• پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان

    پیش‌بینی ردیف جداگانه بودجه برای قانون معلولان

    معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور گفت: در سال ۱۴۰۳ جهت اجرای بخشی از قانون حمایت از حقوق معلولان و به استناد ماده ۳۰ همان قانون ردیف جداگانه بودجه‌ای پیش‌بینی شده است.

  • اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان

    اجرای طرح پایلوت و رایگان غربالگری شناسایی اختلالات شناختی سالمندان

    مدیرکل دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها و تلفیق اجتماعی بهزیستی کشور از اجرای طرح رایگان شناسایی اختلالات شناختی- دمانس  برای سالمندان 60 تا 75 سال خبر داد. این پروژه به صورت پایلوت در مناطق روستایی و شهری استان‌های یزد و قزوین در 4 مرحله اجرا شده است.

  • فعال‌سازی دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه

    فعال‌سازی دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه

    خیز بلند دولت برای جبران کم کاری‌های غیرقابل باور دولت قبل در صادرات ضعیف برق به کشورهای منطقه، با افزایش ظرفیت نیروگاهی و سرمایه‌گذاری در صنعت برق در کنار فعال‌سازی دیپلماسی انرژی با کشورهای همسایه در یک تصویر کلی، موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران این امکان را فراهم آورده تا با همه همسایگانی که با آنها مرز زمینی دارد تبادل انرژی داشته باشد؛ کشورهایی همچون پاکستان، افغانستان، ترکمنستان،جمهوری آذربایجان، ارمنستان و ترکیه. اما بد نیست نگاهی به موقعیت انرژی برق در کشورهای همسایه نیز بیندازیم.

  • پارادوکس توسعه تجارت با مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها 

    پارادوکس توسعه تجارت با مصوبه تعطیلی پنجشنبه‌ها 

    آبان‌ماه سال 98 بود که موضوع اجرای تعطیلی پنجشنبه‌ها و کاهش ساعت کاری در سراسر کشور مطرح شد، اما عمر مجلس دهم به بررسی آن نرسید و حالا پس از گذشت بیش از چهار سال مجلس یازدهم در آخرین روزهای خود این طرح را روی میز گذاشته‌ است. فعالان بخش خصوصی می‌گویند این اقدام با توجه به اینکه باعث می‌شود تعطیلی تجارت خارجی و ترانزیت ایران به سه  روز در هفته برسد، تیر خلاصی به اقتصاد کشور است؛ موضوعی که تا همین الان بالغ بر 42 هزار نفر با امضای کارزاری مخالفت خود را نسبت آن اعلام کرده و تشکل‌های اقتصادی فعال و بزرگ کشور در تکاپو افتاده‌اند. اتاق بازرگانی ایران نیز طی انتشار  بیانیه‌ای مخالفت صریح و مشخص خود را با این مصوبه اعلام کرد

  • افزایش یارانه و کالابرگ سپر سفره مردم در مقابل تورم

    قدرت خرید مواد غذایی برای کارگران تقویت شد

    افزایش یارانه و کالابرگ سپر سفره مردم در مقابل تورم

    یک خانوار کارگری در اسفندماه 1399 در دولت قبل باید 44 درصد مجموع درآمد و یارانه‌اش را صرف خرید 11 قلم کالای اساسی می‌کرد اما در اسفند 1402 با بهره‌مندی از افزایش چند برابری یارانه نقدی و توزیع طرح کالابرگ الکترونیکی در دولت سیزدهم، 22 تا 23 درصد مجموع درآمد و یارانه‌اش را صرف خرید این 11 قلم کالا کرده است.

  • افزایش 35درصدی حداقل حقوق کارگران پابرجاست

    افزایش 35درصدی حداقل حقوق کارگران پابرجاست

    بنا بر اعلام وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هرگونه اعلام تشکیل جلسه شورای عالی کار در روزهای 26 و 27 فروردین ماه امسال بنا به خواست این وزارتخانه تکذیب و مصوبه 28 اسفند ماه شورای عالی کار همچنان پابرجا و لازم‌الااجرا است.

  • میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم

    میکرو بلاگرهای اقتصادی در کمین جیب مردم

    در چند سال اخیر و علی‌الخصوص از زمان شیوع پاندمی کرونا، زیست مردم بیش از پیش با سوشال‌مدیا گره خورد. در روزهایی که کسب‌وکارها یکی‌یکی در حال تعطیلی بودند و بعضا کارمندان خانه‌نشین می‌شدند، همه به دنبال راهی برای نجات خود می‌گشتند. در همان زمان بود که پدیده بلاگری، به‌عنوان یک پدیده نو بیش از پیش جدی شد، زیرا بلاگری اقتصادی بخشی از این اکوسیستم را تشکیل می‌داد

  • زمان و نحوه اجرای "همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان"

    زمان و نحوه اجرای "همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان"

    تصویب «افزایش سن بازنشستگی» و «متناسب‌سازی حقوق‌ بازنشستگان» که در ماه‌های پایانی سال گذشته در صدر اخبار قرار گرفت، برای اجرا نیازمند تخصیص اعتبار بود که با توافق دولت و مجلس مقرر شد در لایحه بودجه امسال ۵۰ همت برای آن در نظر گرفته شود؛ اما از سوی دیگر لازمه این اجرا «تهیه آیین‌نامه و ساز و کارهای اجرایی توسط سازمان اداری و استخدامی و برنامه و بودجه» و ابلاغش به صندوق‌های بازنشستگی است که بنابر اذعان مسئولان، در مرحله ویرایش نهایی قرار دارد.

  • حذف بنگاه‌داری شاه‌کلید مشارکت مردم در تولید

    حذف بنگاه‌داری شاه‌کلید مشارکت مردم در تولید

    اقتصادی می‌تواند در مسیر پیشرفت و توسعه قرار گیرد که مردم در ‌آن سهیم باشند. در سال جهش تولید با مشارکت مردم، تأکید بر این است که مردم بیش از گذشته در زنجیره تولید قرار گیرند و مشارکت کنند. این مشارکت کمک خواهد کرد که «سرمایه‌های مردمی»، سمت و سوی فعالیت‌های سوداگرانه‌ای که می‌تواند یک اقتصاد را بیمار کند، ‌نرود. اما چه زمان سرمایه‌های مردمی به سمت تولید خواهد رفت؟ نظر اکثر کارشناسان این است که شفافیت اطلاعات و تجمیع آنها می‌تواند مشوقی بزرگ برای جذب سرمایه‌های خرد باشد.

  • سهم ۸۰ درصدی زنان از اشتغال خانگی

    سهم ۸۰ درصدی زنان از اشتغال خانگی

    در دو سال منتهی به فروردین سال ۱۴۰۳، میزان اشتغال خانگی ایجاد شده ۲۴۳ هزار شغل بوده است که به ترتیب در سال ۱۴۰۱، ۱۰۳ هزار شغل و در سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار فرصت شغلی در این حوزه به وجود آمده است. بنابر داده‌های ارائه شده از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سهم زنان از اشتغال خانگی ۸۰ درصد بوده است.

  • بهبود اجرای طرح کالابرگ با رفع ایرادها

    بهبود اجرای طرح کالابرگ با رفع ایرادها

    طرح «کالابرگ الکترونیک» ابتکار عمل دولت سیزدهم بوده که در جهت حمایت از امنیت غذایی و بهبود وضع معیشت خانوارها و با هدف ریشه کن کردن مشکل سوء تغذیه و توزیع عادلانه یارانه‌ها به اجرا درآمده است.با این حال طرح به زعم کارشناسان نیازمند بازنگری و رفع برخی ایرادهاست و در بلندمدت تاثیر شگرفی در کاهش تورم خواهد داشت.

  • تلاش دولت در ارتقای امنیت غذایی کودکان، مادران و عموم مردم

    تلاش دولت در ارتقای امنیت غذایی کودکان، مادران و عموم مردم

    وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت سیزدهم با اجرای طرح‌های سه‌گانه کالابرگ الکترونیکی، ارتقای امنیت غذایی کودکان و مادران شیرده و باردار، توانست یک گام مهم و تاریخی در ارتقای امنیت غذایی بردارد.

  • نیازمند گسترش مراکز روزانه نگهداری از سالمندان هستیم

    نیازمند گسترش مراکز روزانه نگهداری از سالمندان هستیم

    طی ۵۰ سال آینده تعداد سالمندان ۶۰ سال به بالا افزایش خواهد یافت و این گروه بخش قابل‌توجهی از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. جمعیت‌شناسان تخمین زده‌اند تا سال ۲۰۵۰ جمعیت افراد بالای ۶۰ سال به دومیلیارد نفر در جهان خواهد رسید، این بدان معناست که به ازای هر پنج نفر یک سالمند خواهیم داشت. به این ترتیب نه فقط در کشورهای توسعه‌یافته بلکه در کشورهای در حال‌توسعه نیز بخش‌ قابل‌توجهی از جمعیت را سالمندان تشکیل خواهند داد.

  • سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد ملی

    سهم فعلی بخش تعاون در اقتصاد ملی

    علیرغم آنکه آمار سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی به طور جداگانه تهیه نشده اما برآوردها حاکی از آن است که سهم فعلی بخش تعاون بین ۶ تا ۷ درصد است.

  • امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور

    امکان استفاده از خدمات بیمه‌ای تامین اجتماعی برای ایرانیان خارج از کشور

    سازمان تأمین اجتماعی در راستای گسترش پوشش بیمه‌ای به ایرانیان خارج از کشور که امکان حضور در ایران و انعقاد قرارداد بیمه با آنان میسر نیست و صرفاً از طریق وکیل خود قصد بیمه‌پردازی را دارند با توجه به مقررات، شرایطی را فراهم کرده تا بتوانند خود را در سازمان تأمین اجتماعی بیمه کنند.

  • حداکثر استقبال از کالابرگ فجرانه

    حداکثر استقبال از کالابرگ فجرانه

    رنگ سفره‌ها هر روز رنگین‌تر از دو ماه گذشته شده است؛ سفره‌هایی که حالا شاهد تنوع غذایی هستند. رضایت ۹۰ درصدی مردم از طرح فجرانه کالابرگ مدعای این گزاره است. آنجا که از زمان شروع این طرح در ۱۸ بهمن ماه سال گذشته تا کنون، مردم حدود دو میلیارد دلار خرید کرده‌اند.

  • استقبال ۹۰ درصد از سه دهک اول درآمدی از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

    استقبال ۹۰ درصد از سه دهک اول درآمدی از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

    در حالی‌که سومین مرحله از طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک از امروز ۲۰ فرودین ماه به مدت یک ماه آغاز می‌شود، اهداف دولت سیزدهم برای کاهش نرخ تورم کالاهای اساسی، ثبات بازار و تأمین سبد غذایی خانوارها که منجر به ارتقای امنیت غذایی می‌شود در دو مرحله قبلی این طرح محقق شده است.

  • ضابطه‌های ابهام‌زا در مسیر کسب‌وکارهای نوپا

    ضابطه‌های ابهام‌زا در مسیر کسب‌وکارهای نوپا

    شرکت‌های موسوم به تسهیلات‌یار و قسطی‌فروشی‌ها با استفاده از فناوری‌های نوین، اولا اعطای تسهیلات یا خدمات فروش اقساطی را به‌مراتب سریع‌تر و ساده‌تر از سازوکارهای موجود مانند نظام بانکی به انجام می‌رسانند و ثانیا بسیاری از اشخاصی که به‌دلایل مختلف ازجمله نداشتن وثیقه و احراز نشدن اعتبارشان برای بانک به تسهیلات دسترسی نداشته‌اند، توانسته‌اند از این شرکت‌ها تسهیلات دریافت کرده یا از خدمت خرید قسطی فراهم شده توسط آنان استفاده کنند.

  • برنامه دولت برای خودکفایی در تولید گندم

    معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

    برنامه دولت برای خودکفایی در تولید گندم

    زمانی که دولت سیزدهم بر سر کار آمد، ذخایر کشور از گندم و آرد نان خالی بود و فقط برای مدت زمان اندکی دولت می‌توانست با آن ذخایر کشور را تأمین کند. این در حالی ‌است که در پایان دولت دوازدهم بخش عمده گندم مورد نیاز کشور از محل واردات تأمین می‌شد؛ تاحدی میزان خرید تضمینی گندم در دولت دوازدهم کاهش پیدا کرده بود که در آن سال‌ها بخشی از نیاز کشور در حدود هفت میلیون تُن گندم از محل واردات تأمین شد.

  • جذب ۹۵ درصد منابع اشتغال خانگی در سال گذشته

    جذب ۹۵ درصد منابع اشتغال خانگی در سال گذشته

    بر اساس گزارش‌ها در سال گذشته ۹۵ درصد تسهیلات اشتغال خانگی معادل ۴.۸ هزار میلیارد تومان به طور کامل جذب شده که این عدد به اندازه قانون مشاغل خانگی از قبل دولت سیزدهم تا سال ۱۳۹۰ بوده است.

  • کاهش ۱۰‌ درصدی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

    کاهش ۱۰‌ درصدی مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

    مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام اینکه افراد بیکارشده مشمول قانون کار باید ظرف ۳۰ روز بیکاری‌شان را به اطلاع اداره کار برسانند، به انعقاد تفاهمنامه‌ای برای آموزش کارگران بیکارشده با سازمان فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ماهانه ۱۵۵ هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کشور استفاده کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ این آمار ۱۰ درصد کاهش داشته است و این می‌تواند نشانه‌ای از بهبود فضای کسب و کار تلقی شود.

  • توسعه برنامه‌های «سلامت محور» در مناطق محروم پایتخت

    توسعه برنامه‌های «سلامت محور» در مناطق محروم پایتخت

    مدیرکل سلامت شهرداری تهران اعلام کرد: «خود مراقبت» کلید واژه اقدامات شهرداری تهران در سال جدید در حوزه سلامت شهروندان است.

  • ارائه خدمات رایگان در ۸۴ مرکز درمانی سازمان تامین اجتماعی

    ارائه خدمات رایگان در ۸۴ مرکز درمانی سازمان تامین اجتماعی

    سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان مستقیم با ۱۱ هزار و ۵۹۳ تخت فعال در۸۴ مرکز درمانی بستری، خدمات رایگان به بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد و دربخش درمان غیرمستقیم ۵۷ هزار و ۱۱۴ مؤسسه و مرکز شامل ۱۱۰۶ بیمارستان و مرکز جراحی محدود، ۲۱ هزار و ۷۷۳ مطب، بیش از ۱۴ هزار داروخانه و نزدیک ۲۰ هزار مرکز پاراکلینیکی و درمانگاه با این سازمان قرارداد همکاری دارند.

  • آغاز مسکن ۱۴۰۳ با تورم نزولی

    آغاز مسکن ۱۴۰۳ با تورم نزولی

    بازار مسکن در حالی سال گذشته را به پایان رساند که در این سال، آهنگ افزایش تورم این بخش بعد از چند سال جهش و رشد قیمتی، کند شد و در ماه‌هایی از سال حتی تورم مسکن منفی شد. ارائه برنامه تولید مسکن در قالب نهضت ملی مسکن و همچنین اجرای طرح‌های ساماندهی در کنار برنامه ثبات اقتصادی، عوامل تعیین کننده در کنترل تورم در بازار مسکن شمرده می‌شوند.

  • پس از پایان مدت مرخصی زایمان به بیمه شده " بیمه بیکاری " تعلق می گیرد

    پس از پایان مدت مرخصی زایمان به بیمه شده " بیمه بیکاری " تعلق می گیرد

    کمک هزینه بارداری یکی از خدمات سازمان تامین اجتماعی است که زنان بیمه شده در صورت داشتن شرایط لازم می‌توانند از این خدمت برخوردار شوند، اما یکی از سوالات مطرح شده از سوی بیمه شدگان این است که چنانچه متقاضی پس از استراحت بارداری درخواست برگشت به کار داشته و کارفرما از قبول وی اجتناب کند و یا در اتمام قرارداد بیکار شود، تکلیف او چیست؟

  • افزایش بهره وری با انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی میان کارگران و کارفرمایان

    کارشناس حوزه کار تاکید کرد:

    افزایش بهره وری با انعقاد پیمان‌های دسته‌جمعی میان کارگران و کارفرمایان

    یک کارشناس حوزه کار بر گسترش پیمان های دسته جمعی میان کارفرمایان و کارگران تاکید کرد و گفت:قانون کار این ظرفیت را دارد که می گوید حداقل مزد باید تعیین شود و بالای حداقل مزد هرچه کارفرما به کارگر بدهد مختار است و هیچ ایرادی ندارد.

  • جزییات محاسبه حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳

    جزییات محاسبه حق بیمه کارگران در سال ۱۴۰۳

    میزان حق بیمه سهم پرداختی کارگران در سال ۱۴۰۳ معادل ۹۳۱ هزار و ۱۸۰ تومان خواهد بود.

  • تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اتفاق خوب سال گذشته

    رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی مطرح کرد

    تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار اتفاق خوب سال گذشته

    «فتح‌الله بیات» رئیس اتحادیه کارگران قراردادی و پیمانی بهترین اتفاق سال گذشته در حوزه اشتغال و بازار کار را تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار عنوان و ابراز امیدواری کرد: آیین‌نامه تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهای غیردائم از سال جدید به اجرا درآید و طرح ساماندهی نیروهای شرکتی به نتیجه برسد.

  • آلبوم عکس‌های قدیمی را ورق بزنید

    راه‌های پیشگیری از آلزایمر؛

    آلبوم عکس‌های قدیمی را ورق بزنید

    ورق زدن آلبوم عکس‌های قدیمی یکی از روش‌های ساده برای تقویت حافظه و جلوگیری از آلزایمر است که دبیرخانه شورای ملی سالمندان آن را توصیه کرده است.

  • بهره‌مندی بیماران مبتلا به اس ام ای از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

    بهره‌مندی بیماران مبتلا به اس ام ای از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

    مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران گفت: با تشکیل صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج، بیماران مبتلا به اس ام ای از مزایای این صندوق بهره‌مند هستند.