۸۸ درصد ماموریت‌های اورژانس، شهری و ۲۲ درصد جاده‌ای است

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: تا پایان آبان ماه سال جاری ۱۱۷ مورد حادثه برای اتوبوس‌ها در کشور رخ داده که ۱۰۳۸ مصدوم و ۶۴ فوتی گزارش شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر جعفر میعادفر در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: سازمان اورژانس کشور با تقدیم ۱۹ شهید و ابتلای ۱۰ هزار پرسنل به کرونا در حین مأموریت‌ها، اقدامات قابل توجهی در ایام کرونا انجام داد.

وی ادامه داد: نیروهای اورژانس توانستند در یک بازه زمانی ۲ ماه، بیش از ۲ میلیون دز واکسن را به هموطنان تزریق کنند اما در حال حاضر دیگر در این زمینه فعالیتی نداریم.

رییس اورژانس کشور با بیان اینکه ۵۰ پایگاه هوایی، دو پایگاه دریایی و بیش از ۵ هزار دستگاه آمبولانس در ناوگان اورژانس فعال است، گفت:  بیش از ۳ هزار دستگاه آمبولانس اورژانس، بیش از ۱۰ سال عمر دارند. ۲۴ هزار نفر در اورژانس خدمت می‌کنند که ۲۱ هزار نفر از آنها نیروهای عملیاتی هستند.

میعادفر با اشاره به تعداد ماموریت‌هایی که در ۸ ماهه اول سال جاری انجام شده است، گفت: بیش از ۳ میلیون و ۲۸۸ هزار و ۸۰ مأموریت در این مدت انجام شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۳۶ هزار و ۵۳۴ مورد ماموریت شهری بوده است. از تعداد کل ماموریت‌ها نیز ۷۲۳ هزار و ۲۷۱ ماموریت جاده‌ای بوده و امسال نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد تعداد ماموریت‌ها رشد داشته است.

وی افزود: ۸۸ درصد ماموریت‌های اورژانس، شهری و ۲۲ درصد جاده‌ای بوده است و این نشان می‌دهد که باید به شهرها توجه بیشتری کنیم چراکه ظرفیت ماموریت در شهرها زیاد است. همچنین ۵۴۲ هزار و ۲۹۴ ماموریت مربوط به حوادث ترافیکی بوده است. در ۴۲۲ هزار و ۷۷۵ ماموریت نیز بیمار به مرکز درمانی منتقل شده است.

وی با اشاره به ماموریت‌های غیر ترافیکی اورژانس تصریح کرد: تعداد این ماموریت‌ها ۲ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۱۵۲ مورد بوده است و یک میلیون و ۲۴۵ هزار و ۱۶ بیمار نیز به بیمارستان منتقل شده است. همچنین ۱۸ هزار و ۶۷ مورد حادثه ویژه داشتیم. حوادث غیرترافیکی نیز شامل ۱۲ هزار و ۷۹۴ مورد با ۲۶ درصد رشد و ۵۵۷۳ مورد حوادث ترافیکی بوده که ۳۲ درصد رشد داشته است.

وی تصریح کرد: ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی در سراسر کشور فعالیت دارند. در این حوزه از ابتدای سال ۲ هزار و ۵۴۸ مورد ماموریت داشتیم و ۲ هزار و ۹۲۸ بیمار منتقل شده‌اند. از این تعداد ۳۱۶ ماموریت مربوط به انتقال مادران باردار بوده است.

دکتر میعادفر با بیان اینکه یکی از اقدامات اورژانس، مشارکت در پروسه انتقال عضو و پیوند اعضا است، افزود: در سال جاری ۱۳ مورد انتقال عضو پیوندی با همکاری اورژانس انجام شده که البته در دو تا سه سال اخیر، تعداد این ماموریت‌ها، ۴۵ مورد بوده است. همچنین ۱۰۹۰ مورد نیز بیماران غیر ترافیکی با بالگرد به بیمارستان‌ها منتقل شدند و عمده بالگردهای اورژانس از هوانیروز، هواناجا و سپاه است.

رییس سازمان اورژانس کشور یادآور شد: کد ۲۴۷ به بیماران قلبی خدمات اورژانسی ارائه می‌دهد که در این رابطه ۳ هزار و ۸۶۲ مورد خدمات تخصصی به بیماران سکته حاد قلبی ارائه شده است. کد ۷۲۴ نیز مرتبط با بیماران سکته حاد مغزی است که در این حوزه نیز ۶ هزار و ۷۹۷ مورد ماموریت انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: متاسفانه از ابتدای سال با افزایش مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن مواجه شده‌ایم و آمار مربوط به آن ۳۵ برابر شده است. از ابتدای مهر ماه تاکنون ۸۹ مورد از مسمومیت با گاز مونوکسید کربن، منجر به مرگ شده است. در این خصوص تهران، خراسان رضوی و البرز، بیشترین آمار را داشته است.

رییس اورژانس کشور ادامه داد: در بحث غرق شدگی نیز در تا پایان آبان ماه،   ۷۵۹ مورد ماموریت داشتیم که ۵۵۰ مورد منجر به مرگ شده بود.

دکتر میعادفر با اشاره به برنامه‌های آتی اورژانس کشور، گفت: یکی از دغدغه‌های اورژانس مهارت افزایی و آموزش پرسنل است. بر همین اساس رتبه بندی پرسنل از برنامه‌های سازمان اورژانس است. پرسنل باید در هر دوره آموزش لازم را ببیند تا بتوانند به رتبه بعدی ارتقا پیدا کنند. ایجاد قطب‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های اورژانس است؛ در این راستا نیز در ۸ تا ۱۰ قطب کشور مراکزی را تجهیز می‌کنیم تا نیروها، آموزش‌های لازم را ببینند.

وی هوشمندسازی فرم‌های ماموریت را از دیگر برنامه‌های اورژانس دانست که در برخی از استان‌ها نیز فعال شده است و میزان خطا را کاهش می‌دهد.

رییس سازمان اورژانس کشور با اشاره به ارج نهادن به اختراعات نیروهای این سازمان، گفت: کمیته‌ای برای بررسی اختراعات تکنسین‌های اورژانس نیز ایجاد شده است.  

دکتر میعادفر درباره حوادث پرتلفات و حوادث ترافیکی ویژه، افزود: توسعه اتوبوس آمبولانس را در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم  ۲۵ دستگاه اتوبوس آمبولانس تا سال آینده به ناوگان اضافه شود.

وی به ترافیک در کلانشهرها اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات ما مدیریت زمان و موضوع ترافیک است. در این موضوع کلانشهرها از شهرهای محروم کشور، محسوب می‌شوند که باید به وضعیت آن‌ها رسیدگی شود.

وی در خصوص برگزاری مراسم اربعین، خاطرنشان کرد: پیش بینی ما این است برای سال آینده با افزایش سفرها مواجه باشیم، بنابراین باید برنامه ریزی لازم برای افزایش زیرساخت‌ها در مناطق مرتبط را داشته باشیم.

رییس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: سال گذشته سازمان اورژانس کشور مجوز استخدام ۳ هزار و ۴۰۰ نفر را از سازمان استخدامی گرفت؛ در واقع باید ۳ هزار نفر به نیروهای قبلی اورژانس اضافه شوند اما در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. زمانی که ما مجوز استخدام می‌گیریم در ابتدا نیروهای قراردادی و پیمانی تبدیل وضعیت می‌شوند و بعد نیروی جدید جذب می‌شود؛ پس در اصل، ۳ هزار و ۴۰۰ نفر نیروی جدیدی به اورژانس اضافه نشده است و ما همچنان کمبود نیرو داریم.

میعادفر در خصوص زمانِ رسیدن آمبولانس‌ها به محل حادثه، گفت: استاندارد جهانی این است که در شهرهای کوچک ۸ دقیقه، در جاده‌ها ۱۵ دقیقه، در شهرهای بزرگ ۱۰ دقیقه و در کلانشهرها ۱۲ دقیقه آمبولانس به محل حادثه برسد. در شهرهای کوچک به استاندارد جهانی رسیده‌ایم، در جاده هم مدت زمان رسیدن آمبولانس ۱۴ دقیقه است و در کلانشهرها ۱۲ است که برای کاهش این زمان باید اورژانس موتوری را توسعه دهیم.

رییس سازمان اورژانس کشور در خصوص مزاحمت‌های تلفنی اورژانس گفت: مزاحمت‌های تلفنی اورژانس، نسبت به سال گذشته و حتی سال‌های گذشته، کاهش چشمگیری پیدا کرده اما به صفر نرسیده است.

وی بر حذف پایگاه‌های کانکسی و کمک‌های خیرین در این زمینه تاکید و خاطرنشان کرد:  بر اساس برنامه ششم در این زمینه دچار عقب ماندگی هستیم که انتظار داریم در این زمینه به ما کمک شود تا بتوانیم پایگاه‌های کانکسی را حذف کنیم تا خدمات اورژانس، توسعه پیدا کند.

رییس سازمان اورژانس کشور در خصوص نوسازی ناوگان آمبولانس، گفت: امیدواریم که بتوانیم در سال جدید هزار تا هزار و ۵٠٠ دستگاه آمبولانس جدید خریداری و به ناوگان اورژانس، اضافه کنیم. در حوزه اعتبارات اورژانس هوایی نیز نیاز به کمک دولت و مجلس داریم؛ چرا که اورژانس هوایی در تمام نقاط دنیا، هزینه بر است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: ظرف چند روز گذشته چندین تهاجم به همکاران اورژانس وارد شده و آسیب دیده‌اند. در این خصوص نیز درخواست داریم که قوانین بازدارنده، اعمال شود.

میعادفر با بیان اینکه استفاده از داوطلبان تخصصی در دستور کار سازمان اورژانس کشور است، گفت: اورژانس می‌تواند شرایطی داشته باشد که افراد متخصص به عنوان صدقه جاریه با این سازمان همکاری داشته باشند. این خدمات مقدس است و باید بتوانیم از این نیروها استفاده کنیم.

وی در خصوص ایجاد پایگاه‌های اورژانس در مترو، گفت: فوریت‌های پزشکی از جمله خدمات شهری محسوب می‌شود و تقاضا داریم شهرداری تهران در این زمینه به اورژانس کمک کند. سوله‌های بحران و پارک‌ها در اختیار اورژانس است اما این میزان کفایت نمی‌کند. در این زمینه نشستی با شهردار تهران داشتیم و آن‌ها هم قول دادند که یک برنامه چهارساله را تدوین کنیم.

رییس سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: یکی از مطالبات اورژانس، اجرای قانون بهره وری بوده است؛ اما متاسفانه کمبود نیروی انسانی باعث شده این قانون اجرا نشود.

کد خبر: 37613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =