باید زیرساخت‌های مراقبت از سالمندان فراهم شود/ مرگ و میر ۶۰ درصدی سالمندان واکسینه نشده

معاون بهداشت وزارت بهداشت اعلام کرد امید به زندگی و افزایش طول عمر به عنوان دستاورد نظام سلامت با سرعت بیشتر و توالی کمتر در حال ازدیاد است. امید به زندگی از ۶۴ سال در سال ۱۹۹۰ میلادی به ۷۲ سال در ۲۰۱۹ رسیده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر علیرضا رئیسی در آستانه اول اکتبر «روز جهانی سالمند» در وبینار آموزش و توانمندسازی سالمندان که با حضور مدیران، متخصصان و صاحبنظران دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برگزار شد، گفت: بحث توانمندسازی سالمندان بسیار مهم است. باید از توانمندی سالمندان استفاده کرد؛ این کار به تقویت بنیه آنها از نظر روحی، روانی و جسمی و به نشاط ایشان کمک می‌کند.

وی افزود: استفاده از تجربیات سالمندان، توانمندسازی و ایجاد فرصت‌های برابر یک امر ضروری برای سالمندان بوده و موجب نشاط جامعه می‌شود.

معاون بهداشت گفت: توجه نظام سلامت به فاکتورهای خطر و بیماری‌های غیرواگیر و واگیر در طول سال‌ها موجب افزایش امید به زندگی در جامعه شده است.

رئیسی افزود: ارتقای سن امید به زندگی در سال ۲۰۵۰ به ۷۷ سال خبر بسیار خوبی خواهد بود و نشان دهنده توجه نظام سلامت به علم و تکنولوژی است؛ اما باید توجه داشت که با افرادی در رده سنی جدید مواجه می‌شویم که باید زیرساخت‌های مراقبت از آنها را فراهم کرد.

وی تصریح کرد: از هر ۱۱ نفر در سال ۲۰۱۹ یک نفر بالای ۶۵ سال عمر داشت که این عدد در سال ۲۰۵۰ به ۶ نفر خواهد رسید. این عدد بسیار قابل توجه است و باید برای این همه سالمند برنامه ریزی کرد.

معاون بهداشت خاطر نشان کرد: جمعیت ۶۵ سال به بالا در سال ۲۰۱۸ برای نخستین بار از جمعیت زیر ۵ سال دنیا فزونی یافت. این تغییر سنی یعنی که نظام‌های سلامت باید چشم اندازهایی برای مواجهه با افراد زیادی که به سن بالای ۶۵ سال می‌رسند ترسیم کنند.

کد خبر: 29770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 2 =