تاثیر افزایش مالیات محصولات دخانی در ارتقاء سلامت جامعه

قادری گفت: مالیات مواد دخانی باید به قدری بالا رود که دیگر کسی دخانیات مصرف نکند؛ در همین راستا مالیات بر محصولات دخانی را افزایش دادیم.

جعفر قادری؛ نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در رابطه با افزایش مالیات ارزش افزوده مواد دخانی  گفت:  عوارض و مالیات در کالاهای دخانی را بالا در نظر گرفته ایم زیرا نرخ تولید داخلی ما با نرخ قاچاق همحوانی ندارد به همین دلیل گرایشات به سمت دخانیات خارجی است.

وی افزود: قانون مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۳۸۷ به صورت آزمایشی تصویب و هر ساله در بودجه تمدید شد ولی در آبان ماه سال ۱۳۹۹ تا زمان تصویب و لازم الاجرا شدن لایحه اصلاح و دائمی شدن این قانون، توسط مجلس شورای اسلامی به مدت یک سال تمدید شد.

وی یادآور شد: طبق قانون قرار است که از این ماه محصولات دخانی مشمول مالیات بر ارزش افزوده شده و تولیدکنندگان و واردکنندگان مکلف به پرداخت مالیات هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: درست است که این افزایش مالیات قیمت محصولات دخانی  را  ۱۰تا ۴۰ درصد افزایش خواهد داد ولی میتوان از جنبه های خوب به این موضوع نگاه کرد که هم برای کشور میتواند درآمدزایی کند و هم در ارتقاء سلامت اقشار جامعه نیز موثر واقع میشود.

قادری افزود: نرخ مواد دخانی وارداتی ارزان تر از تولید داخل است به همین دلیل علاوه بر وضع مالیات بر محصولات وارداتی، با تصویب قوانینی سعی بر این داشتیم که نه تنها قیمت تولیدات داخلی افزایش یابند بلکه مالیات و عوارض بیشتری هم پرداخت کنند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:  مالیات مواد دخانی باید به قدری بالا رود که دیگر کسی دخانیات مصرف نکند به همین دلیل با اخذ عوارض و مالیات از این حوزه، میتوان در سطح جامعه و در حوزه های سلامت مردم سرمایه گذاری کرد.

به گزارش آتیه آنلاین؛ یکی از مالیات‌هایی که به قانون مالیات برارزش افزوده (بر مصرف کالا و خدمات) مربوط می‌شود، مالیات بر سیگار است که در قانون جدید انواع سیگار و محصولات دخانی به شرح زیر مشمول مالیات و عوارض می‌شود:

۱) سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی، ۲۵ درصد

۲) سیگار، توتون پیپ و تنباکوی تولید داخلی با نشان بین‌المللی که فهرست آنها هر سال توسط وزارت صمت تهیه و با تصویب هیئت وزیران ابلاغ می‌شود، ۴۰ درصد

۳) سیگار، توتون پیپ و تنباکوی وارداتی؛ ۶۵ درصد

۴) توتون خام وارداتی؛ ۱۰ درصد

۵) توتون فرآوری‌شده وارداتی؛ ۳۵ درصد

کد خبر: 40803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =