سنجش بازار کار قبل از تعریف رشته‌های دانشگاهی

یک فعال حوزه کار معتقد است قبل از گنجاندن رشته های دانشگاهی در دفترچه ها بهتر است بازار کار مناطق مختلف را بررسی و بر اساس نیازسنجی بازار آن مناطق رشته ها را تعریف کنیم.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، فتح اله بیات درباره همکاری وزارت کار و وزارت علوم در خصوص متناسب سازی رشته های دانشگاهی اظهار کرد:این طرح خوب است هرچند که باید سالها قبل به این سمت حرکت می کردیم ولی باز هم جای امیدواری دارد و انتظار می رود همکاری دستگاههای مربوطه به آمایش سرزمینی رشته های دانشگاهی کمک کند.

وی افزود: در مورد گنجاندن رشته های دانشگاهی در دفترچه ها معتقدم که ابتدا باید تحقیق کنیم و ببینیم بازار کار در مناطق مختلف کشور چه چیزی را می طلبد سپس بر اساس نیازهای بازار آن مناطق رشته های دانشگاهی را تعریف کنیم.

این فعال حوزه کار متذکر شد: در هر استان و منطقه یکسری محصولات بازار کار دارند که ما باید نسبت به کشش مناطق در مورد رشته‌های بازار کار برنامه ریزی و این رشته ها را در آنها بومی سازی کنیم.

بیات گفت: کشور ما چهار فصل است و یکی از مزیتهای خوبی که دارد این است که می توانیم در تابستان میوه زمستان و در زمستان میوه تابستانی را تولید و برداشت کنیم لذا باید مناطقی که این قابلیت را دارند شناسایی و رشته های کشاورزی را متناسب با این مناطق تعریف کنیم.

به گفته این فعال حوزه کار در حال حاضر برخی استانها با مشکل آب مواجه هستند در حالی که سالهای سال است در این استانها صنایع آب بر تاسیس شده است.

وی افزود: دوب آهن به آب فراوان نیاز دارد و طبق گفته متخصصان بهتر است این گونه صنایع که نیاز مبرم به آب دارند در مناطق آب خیز راه اندازی شوند. چه لزومی دارد در مراکز کویری یا استانهایی که منابع آبی وجود ندارد، کارخانه ذوب آهن ایجاد شود و آب مورد نیاز آن از شهرهای دیگر تامین شود و زندگی مردم آن مناطق را دچار مشکل کند؟

بیات خاطرنشان کرد: ما باید محصولات کشاورزی و صیفی را بر اساس شرایط اقلیمی و جغرافیایی کشور در مناطقی پرورش بدهیم که بهتر محصول می دهد و منابع آبی کم نیاز دارد.

این فعال حوزه کار در پایان بر لزوم استفاده از تجربه کشورهای دیگر در بحث تعیین رشته های دانشگاهی و بررسی شرایط این کشورها تاکید کرد.

کد خبر: 40456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =