مخبر: به‌دنبال جلوگیری از خروج نخبگان هستیم

معاون اول رییس جمهور با تأکید بر اینکه دانشگاه‌ها باید تبدیل به کانون تعریف و حل مسائل کشور شوند، تصریح کرد: دانشگاه‌های ایران با وجود سرمایه بالای علمی و نخبگان، با مسأله‌یابی و ارائه راه حل‌های علمی و عملی در مدیریت و اداره کشور به دولت کمک کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، محمد مخبر امروز (یکشنبه) در جلسه با روسای دانشگاه های کشور که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاههای تهران و مراکز استان ها برگزار شد، با بیان اینکه اگر دانشگاه ها در جایگاه اصلی خود قرار گیرند می‌توانند به درآمدزایی و خلق ثروت در کشور کمک کنند، اظهار داشت: دولت کاملاً آمادگی دارد تا در صورت هرگونه تعریف پروژه منطقه ای و ملی از سوی دانشگاه ها برای حل مشکلات کلان کشور، در حوزه های مختلف به ویژه آب، انرژی و محیط زیست از اساتید دانشگاه ها، نخبگان و دانشجویان حمایت و پشتیبانی کند.

وی با بیان اینکه تقویت ارتباط دولت و دانشگاهها از اولویت های دولت است، خاطرنشان کرد: تاکنون نقش جامعه علمی با وجود بهره‌گیری از سرمایه علمی و فناورانه در حل مشکلات کمرنگ بوده، اما رویکرد دولت سیزدهم در هم‌افزایی، همفکری و همکاری با دانشگاهها برای نیل به درآمدزایی، رشد اقتصادی و اشتغال پایدار در کشور است.

معاون اول رئیس جمهور، همچنین رفع مشکلات معیشتی اعضای هیئت علمی و نخبگان کشور و همچنین افزایش امکانات و تجهیزات در دانشگاه ها و خوابگاه ها را از دغدغه های دولت و وزارت علوم برشمرد و گفت: اعضای هیئت علمی و اساتید نباید به هیچ عنوان دچار مشکلات معیشتی باشند، چرا که استاد دانشگاه باید با آرامش خاطر و بدون دغدغه‌های مالی، خود را برای رشد علمی دانشجویان همواره به روز نگه دارد.

وی تصریح کرد: دولت به دنبال این است که با فراهم آوردن امکانات آموزشی و رفاهی و حمایت های مالی لازم از خروج نخبگان از کشور جلوگیری کند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه دانشگاه ها می توانند محور فقرزدایی در کشور شوند، افزود: نخبگان علمی کشور با کمک گروه های جهادی می‌توانند در راستای فقرزدایی در مناطق محروم کشور برنامه ریزی و اقدامات عملی را انجام دهند.

همچنین در این جلسه روسای دانشگاه ها به طرح مطالبات، پیشنهادات و خواسته های خود در زمینه‌های مختلف اعم از لزوم توجه به مشکلات معیشتی اعضای هیئت علمی و بورسیه های تحصیلی، توجه بیش از پیش به ارتباط دانشگاه و صنعت، تغییر ساختاری و کاربردی دانشگاه ها در راستای کمک به تولید و رشد اقتصادی کشور، توجه به اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان موتور محرک بخش های کشاورزی، اقتصادی و صنعتی، رفع مشکلات و کمبودهای آموزشی، آزمایشگاهی و خوابگاه های دانشجویی پرداختند.

کد خبر: 39947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =