ابلاغ مصوبه ۹ ماهه شدن مرخصی زایمان

مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی گفت: مصوبه دولت مبنی بر افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده و در مسیر اجرایی شدن است.

مهدی شکوری در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین، با بیان این که در هفته گذشته هیات دولت اصلاح آیین نامه نحوه تامین بار مالی افزایش مرخصی زایمان از ۶ ماه به ۹ ماه را به تصویب رساند، گفت: اکنون این مصوبه به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ شده و در مسیر اجرایی شدن است.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی موظف است در اجرای مصوبه دولت در خصوص افرادی که این سازمان موظف به پرداخت کمک هزینه بارداری (مرخصی زایمان) به آن‌هاست، نسبت به پرداخت این کمک هزینه، از ۶ ماه به ۹ ماه اقدام و هزینه‌های ناشی از اجرای آن را هر ساله به منظور پیش‌بینی در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام کند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: بیمه‌شدگان زن شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی که پرداخت مرخصی زایمان آنان به عهده این سازمان است با ارائه گواهی ولادت و شناسنامه نوزاد و مادر می‌توانند در صورت عدم اشتغال به کار، حسب ضوابط قانونی از غرامت دستمزد ایام بارداری و مرخصی زایمان بهره‌مند شوند.

وی افزود: کمک هزینه بارداری در صورتی به بیمه‌شدگان زن پرداخت می‌شود که ظرف یک سال پیش از زایمان، حق بیمه ۶۰ روز کار را به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند، در مدت استراحت مشغول کار نبوده و مزد یا حقوق دریافت نکرده باشند و در تاریخ اعلام بارداری مشغول به کار بوده و یا در مرخصی استحقاقی باشند.

شکوری در خصوص چگونگی روش محاسبه میزان کمک هزینه بارداری گفت: میزان کمک هزینه بارداری، معادل دو سوم آخرین مزد یا حقوق بیمه شده با در نظر گرفتن روزهای استراحت است. نحوه محاسبه آخرین مزد یا حقوق بیمه شده هم به این ترتیب است که «کل مبالغ مشمول کسر حق بیمه» که بیمه شده در آخرین ۹۰ روز قبل از استراحت دریافت کرده است، با هم جمع می‌شود و بر تعداد روزهای کارکرد بیمه شده در این مدت تقسیم می‌شود.

وی افزود: کمک هزینه بارداری از اولین روز شروع استراحت، محاسبه و پرداخت می‌شود و مدت دریافت غرامت دستمزد ایام بارداری، جزو سوابق بیمه‌ای بیمه‌شدگان زن محسوب می‌شود.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: چنانچه بیمه‌شده زن شاغل به استناد گواهی پزشک معالج قبل از تاریخ زایمان به دلیل استعلاجی (غیر از مساله بارداری) نیاز به استراحت پزشکی داشته باشد، مدت مرخصی استعلاجی از مدت استراحت زایمان آنان کسر نخواهد شد و مطابق ضوابط و پس از تایید مرجع پزشکی ذیربط ایام بیماری قابل پرداخت خواهد بود.

وی با بیان این که با مصوبه جدید، مدت مرخصی استراحت زایمان تغییر می‌کند، گفت: بر اساس مصوبه جدید و با توجه به رفع مشکل قانونی مربوط به نحوه تامین بار مالی، امکان بهره‌مندی کلیه مادران واجد شرایط از مرخصی زایمان به مدت ۹ ماه بدون نیاز به طرح شکایت در مراجع قضایی فراهم گردیده است.

شکوری افزود: مصوبه مذکور شامل بیمه‌شدگان زنی است که متقاضی دریافت مرخصی زایمان هستند و بانوانی است که مدت ۹ ماه مرخصی زایمان آنان تا تاریخ تصویب مصوبه مزبور به اتمام نرسیده و همچنین مادرانی که دادخواست آنان در مراجع قضایی در حال رسیدگی بوده و واجد شرایط قانونی می باشند و سایر افراد مشمول تعلق می‌گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های به عمل آمده و آمارهای موجود، پیش بینی می شود مشمولان این مصوبه سالانه حدود ۷۵ هزار نفر خواهند بود و طبق برآوردها، بار مالی مربوط به اجرای مصوبه مورد اشاره در سال ۱۴۰۰ معادل ۵۶۰ میلیارد تومان پیش بینی می شود.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی افزود: با توجه به دائمی بودن قانون مذکور و افزایش سالانه سطوح دستمزدی و همچنین افزایش تعداد استفاده کنندگان، بار مالی مربوطه همه ساله افزایش خواهد یافت که بر این اساس ضرورت پیش بینی منابع مالی مورد نیاز و پرداخت آن به سازمان تامین اجتماعی در بودجه سنواتی کل کشور جهت ارائه خدمت مطلوب به مادران گرامی ضروری است.

شکوری ادامه داد: به منظور تسهیل در پرداخت مرخصی زایمان به مادران و کاهش مراجعه آنان به واحدهای اجرایی، امکان ارائه درخواست و بارگذاری مستندات و مدارک مربوطه از طریق مراجعه به درگاه غیرحضوری به نشانی ES.tamin.ir فراهم شده است.

کد خبر: 16177

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =