخوان‌ها می‌گیرد و روند تحلیل استخوان شدت می‌یابد. دکتر محمد رضا عرفانی، متخصص تغذیه در گفتگو با آتیه‌آنلاین درباره اهمیت کلسیم برای بدن بیشتر توضیح داده است.

  • افسردگی، بیماری روانی شایع در ایران

    در گفتگو در با یک روانشناس اجتماعی مطرح شد

    افسردگی، بیماری روانی شایع در ایران

    افسردگی اختلالِ رایج سلامت روان است که شامل تغییرات شدید خلقی یا از دست‌دادن لذت یا علاقه به فعالیت برای مدت طولانی است. بررسی‌های انجام شده توسط سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳ تقریباً ۲۸۰ میلیون نفر در جهان دچار افسردگی بوده‌اند این در حالیست که این اختلال در بین زنان حدود ۵۰ درصد بیشتر از مردان است. تخمین زده شده ۸/۳ درصد از جمعیت جهان؛ از جمله پنج درصد از بزرگسالان و ۷/۵ درصدِ بزرگسالان بالای ۶۰ سال، افسردگی را تجربه می‌کنند. همزمان با افزایش آسیب‌های اجتماعی، آمارها هم نشان از افزایش مشکلات روانشناختی از جمله افسردگی در کشور می‌دهد به‌طوریکه سازمان روانشناسی و مشاوره ایران اعلام کرده است که حدود یک سوم افراد در ایران با اختلالات روانشناختی مواجه هستند. افزایش اختلالات روانپزشکی در کشور ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر علی فرجام، روانشناس اجتماعی که در پی می‌آید.

  • ارگانیک یا غیرارگانیک؛ مسئله این است

    ارگانیک یا غیرارگانیک؛ مسئله این است

    زندگی مدرن نوع تغذیه آدمی را دگرگون کرده است. امروز دیگر ما به‌طور مستقیم با حیوانات اهلی در مزرعه مواجه نیستیم تا بتوانیم محصولات طبیعی را از آن‌ها به دست آوریم. با رشد صنعت و تکنولوژی غذا نیز به صنایع بزرگ پیوسته و تولید آن به صورت انبوه و در اختیار کارخانجات بزرگ تولید مواد غذایی است. در این میان سالم و ناسالم بودن غذا همواره دغدغه مردم بوده و در مورد آن نگرانی‌های خاص خود را دارند. محققان و پزشکان نیز با توصیه‌های دائم خود مردم را از مصرف غذاهای ناسالم منع می‌کنند و از آن‌ها می‌خواهند تا در انتخاب غذایی که می‌خورند دقت داشته باشند.

  • محتویات یک سبد غذایی کامل و سالم

    محتویات یک سبد غذایی کامل و سالم

    زندگی در جامعه مدرن با حضور سرسام‌آور عوامل آلاینده و شدت عوامل بیماری‌زا ایجاب می‌کند تا سلامتی بدن خود را در اولویت قرار دهیم و همراه با موج غذاهای بی‌خاصیت به دام بیماری‌ها نیفتیم. به این منظور برنامه‌ریزی برای داشتن یک سبد غذایی سالم از واجباتی است که هر یک از ما باید آن را در زندگی خود بگنجانیم. حال باید بدانیم یک سبد غذایی خوب و سالم شامل چه محتویاتی است و چگونه می‌توان سبد خوب و مغذی تهیه کرد.

  • یک ماه بدون ساندویچ و پیتزا

    یک ماه بدون ساندویچ و پیتزا

    ورود گسترده غذاهایی با عنوان فست‌فود به فرهنگ غذایی کشور ما آن‌قدر زیرپوستی اتفاق افتاد که حالا باور نمی‌کنیم بخش زیادی از سهم غذای دریافتی ما را فست‌فودها تشکیل می‌دهند. غذاهای آماده مانند ساندویچ‌ها و پیتزا دیگر جای خود را در سفره ما بازکرده‌اند و چند وعده در هفته را از آن خود می‌کنند. این در حالی است که مضرات خوردن چنین غذاهایی بر کسی پوشیده نیست و بارها از سوی پزشکان توصیه شده مصرف آن‌ها را حذف یا محدود کنیم. برای این کار چه می‌توان کرد؟ بخصوص اکنون که در ایام ماه مبارک رمضان به‌سر می‌بریم و خوردن فست‌فود برای این دوران تغذیه بسیار مضری است.

  • برقراری تعادل در رژیم غذایی ماه رمضان

    برقراری تعادل در رژیم غذایی ماه رمضان

    فرارسیدن ماه رمضان و ایام روزه‌داری تغییراتی را در زندگی روزمره ایجاد می‌کند. با تغییر ساعت‌های غذاخوردن لازم است تمهیداتی بیندیشیم تا بتوانیم از اثرات مثبت روزه گرفتن برخوردار شویم. تغذیه غلط در این دوران باعث می‌شود به بدن خود آسیب برسانیم و در مواردی دچار اضافه‌وزن و برهم خوردن چرخه طبیعی بدن شویم. این مسئله هم از نگاه علمی و پزشکی مذموم است، هم از رویکرد مفهوم دینی روزه‌داری. به همین دلیل باید برنامه غذایی مناسبی را در پیش بگیریم و ایام ماه مبارک را با سلامت کامل پشت سر بگذاریم. چه بسا که مشکلات کنونی‌مان را نیز برطرف کنیم و نتیجه خوبی از پرهیزکاری در این ماه بگیریم.

  • آنچه سالمندان و بازنشستگان برای داشتن زندگی سالم به آن نیازمندند

    آنچه سالمندان و بازنشستگان برای داشتن زندگی سالم به آن نیازمندند

    بشر امروزه در مقایسه با پیشینیان خود بیشتر عمر می‌کند، اما این حقیقتی است که به دنبال خود معضلات غیرقابل انکاری را به‌وجود می‌آورد. پیر شدن را می‌توان تنها رویدادی در زندگی دانست که هم دلخواه و هم دلهره‌آور است. مدت‌هاست که جامعه، ارزش افراد سالمند را دست‌کم گرفته است. دوران سالمندی، به عنوان فصلی گریزناپذیر از زندگی، دوران مواجهه با استرس‌های جدید است. با نو شدن جوامع و پیشرفت زندگی بشر دامنه استرس‌های بروز یافته گسترده‌تر می‌شود. افراد سالمند با مرحله‌ای روبه‌رو می‌شوند که باید تلاش کنند انسجام خود را بازیابند؛ چراکه هم‌زمان با این مرحله رویدادهای دیگری در زندگی فرد در حال وقوع بوده یا واقع شده است. به علت از دست دادن همسر و نزدیکان و تنها بودن و کاهش استقلال مالی و... میزان شیوع استرس در سالمندان افزایش می‌یابد.

  • کارشناسان بهداشت محیط؛ ارتقای شغلی ندارند

    یک متخصص تأمین‌اجتماعی در گفتگو با آتیه‌آنلاین:

    کارشناسان بهداشت محیط؛ ارتقای شغلی ندارند

    کارشناس بهداشت محیط بیمارستان شفاء‌ سمنان، ضمن تشریح عوامل تاثیرگذار بر بهداشت بیمارستان‌ها، عدم امکان ارتقای شغلی را از مهمترین مسائل حرفه‌ای این گروه شغلی بیان کرد.

  • ۱۴ خدمت دندانپزشکی زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی

    ۱۴ خدمت دندانپزشکی زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی

    هزینه‌های دندانپزشکی همواره به عنوان خدمات گران محسوب شده و جایی در سبد معیشتی کارگران ندارد. این درحالی است که تنها ۱۴ خدمت دندانپزشکی زیر پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد که معطوف به اقدمات پیشگیرانه است و هزینه درمان‌های اساسی این حوزه مانند ترمیم ریشه و روکش، باید از جیب پرداخت شود.

  • ثبت ۲ اختراع در زمینه علوم آزمایشگاهی توسط کارشناس تأمین‌اجتماعی

    ثبت ۲ اختراع در زمینه علوم آزمایشگاهی توسط کارشناس تأمین‌اجتماعی

    دکتر علیرضا پلنگی، کارشناس متخصص پاراکلینیک مدیریت درمان استان خوزستان، موفق به انجام دو اختراع در حوزه سنجش علوم آزمایشگاهی و ثبت آن‌ها در کشورهای ایران و آمریکا شده است.

  • راه‌های پیشگیری از سوء‌هاضمه در نوروز

    در گفتگو با یک متخصص گوارش مطرح شد

    راه‌های پیشگیری از سوء‌هاضمه در نوروز

    هر سال در ایام نوروز عده زیادی از هموطنانمان در اثر مصرف بیش از حد خوراکی‌های متنوع دچار سوء‌هاضمه می‌شوند و به علت درد معده، احساس سنگینی و عدم هضم غذا، افزایش گازهای شکمی و تهوع و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند . بررسی‌ها حاکی از این است که بیشترین علت مراجعه بیماران به پزشکان در ایام نوروز ابتلا به سوء‌هاضمه است . بر اساس این تحقیقات ۴۰ درصد افراد در کشور از سوء‌هاضمه رنج می‌برند و این در حالی است که پرخوری و بدخوری مهمترین علت ابتلا به سوء‌هاضمه است. اهمیت این بیماری ما را بر آن داشت تا گفتگویی داشته باشیم با دکتر سید علی رضا محمودی، متخصص گوارش که در پی می‌آید.

  • آلرژی  فصلی در راه است

    در گفتگو با یک متخصص آسم و آلرژی مطرح شد:

    آلرژی فصلی در راه است

    فصل بهار بزودی از راه می رسد و آلرژی فصلی هم در افراد مبتلا به حساسیت بهاری شروع می‌شود. بررسی‌های سازمان جهانی بهداشت حاکی از این است که تقریبا یک چهارم جمعیت جهان از عوارض آلرژی رنج می‌برند. ‏علت این بیماری معمولا واکنش آلرژیک به مواد موجود در هوا مانند گرده گل‌ها است. این بیماری معمولا با علائمی مانند عطسه، خارش چشم و لب‌ها، آبریزش بینی یا چشم و سرفه‌های دوره‌ای و خشک همراه است و معمولا گاهی فرد را تا چند ماه درگیر می‌کند. اگر چه پزشکان دوری از فضاهای پر از گل و گیاه و مصرف داروهای ضدحساسیت را برای افراد مبتلا به آلرژی فصلی مناسب می‌دانند اما این بیماری هچنان آزاردهنده است. درباره آلرژی فصلی گفتگویی داشتیم با دکتر نسرین حافظی، متخصص آسم و آلرژی که در ادامه می‌خوانید.