تفاهم‌نامه‌ کتابخانه ملی و انتشارات علمی و فرهنگی

تفاهم‌نامه همکاری در موضوع حفظ و نگهداری اسناد انتشارات علمی و فرهنگی با کتابخانه ملی امضا شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، تفاهم‌نامه همکاری درباره حفظ و نگهداری اسناد این انتشارات روز یکشنبه (۲۳ آذرماه ۹۹) با حضور اشرف‌ بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی و نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی به امضا رسید.

در این دیدار نادره رضایی، اشرف‌ بروجردی، فاطمه جان‌احمدی، معاون پژوهش و منابع دیجیتال کتابخانه ملی ایران و هانیه گرائیلی، مشاور اجرایی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی دیدار کردند.

در ابتدای این نشست نادره رضایی از عزم انتشارات علمی و فرهنگی برای حفظ و احیای اسناد به‌جامانده از ۶۶ سال حرکت فرهنگی نخبگان کشور گفت.

رضایی اطلاعات مربوط به اسناد کتاب را این‌گونه تکمیل کرد: اسناد زیادی از سال ۱۳۳۳ موجود است که مربوط به پنج‌هزار عنوان کتاب هستند؛ این اسناد با توجه به اهمیت موضوع کتاب و شخصیت‌ها با زحمت کارمندان مجموعه گردآوری و طبقه‌بندی شده است.

او در ادامه با اشاره‌ به همکاری فاطمه جان‌احمدی با مجموعه علمی و فرهنگی برای آموزش کارکنان انتشارات در اسکن اسناد و کدگذاری آن‌ها خاطرنشان کرد: امور مربوط به اسناد پیش از انقلاب به پایان رسیده و امیدواریم اسکن و آرشیو اسناد مربوط به بعد از انقلاب نیز با سرعت پیش رود. البته کار این اسناد بسیار آسان‌تر از اسناد قدیمی‌تر است.

مدیر انتشارات علمی و فرهنگی سپس گفت: قرار است مجموعه عکس‌هایی که در آرشیو انتشارات علمی و فرهنگی از مناطق مختلف ایران گرفته شده است، در قالب کتابی به چاپ برسد. نسخه اسکن‌شده این عکس‌ها هم در اختیار سازمان اسناد و کتابخانه ملی قرار خواهد گرفت. در آستانه ۶۶سالگی این انتشارات بزرگ از دیگر کارهای در دست اقدام، نشر، جمع‌آوری و انتشار کارنامه این انتشارات در قالب کتاب است که تاکنون انجام نشده و به صورت مدون درنیامده است.

نادره رضایی همچنین با اشاره به تهیه تاریخ شفاهی و گفت‌وگو با زنانی که در این سال‌ها با انتشارات علمی فرهنگی همکاری داشته‌اند، این کار را اقدامی برای ثبت فعالیت فرهنگی زنان از سوی این انتشارات عنوان کرد و گفت: طی بررسی‌ها و گفت‌وگوهای ما تقریباً تمام زنان فعال حوزه نشر و کتاب که بیش از ۴۰۰ نفر بوده‌اند، به نحوی با انتشارات علمی و فرهنگی همکاری داشته‌اند و ما قصد داریم میراث آن‌ها را در قالب تاریخ شفاهی حفظ کنیم.

اشرف بروجردی نیز در این دیدار از انجام یافتن این کار فرهنگی اظهار رضایت کرد و گفت: حضور جوانان در عرصه‌های مدیریتی همیشه همراه با ایده‌های تازه و خلاقیت است.

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همچنین در این گفت‌وگو امکان انجام کار پژوهشی مشترک بین سازمان اسناد و کتابخانه ملی و انتشارات علمی و فرهنگی را مطرح کرد؛ کاری که به گفته او می‌تواند بستر مناسبی برای پژوهشگران باشد.

هانیه گرائیلی نیز خطاب به بروجردی گفت: انتشارات علمی و فرهنگی با تهیه تجهیزات اسکن چند ماه است کار آرشیو اسناد را آغاز کرده است تا نسخه دیجیتال آن را در اختیار سازمان اسناد کتابخانه ملی قرار دهد؛ اقدامی که بسیار مهم و ارزشمند است.

در پایان تفاهم‌نامه همکاری در موضوع حفظ و نگهداری اسناد انتشارات علمی و فرهنگی امضا شد. اشرف‌ بروجردی در پایان ابراز امیدواری کرد که انجام کارهای مشترک و مبادلات فرهنگی این‌چنینی موجب حفظ اسناد برای آیندگان کشور باشد.

بر اساس این گزارش، انتشارات علمی و فرهنگیِ امروز یادگار همایون صنعتی‌زاده و جمعی از اندیشمندان و فرهیختگانی است که بخشی از فرهنگ جامعه ما را رقم زده‌اند. به جز آثار این بزرگان که در قالب کتاب چاپ شده‌اند، اسنادی از تلاش‌های آن دانشوران در مجموعه اسناد انتشارات علمی و فرهنگی به جا مانده که حفظ آن‌ها ضروری است.

کد خبر: 3883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =