نیاز به واردات بیش از چهار میلیون تن گندم

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران با اشاره به اوضاع نامساعد کشت پاییزه از احتمال نیاز به واردات ۴ تا پنج میلیون تن گندم خبر داد.

ارسلان قاسمی رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین بیان کرد: امسال وضعیت کشت پاییزه مساعد نیست.

وی افزود: در بحث گندم اگرچه قیمت تمام شده هر کیلوگرم محصول زارعان ۷۵۰۰ اعلام شده است که به نظر من با دلار امروز، قیمت مناسبی است و مشابه قیمت خارجی است اما تامین سرمایه در گردش، کود و بذر و ... همچنان دچار چالش است.

قاسمی اضافه کرد: شرایط این‌گونه نیست که بگوییم مطلوب است و کشاورز می‌تواند کار خود را انجام دهد. در واقع باید گفت بخش دیم، بخش مغفول وزارت جهاد کشاورزی است.

وی گفت: امسال بارندگی هم نداریم و کمبود بارش‌ها مزید بر علت شده و کشت دیم را دچار اشکال کرده است.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران درباره پیش‌بینی میزان گندم تولید شده در سال زراعی جاری بیان کرد: در حال حاضر، در این رابطه نمی‌توان پیش‌بینی کرد. یک ماه  تا دو ماه دیگر باید اطلاعات و آمار استان‌ها را جمع‌آوری کنیم و ببینیم چقدر زمین زیر کشت رفته است.

وی اضافه کرد: باید شرایط جوی را در این یک ماه ارزیابی کنیم و ببینیم اوضاع چگونه است. به نظر می‌رسد از جمیع جهات در سال زراعی جاری نیاز به واردات ۴ تا ۵ میلیون تن گندم داریم.

قاسمی، کل نیاز کشور به گندم با مصرف صنعت را ۱۲ میلیون تن اعلام کرد.

کد خبر: 33080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =