قیمت گندم ایران به نرخ جهانی رسید

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران گفت: انتخاب قیمت ۷۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در سال زراعی آینده سبب شد که برای نخستین بار قیمت خرید گندم داخلی به نرخ جهانی این محصول رسید.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سال زراعی سختی را در پیش رو داریم. وزارت نیرو هشدار داده است که برای کشت پاییزه آبی در اختیار نداریم. از سوی دیگر سال زارعی گذشته هم برای تولید گندم کشور شرایط چندان مطلوب نبود. مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اعلام کردند که حداقل شش میلیون تن گندم برای رفع نیازهای کشور باید وارد شود. آیا تعیین نرخ خرید تضمینی ۷۵۰۰ تومانی برای گندم، می‌تواند سبب شود سال آینده با مشکل کمبود گندم مواجه نباشیم؟

ارسلان قاسمی - رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین درباره تعیین نرخ ۷۵۰۰ تومانی برای خرید تضمینی گندم اظهار کرد: قیمت اعلام شده برای سال زراعی آینده است. در حال حاضر برای رفع نیازهای کشور به واردات ۵.۵ میلیون تن گندم نیاز داریم. بر اساس برآوردها، نیاز کشور به گندم حدود ۱۱ تا ۱۲ میلیون تن است اما امسال شش تا هفت میلیون تن گندم تولید شده است.

وی درباره دلایل کمبود تولید افزود: اولین دلیل کاهش تولید، خشکسالی بود. دومین دلیل هم این بود که با قیمت‌های خرید تضمینی سال قبل، کشاورزان عملا از ورود به چرخه تولید گندم دلسرد شدند.

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران ادامه داد: به دلیل خشکسالی و عدم ورود نهاده همچنین قیمت پایین گندم در مقابل جو، خیلی از گندم‌ها به جای اینکه جذب کارخانجات آرد شود، متاسفانه وارد دامداری‌ها شد. گرچه خیلی‌ها می‌گویند که گندم جذب شده در دامداری‌ها عدد بالایی نبوده است اما ما می‌گوییم این عدد قابل توجه بوده است.

به گفته قاسمی به جز کارخانجات آرد، صنایع ماکارونی سازی و شیرینی و شکلات هم به گندم و آرد نیاز داشتند به همین دلیل باید امسال گندم وارد کنیم تا جبران کسری تولید فصل گذشته شود.

حذف قاچاق با تعیین قیمت متناسب

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران عنوان کرد: در حال حاضر قیمت‌ جهانی گندم به ازای هر کیلوگرم ۳۰۰ دلار یا حدود ۷۵۰۰ تومان است. بنابراین برای اولین بار با تعیین نرخ ۷۵۰۰ تومان برای گندم، قیمت‌های داخلی کشور با نرخ جهانی تقریبا یکسان شد. این مسئله باعث می‌شود که جلوی قاچاق گرفته شود.

قاسمی گفت: به دلیل ارزانی قیمت خرید تضمینی گندم ایران، کشورهایی مثل افغانستان، آذربایجان و دیگر کشورهای قاچاق‌پذیر، گندم ایران را از کشاورزان خریداری می‌کردند و کشاورزان محصولات خود را گران‌تر به قاچاقچیان می‌فروختند.

وی تاکید کرد: با تعیین متناسب قیمت برای خرید تضمینی گندم، معضل قاچاق هم حل می‌شود. ضمن آنکه دیگر دست دولت در جیب کشاورز نیست و کشاورز با آرامش خیال می‌تواند محصول خود را بکارد.

اصلاح قیمت، مشکل کشت جایگزین را حذف می‌کند

رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به هشدار وزارت نیرو درباره کمبود منابع آب برای کشت پاییزه، آیا تعیین قیمت مناسب برای گندم می‌تواند مشکل کمبود تولید را برطرف کند؟ گفت : گندم اثر مستقیم روی تامین امنیت غذایی دارد. از سوی دیگر هم منابع آبی کشور دچار محدودیت است.

قاسمی افزود: با افزایش قیمت گندم و کمبود منابع آب، کشت دیم تقویت می‌شود. ما امیدواریم با تعیین این قیمت برای خرید تضمینی گندم، بخشی از کسری‌ها جبران شود. این مهم است که ما از منابع آب کشور چگونه استفاده کنیم. وقتی کشاورز می‌دید که کشت گندم برایش نمی‌صرفد، به سراغ کشت جایگزین می‌رفت.

وی ادامه داد: سال گذشته در خوزستان ۸۰ هزار هکتار برنج کشت شده است. دلیل این رفتار به‌صرفه نبودن قیمت گندم بود. با اصلاح قیمت گندم، کشت‌های جایگزین آب‌بر محدود می‌شود و کشاورزان دوباره به سمت کشت گندم خواهند رفت و به این ترتیب از منابع آب کشور استفاده بهینه خواهد شد. تعیین قیمت مناسب برای خرید تضمینی گندم معادله‌ای است که وجوه مختلفی دارد، ولی وجه غالب آن ترغیب کشاورز به کشت گندم و حذف کشت‌های جایگزین است.

کد خبر: 28734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =