آیا سرما شما را بیمار می‌کند؟

یک پزشک عمومی گفت: تقریبا این جمله را همه‌ی مادران به فرزندان‌شان گفته‌اند «کاپشنت را بپوش وگرنه سرما می‌خوری!» آیا آنها درست می‌گویند؟

به گزارش آتیه‌آنلاین، سمیره فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا به امروز، پژوهشگرانی که روی این پرسش کار کرده‌اند بر این باور هستند که قرار گرفتن در معرض سرمای متعادل، پذیرش بیماری را در بدن افزایش نمی‌دهد.

وی ادامه داد: بسیاری از متخصصان سلامت قبول دارند که سرد بودن و آنفلوآنزا خیز بودن فصل زمستان دلیل بر سرماخوردگی انسان نمی‌شود؛ اما صرف کردن مدت بیشتر در محیط داخلی و ارتباط نزدیک با کسانی که شاید ناقل میکروب باشند، دلیلی بر سرماخوردگی است.

فتحی عنوان کرد: نتایج بعضی آزمایش‌ها نشان داده است که قرار گرفتن در معرض سرما ممکن است توانایی بدن را برای مقابله با عفونت کاهش دهد.

این پزشک عمومی عنوان کرد: پژوهش‌ها نشان می‌دهد نباید درباره‌ قرارگرفتن در معرض سرمای متعادل نگران بود زیرا اثر زیان‌باری بر سیستم ایمنی بدن ندارد؛ اما آیا باید خودمان را در سرما بپوشانیم؟ اگر احساس ناراحتی می‌کنید یا اگر برای مدت زیادی در هوای آزاد با ریسک سرمازدگی و هیپوترمی قرار داشته باشید، پاسخ مثبت است، اما جای هیچ نگرانی در خصوص سیستم ایمنی وجود ندارد.

وی با اشاره به این‌که ورزش منظم یکی از ارکان زندگی سالم محسوب می‌شود، افزود: ورزش سلامت قلبی‌عروقی را بهبود می‌بخشد، فشار خون را پایین می‌آورد، به کنترل وزن کمک و از بدن در برابر انواع بیماری‌ها محافظت می‌کند.

فتحی تصریح کرد: همانند رژیم غذایی سالم، ورزش هم می‌تواند سهمی در سلامت کلی بدن و در نتیجه سلامت سیستم ایمنی داشته باشد و همچنین در بهبود گردش خون تأثیر مستقیم دارد و این امکان را برای مواد و سلول‌های سیستم ایمنی فراهم می‌کند تا آزادانه در همه جای بدن حرکت کنند و کار خود را به نحو احسن انجام دهند.

این پزشک عمومی عنوان کرد: می‌توان تمرین ورزشی متعادل و منظم را یک تیر به هدف در جهت زندگی سالم در نظر گرفت؛ چراکه یک ابزار بسیار مهم برای حفظ سلامت سیستم ایمنی در کنار سایر اعضای بدن محسوب می‌شود.

وی افزود: تکنولوژی‌های به‌روز پزشکی این فرصت را فراهم آورده که در پژوهش‌ها بتوان از آن‌ها برای یافتن پاسخ به سؤالات مربوط به سیستم ایمنی بهره‌مند شد، برای مثال ریز آرایه‌ها یا تراشه‌های ژنی که براساس ژنوم انسان ساخته شده‌اند به دانشمندان این امکان را می‌دهند تا همزمان فعال یا غیرفعال شدن هزاران توالی ژن را در واکنش به یک شرایط فیزیولوژیکی خاص، مثلا سلول‌های خون ورزشکار پیش و پس از تمرین ورزشی، مشاهده کنند.

کد خبر: 37409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =