واقعیت‌های تکان‌دهنده مصرف دخانیات

مصرف دخانیات به عنوان یکی از شایع‌ترین عوامل مرگ‌ومیر در جهان شناخته شده است؛ به گونه‌ای که مواد دخانی نیمی از مصرف کنندگان خود را می‌کشد. زیرا محصولات دخانی از مواد کاملا سمی تولید شده و دود آن حاوی بیش از ۷ هزار ماده شیمیایی است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حداقل ۲۵۰ مورد از مواد دخانی، مضر بوده و حداقل ۶۹ مورد از آن به عنوان عامل سرطان شناخته شده است. برخی از مواد شیمیایی موجود در دود دخانیات عبارت است از: اسید استئاریک (جهت ساخت موم شمع)، بوتان (گاز فندک)، متانول (گاز سوخت جت)، اسید استیک (جزء مهمی از سرکه)، هگزامین (جزء مشترک روشن‌ کننده‌های کباب‌پزی)، متان (گاز فاضلاب)، نیکوتین (ماده‌ای اعتیادآور که در ساخت حشره‌کش‌ها استفاده می‌شود)، کادمیوم (ماده اصلی باتری‌ها)، آرسنیک (سم)، تولوئن (حلال صنعتی)، آمونیاک (جزء سمی مواد شوینده) و مونواکسید کربن (گاز خروجی از اگزوز).  

بیماری‌های ناشی از مصرف دخانیات

وزارت بهداشت در گزارشی اعلام کرد: محصولات دخانی نه تنها سلامت ریه‌های شخص مصرف کننده و اطرافیان او را تهدید می‌کند، بلکه در ایجاد سایر بیماری‌ها نیز نقش دارد؛ مشکلاتی مانند تنگی نفس- تشدید آسم- عفونت‌های تنفسی- انواع سرطان شامل حنجره، دهان، حلق، مری، نای، نایژه، ریه، سرطان خون، معده، ‌لزالمعده، کلیه، حالب، روده بزرگ، دهانه رحم و مثانه- بیماری عروق کرونر قلب- حملات قلبی- سکته- بیماری انسداد مزمن ریوی- پوکی استخوان- نابینایی- آب‌مروارید- التهاب لثه- بیماری عروق محیطی آتروالسکلروتیک- شکستگی‌های لگن- ناباروری- کاهش وزن جنین- ناتوانی جنسی و ... در اثر استعمال دخانیات به وجود می‌آید.

پاداش‌های ترک سیگار

افراد سیگاری برای داشتن زندگی سالم، در قدم نخست باید مصرف دخانیات را ترک کنند تا کم‌کم مضرات سیگار در بدن آن‌ها پالایش شود؛ عدم مصرف دخانیات هم تاثیر فوری و نیز بلند مدت دارد؛ از زمان شروع ترک و در مدت ۲۰ دقیقه، ضربان قلب و فشارخون به مقدار طبیعی کاهش می‌یابد. ۱۲ ساعت پس از ترک، کربن مونواکسید موجود در خون به مقدار طبیعی کاهش می‌یابد. ۲ تا ۱۲ هفته پس از ترک، جریان خون بهبود پیدا کرده و عملکرد ریه‌ها افزایش می‌یابد. یک تا ۹ ماه پس از ترک، سرفه کردن و تنگی نفس کاهش می‌یابد. یک سال پس از ترک، خطر ابتلا به بیماری کرونر قلب تقریبا به اندازه نصف یک فرد سیگاری می‌شود. ۵ تا ۱۵ سال پس از ترک سیگار، خطر سکته مغزی به اندازه همین خطر در یک فرد غیرسیگاری کاهش می‌یابد. ۱۰ سال پس از ترک، خطر ابتلا به سرطان ریه تقریبا به اندازه نصف یک فرد سیگاری کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به سرطان دهان، گلو، ‌ مری، ‌مثانه، ‌ دهانه رحم و لوزالمعده، کاهش می‌یابد. ۱۵ سال پس از ترک خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب به اندازه یک فرد غیر سیگاری می‌شود.

کد خبر: 33293

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =