گزارش بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی در دستورکار مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.

به گزارش آتیه‌انلاین به نقل از ایسنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) و در ادامه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم به بررسی صلاحیت سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی پرداختند.با ورود مجلس به بررسی صلاحیت هر یک وزرای پیشنهادی، ابتدا نظر کمیسیون های تخصصی قرائت می شود و سپس نمایندگان مخالف و موافق به بیان نظرات خود می پردازند.

گزارش کمیسیون کشاورزی درباره ساداتی نژاد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی از موافقت این کمیسیون با وزیر پیشنهادی کشاورزی خبر داد.  احد آزادی خواه در جلسه علنی نوبت عصر امروز (دوشنبه) در توضیح گزارش کمیسیون کشاورزی درباره سید جواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: وزیر پیشنهادی کشاورزی دارای مدرک کارشناسی مهندسی منابع طبیعی گرایش مرتع و آبخیزداری از دانشگاه کشاورزی و علوم منابع طبیعی ساری و کارشناسی ارشد مهندسی منابع طبیعی گرایش آبخیزداری از دانشگاه تربیت مدرس و دکتری هیدرولیک و مهندسی هیدرولیک از آن دانشگاه دولتی مهندسی محیط زیست مسکو دانشگاه روسیه است که وی در فرآیند تایید صلاحیت از سوی کمیسیون مورد استعلام قرار گرفت و تایید شد.

وی ادامه داد:  شروع کار آقای ساداتی نژاد از جهاد کشاورزی بوده که رسماً آغاز به استخدام به عنوان نیروی اجرایی در شهرستان کاشان کشاورزی شده است و رییس کمیسیون کشاورزی مجلس در سابقه خود دارد. همچنین  نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل در دوره دهم، نهم و یازدهم بوده است. همچنین  معاون پارلمانی وزیر علوم در دولت نهم بوده و رئیس دانشگاه کاشان، معاون مالی و اداری دانشگاه تهران، دبیر کمیسیون کشاورزی شورای عالی عتف و رئیس فراکسیون آب در مجلس دهم  بوده و برای این سوابق مورد حمایت تشکل های مختلف مرتبط با حوزه کشاورزی قرار گرفته اند.

آزادی خواه تقویت جایگاه بخش کشاورزی را در گام دوم انقلاب، تحقق و پیشرفت عادلانه در این بخش و اتخاذ دو راهبرد اول تاکید بر ظرفیت‌های داخلی و مدیریت دانش بنیان،  صنعتی سازی و تجاری سازی کشاورزی، دستیابی به اقتدار کشاورزی با مدنظر قرار دادن ۶ رویکرد  مدیریت زنجیره تامین و ارزش کشاورزی، مدیریت تصمیم ها و سیاست های کشاورزی، تامین مالی و سرمایه گذاری، تحقیقات و نوآوری در کشاورزی،  هوشمندسازی کشاورزی و استفاده از ظرفیت‌های فعالان کشاورزی و نهایتا تلاش برای حرکت در مسیر سیاست های اقتصاد مقاومتی و مبنا قرار دادن اصول شفافیت مشارکت مردمی و  برون سپاری و ارتقاء بهره‌وری و فسادستیزی از برنامه‌های اصلی ساداتی‌نژاد بیان کرد.

به گفته وی، تمام برنامه‌های ساداتی نژاد از سوی معاونت وزارت کشاورزی بررسی شد و ۵۰ درصد آنها منطبق با اسناد بالادستی و ۴۰ درصد نیز همسو با اسناد بالادستی بود همچنین به طور کلی ۹۰ درصد برنامه‌های آقای ساداتی نژاد منطبق و یا همسو با اسناد بالادستی است.

وی افزود: وزیر پیشنهادی برنامه‌هایی برای تولید ۱۰۰ هزار تن تخم مرغ در ماه، تامین نهاده برای حدود ۲۳۰ هزار گوشت‌مرغ، اجرایی کردن خرید شیر به قیمت تضمینی، اعلام سیاست‌های حمایتی برای کشت محصولات اساسی زراعی، طراحی سیستم پایش و نظارت برنامه بر محصولات کشاورزی، برنامه ریزی برای استفاده از توافق نامه اوراسیا، ممنوعیت اشتغال و مالکیت همزمان در سازمان‌های دولتی و خصوصی دارند. علاوه بر آن طرح احیای ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام، طرح شبکه‌های سریع آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور،  طرح آبیاری ۴۶ هزار هکتار دشت سیستان نیز در قالب برنامه عملیاتی ارائه شده که مورد تایید کمیسیون کشاورزی قرار گرفته و مورد قبول است.

وی گفت: تقریبا ۹۲ درصد برنامه‌های آقای ساداتی نژاد منطبق با قانون احکام دائمی ، ۹۷ درصد منطبق با برنامه ششم، ۹۸ درصد سیاست های کلی نظام و ۹۷درصد شرح وظایف وزارتخانه است. ایشان دغدغه و انگیزه برای حل چالش های موجود در بخش‌های کشاورزی، روحیه جهادی و انقلابی لازم برای تحول در بخش کشاورزی، فردی عملگرا، امین و معتقد به کار با جوانان و برون سپاری، دارای روحیه فسادستیزی و به کارگیری مدیران انقلابی و جهادی برای برنامه تحول کشاورزی و معتقد به مشارکت کشاورزان و همه ذی نفعان به ویژه تشکل های صنفی در تصمیم های کشاورزی است.

آزادی خواه در پایان گفت: کمیسیون کشاورزی چند ملاحظه دارد که نیاز است آقای ساداتی نژاد به آنها توجه ویژه را داشته باشد؛ اول آنکه در بهره گیری از راهکارهای تعاونی‌ها، بخش خصوصی و بخش بانکی در بخش کشاورزی، ارتقاء مشارکت تشکل‌ها، روستاییان و کشاورزیان در تصمیم سازی ها و اجرای برنامه ها، حل مشکل تولید و تأمین نهاده‌ها و کالاهای اساسی کشاورزی با در نظر گرفتن دو فاکتور ارزی و خشکسالی قابل تدبیر است. امیدواریم این اقدامات در اولویت شما باشد.

ویس کرمی: روزمه ساداتی‌نژاد بسیار معمولی است

مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی روزمه ساداتی‌نژاد را بسیار معمولی دانست.

وی افزود: کشاورزی محور اقتصاد و خودکفایی کشور است. ۲۶ درصد صادرات غیرنفتی کشور، ۲۰ درصد اشتغال، ۸۵ درصد غذای کشور و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی به حوزه کشاورزی تعلق دارد. علی رغم تحریم‌ها، رشد ۴ درصدی در کشاورزی داشتیم. در وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۹۲ هزار نیروی انسانی کار می‌کنند. در این وزارت خانه ۸۵۹ وظیفه حاکمیتی و تصدی گری وجود دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس گفت: فردی که آدم شوخ طبعی بود، مرده بود. خوابش را دیدند. به او گفتند چه خبر؟ گفت هر چه شوخی کردیم، جدی گرفتند. اعمالم را نوشتند و دارند مرا می‌زنند. ما چه به شوخی و چه جدی به هر وزیری رأی دهیم، در روز قیامت جدی بررسی خواهد شد. این مدت از جنبه‌های مختلف فشار آوردند تا کسی خلاف وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حرف نزند. بنده هم‌اکنون ۳۰ نفر را از خودم دلگیر کرده‌ام. نظارت پیشینی از پسینی بهتر است. بعضی همکاران ما نباید از روی خودشیرینی فضای مجلس را سنگین کنند تا کسی نتواند وزیر تعیین نشده را نقد کند.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی  گفت: حیطه‌های بسیار گسترده مانند شیلات، منابع طبیعی، جنگل‌ها، مراتع، آبخیزداری، صنایع تبدیلی، بازرگانی کشاورزی، صادرات و واردات کشاورزی، دامپزشکی، سازمان تحقیقات و... تنها بخش‌هایی از این وزارت خانه عریض و طویل است. کسی می‌تواند چنین وزارت خانه‌ای را اداره کند، که علم و تخصص داشته باشد؛ زوایای مخفی جهاد کشاورزی را بشناسد چرا که گردش مالی جهاد کشاورزی به نفت پهلو می‌زند. وزیر جهاد باید دارای برنامه واقع بینانه، علمی و قابل دستیابی باشد. به نظرم سید جواد ساداتی‌نژاد در هر سه مورد ایشان باید خودشان را به مجلس اثبات کنند.

ویس کرمی با بیان این ادعا که رزومه وزیر پیشنهادی جهاد کشاروزی بسیار معمولی است، گفت: همانند ایشان در هر استان صدها نفر وجود دارد. شک دارید ما از استان خودمان معرفی کنیم. ما در استان خودمان در سال ۹۰ چهار مهندس کشاورزی بیکار داشتیم. بالاخره همای سعادت روی دوش بعضی‌ها بیشتر می‌نشیند.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس در بیاناتی انتقادات آمیز نسبت به روزمه سید جواد ساداتی نژاد گفت: می‌گویند ایشان رئیس فراکسیون آب مجلس است. آیا می‌دانید فراکسیون چگونه تشکیل می‌شود؟ یک نفر راه می‌افتد و ۲۰ امضاء جمع می‌کند و فراکسیون تشکیل می‌دهد. فراکسیون یعنی چند نفر که یک چیز را امضاء می‌کنند. ما نباید مردم را گول بزنیم. عملکرد فراکسیون‌ها مهم است. فراکسیون‌ها بگویند در طول این چهل سال چه خدمتی به انقلاب کرده‌اند؟

به گزارش ایسنا، سخنان مهرداد ویس کرمی انتقادات چند نماینده علی الخصوص احد آزادی خواه، سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس را برانگیخت.

ویس کرمی خطاب به آزادی خواه گفت: وقتی شما طلبه هستید و عضو کمیسیون کشاورزی می‌شوید، معلوم است رئیسش چه کسی می‌شود؟ من از حرفم کوتاه نمی‌آیم. جلسه را متشنج نکنید. بگذارید مردم از این تریبون حرف بزنند. می‌دانیم که به سید جواد ساداتی نژاد رأی می‌دهید اما دهان ما را نبندید.

نماینده مردم خرم‌آباد در مجلس اظهار کرد: می‌گویند ساداتی‌نزاد ۵ سال نماینده مجلس بوده است که البته باید گفت عمدتا در کمیسیون آموزش مجلس فعالیت داشتند. ایشان تنها یک سال رئیس کمیسیون کشاورزی بودند. ساداتی نژاد معاون پارلمانی وزیر علوم، معاون دانشجویی دانشگاه شهرکرد و رئیس دانشگاه کاشان بودند که هیچ کدام به کشاورزی مربوط نیست. اگر بی انصاف نباشم باید بگویم آن  بخش از روزمه ایشان که به عضویت کوتاه مدت در جهاد کشاورزی اشاره می‌کند، به تصدی ایشان برای وزارت خانه جهاد کشاورزی دولت سیزدهم مربوط است.

ویس کرمی در ادامه انتقاداتش از وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی دولت سیزدهم گفت: دکتری جواد ساداتی نژاد هیدرولوژی از دانشگاه مسکو بوده است که جزء صد دانشگاه برتر دنیاست این در حالی است که امور مربوط به آب در برنامه ایشان دیده نمی‌شود. همچنین در برنامه ایشان در خصوص آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود، حفاظت از منابع آب، خاک و ژنتیک و تهیه اطلس زیست بودم کشور، برنامه‌ای دیده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه مجلس در یک آزمون تاریخی قرار دارد، گفت: وزرای پیشنهادی جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و اقتصاد متعلق به وزارت خانه مربوطه نیستند. آیا مجلس با یک ملاک واحد با آنها برخورد خواهد کرد.

نماینده مردم خرم آباد در مجلس برنامه‌های وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی را «اغراق آمیز» عنوان کرد و گفت: ایشان معتقدند که می‌توانند میزان کُلزا را از۳۸۰ هزار تن به هزار و ۶۱۸ هزار تن برسانند. یعنی پنج برابر. می‌خواهند میزان سویا را هشت برابر کنند. اگر این کار را بکند، من دست ایشان را می‌بوسم. این کارها معجزه است. آیا نمی‌توان این برنامه‌ها را با یک جست و جوی ساده نمی‌شود، نوشت؟

ویس کرمی در پایان سخنانش خطاب به نمایندگان مجلس و هیئت رئیسه مجلس گفت: سخنی سینه سینه بین نمایندگان می‌چرخد و آن این است که اجازه دهید همکاران ما که از مجلس به دولت می‌روند، با رأی بالا روند. این گزاره مبتنی بر کدام دلیل و برهان عقلی یا شرعی است؟ اتفاقا آئین نامه مجلس بر عدم استعفای نمایندگان تأکید دارد. این فشار که با دست خودمان بر خودمان می‌آوریم، سنت خوبی نیست. من می‌دانم مجلس می‌خواهد رأی دهد اما این تریبون فقط برای مخالفت نیست. گاهی باید گفت تا در تاریخ بماند چرا که عقلای بیرون از مجلس و مردم در مورد رفتارهای ما قضاوت خواهند کرد.

کوهساری: در برنامه وزیر پیشنهادی کشاورزی چالش‌ها و راهکارها باهم دیده شده است

غلامعلی کوهساری عضو کمیسیون عمران به عنوان موافق وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: در مجموع ۶۷ صفحه برنامه ای که از سوی وزیر پیشنهادی جهاد کشاوزری ارائه شده تمام حوزه های زیرمجموعه این وزارت خانه و چالشها و راهکارهای حل آنها دیده شده است.

وی افزود: سابقه آقای ساداتی نژاد برهمه مشخص است و نیازی به معرفی ندارد. اگر بنده در اینجا از ایشان دفاع می کنم در حقیقت از مسائل مربوط به حوزه کشاورزی دفاع می کنم. از ابتدای انقلاب تا امروز کدام از یک از وزرای دولت نسبت به تمام  زیرمجموعه‌های حوزه خود تخصص داشته است؟

وی در ادامه گفت: کدام از یک از وزرای کشاورزی در حوزه آب، منابع طبیعی، باغبانی، مرتعداری، شیلات و دامپزشکی متخصص بوده است؟ هر کدام حداقل در یکی از این حوزه ها تخصص داشته است. یک وزیر موفق باید قدرت مدیریت صحیح و استفاده از ظرفیت افراد متخصص برای پاسخگویی به جامعه هدف خودش داشته باشد. وزیر پیشنهادی در یکی از بزرگترین دانشگاه های کشور درس خوانده و در برنامه ۶۷ صفحه ای که ارائه کرده است تمام حوزه های مختلف را در برگرفته است.

نماینده مردم رامیان و آزادشهر در مجلس گفت: علیرغم تحریم های ظالمانه رشد اقتصادی بخش کشاورزی نشان از قابلیت های این حوزه است. با وجود کمترین توجه به بخش کشاورزی ۸۰ درصد امنیت غذایی در کشور تامین شده است. انتخاب وزیر جهاد کشاورزی یکی از مهمترین انتخابهای رئیس جمهور بود که خوشبختانه به خوبی عمل کرد. حمایت فضاهای علمی و دانشگاهی از ایشان و حضور ایشان در میدان عمل حاکی از توانایی ها و ظرفیت ایشان است.

وی در ادامه گفت: در برنامه های ارائه شده از سوی ایشان هم به چالشها و هم به راه حل مربوط به آنها چاره شده است. در برنامه ارائه شده از سوی ایشان اسناد بالادستی، سیاستهای کلی نظام بیانه گام دوم انقلاب و قوانین موجود دیده شده است.

وی تاکید کرد: اجرای طرحهای آبخیزداری، اصلاح و نوسازی باغات، توسعه کشت گلخانه ای و گیاهی، توسعه سیستم های نوین آبیاری، زه کشی اراضی کشاورزی، پروژه های صنایع تبدیلی غذایی از دیگر مواردی است که در برنامه ایشان دیده شده است.

وی در پایان بیان کرد: ایشان دارای شناخت خوبی نسبت به وظایف وزارت جهاد کشاورزی است. تعیین قیمت تضمینی خرید محصولات کشاورزی و اعلام به موقع آن یکی از مهمترین مطالبات کشاورزان است که باید مورد توجه قرار گیرد همچنین تامین نهاده های کشاورزی دام و طیور از دیگر مطالبات است که ایشان باید به آنها توجه کنند. از رئیس جمهور می خواهیم با تنفیض اختیار به وزیر کشاورزی او را در حداقل رساندن مشکلات یاری کند.

ساداتی نژاد: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است

سیدجواد ساداتی نژاد وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی ضامن امنیت غذایی کشور ما است، امنیت غذایی در تمام جهان بر عهده دولت ها می باشد و این مهم در همه کشورها اولویت اول محسوب و به قدرت غذا تبدیل شده است و  هیچ موضوع دیگری نسبت به آن دارای اولویت نیست.

وی افزود: این مهم در جهان به قدرت غذا تبدیل شده و کشورها امروز به دنبال اقتدار غذایی هستند، امروزه اقتدار غذایی همپای اقتدار نظامی دو مولفه مهم قدرت محسوب می شوند، این وضعیت جدید حوزه تولید غذا در جهان است، بر همین اساس باید توجه کنیم که برای ایجاد این اقتدار  غذایی به اقتدار کشاورزی نیاز داریم، ولی شرایط ما در این حوزه یعنی حوزه کشاورزی چگونه است؟

ساداتی نژاد در ادامه به ظرفیت های بی نظیر حوزه های کشاورزی و دامداری کشور اشاره کرد و در بخش دیگر گفت: ظرفیت های حائز اهمیتی در این حوزه داریم، این ظرفیت، قدرت کشاورزی ما می باشد و حاکی از این است که ما می توانیم در منطقه دارای اقتدار غذایی باشیم، اقتدار و کرسی ای که امروز در اختیار جمهوری اسلامی ایران نیست و در اختیار کشور دیگری قرار دارد پس با توجه به این ظرفیت ها در جایگاه خودمان قرار بگیریم.

وی ادامه داد: حال برای رسیدن به این اقتدار کشاورزی به تحول حوزه کشاورزی نیاز داریم، برنامه دولت سیزدهم برای وزارتخانه جهاد کشاورزی با نگاه رسیدن به اقتدار غذایی نوشته شده است، طرح تحول کشاورزی با رویکرد جهادی ۱۶ چالش اساسی بحث کشاورزی را شناخته و با تفکر سیستمی ۲۵ راهبرد ارائه می دهد.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه کشاورز امروز تولید کننده قدرت در جمهوری اسلامی است، به اصول برنامه تحول گرایانه خود اشاره کرد و گفت: اصل اول، اصل همه باهم، همان شعار جهاد سازندگی که مناطق محروم را محرومیت زدایی کرد، با همین شعار در حوزه کشاورزی تحول ایجاد می کنیم و  در کنار نمایندگان همه با هم برای رفع مشکلات کشاورزی تلاش کرده و قطعا در اناق و دفتر خود  نخواهیم نشست و تلاش می کنیم مشکلات این حوزه رفع شود.

وی ادامه داد: اصل دوم اصل "ما می توانیم" است، مشکلات کشاورزی و اقتصادی فراوان است، ولی با یاری کشاورزان، سیاست گذاران، نخبگان و تشکل های صنفی با تحول کشاورزی زمینه ساز تحول دیگر بخش ها خواهیم بود، اصل دیگر اصل یک بار برای همیشه است، برخی مشکلات ما در حوزه کشاورزی طولانی مدت وجود داشته که یک بار برای همیشه آن ها را رفع خواهیم کرد، برای مثال با این روند کنونی، اراضی کشاورزی ما تا ۳۰ سال آینده هم  دارای سند نخواهند شد، با این برنامه ما زمین های کشاورزی دارای سند خواهند شد.

وزیر پیشنهادی کشاورزی اضافه کرد: اما اصل چهارم این است که هیچ تصمیمی گرفته نخواهد شد مگر بر اساس علم. ما کشاورزی را اقتصاد می دانیم، نگاه غیر تجاری و اقتصادی را در این حوزه قبول نداریم، کشاورزی هم صادرات و هم واردات دارد، کشاورزی با نگاه اقنصادی می تواند امنیت غذایی مردم را تامین کند، کشاورزی بنگاه خیریه نیست بلکه حساب و کتاب دارد، باید با قیمت واقعی با این حوزه رویه رو شویم نه با قیمت دستوری، اگر به کشاورزی یارانه ندادیم با مشکلات زیادی روبه رو خواهیم شد، ما تلاش داریم با ظرفیت اتحادیه ها، تشکل ها و تعاونی ها با رعایت حال مصرف کنندگان قمیت نهاده و قیمت نهایی بازار را تعیین کنیم و دست واسطه ها را حذف کنیم.

بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی از روز شنبه (۳۰ تیر) در مجلس آغاز شده و تاکنون صلاحیت ۷ وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، ارتباطات و فناوری اطلاعات، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی بررسی قرار گرفته است.

ادامه دارد

کد خبر: 25831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =