دلیل اجرا نشدن طرح تاکسی هوایی از ۶ سال قبل تاکنون

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اقتصادی نبودن طرح و تامین سوخت هواپیماها را از چالش‌های اجرای طرح تاکسی هوایی دانست.

به گزارش آتیه آنلاین، به نقل از ایسنا:دکتر منوچهر منطقی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری با اتحادیه سازمان‌های حمل و نقل همگانی کشور برخی از پیشهادات درباره هوشمندسازی حمل و نقل عمومی را مطرح کرد و افزود: یکی از پیشنهادات این است که باتری موتور سیکلت‌ها به صورت سوآپ طراحی شود؛ به این معنا که موتورهای برقی برای شارژ، باتری موجود را ارائه و باتری جدیدی دریافت کنند. این امر هزینه‌های باتری را کاهش خواهد داد.

وی با بیان اینکه این طرح در دو پایلوت اجرایی می‌شود، یادآور شد: طرح جدید دیگر آن است که برای اتوبوس و کامیون یک پلتفرم‌ را استفاده کنیم و این توانمندی در کشور وجود دارد و مدل‌های خوبی در این زمینه توسعه داده شده است.

منطقی اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده خودروهای موجود در کشور تولید داخل است و بخشی از آن چینی است و می‌توان برای تولید  آنها از یک پلتفرم استفاده کرد و این پیشنهاد به وزیر کشور ارائه شده است تا از این طرح برای نوسازی ناوگان حمل و نقل بهره ببریم.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی، تاکسی هوایی را از دیگر پیشنهادات برای بازسازی ناوگان حمل و نقل عنوان کرد و گفت: پروژه تاکسی هوایی هنوز عملیاتی نشده است، ولی اجرای آن به خیلی از استان‌ها اجازه تحرکات بیشتر به ویژه در حوزه‌های خدمات اورژانسی ارائه می‌دهد.

وی توزیع سریع دارو و یا رساندن قطعات حیاتی در کارخانجات خط تولید را از زمینه‌های کاربردی تاکسی هوایی نام برد و افزود: مشکل اصلی اجرای این طرح عدم ارائه مدل اقتصادی و مقرون به صرفه است. به عنوان مثال اگر بخواهیم گارد پرواز برای یک تاکسی هوایی با ظرفیت ۹ نفره تعریف کنیم، ظرفیت مسافران آن کاهش خواهد یافت.

منطقی، طولانی بودن فرآیند اخذ مجوز برای تاکسی هوایی را از دیگر چالش‌های این طرح عنوان کرد و ادامه داد: طرحی در این زمینه به شورای عالی هواپیمایی ارسال کردیم و در صورت تصویب، این فرایند کوتاه‌تر خواهد شد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه فضایی و حمل و نقل با بیان اینکه اجرای پایلوت در ۱۸ منطقه کشور تعریف و در یک منطقه که گلبهار مشهد است و در ۶ سال گذشته اجرایی شد.

وی تامین سوخت هواپیماها را از دیگر چالش‌های طرح تاکسی هوایی نام برد و گفت: هواپیماها به سوخت خاصی نیاز دارند که در این زمینه با چند مجموعه برای تولید این سوخت در حال مذاکره هستیم.

کد خبر: 34886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =