جزییات اشتغالزایی دولت سیزدهم

دولت مردم از زمان آغاز به کار، رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی و تشکیل دولت، با ارائه سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه اشتغال، بازار کار و تولید، با تمرکز بر اهداف مرتبط با این حوزه، تلاش در ورود هرچه سریعتر به مراحل اجرایی سیاست‌های بخش اشتغال و تولید داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، اساسی‌ترین برنامه دولت در قالب سیاست‌های اشتغالزایی به ایجاد فرصت‌های شغلی میلیونی در چهار سال تصدی دولت، در قالب زمینه‌سازی برای ایجاد چهار میلیون شغل معرفی شده است و در این راستا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نهاد هماهنگ کننده دستگاه‌ها در راستای ایجاد اشتغال و موضوعات مرتبط برنامه‌ریزیهای گسترده‌ای داشته است که در قالب برنامه‌هایی مانند زیست بوم ملی اشتغال، سامانه‌های فعال سیاست بازار کار، سامانه جامع کاریابی و برخی دیگر از اقدامات دیگر اجرایی شده است.

نگاهی به شرایط نامتوازن عرضه و تقاضا در بازار کار که شکل گرفته در دهه‌های اخیر بر مبنای سیاست‌های ناکارآمد اشتغال و تولید بوده است و آمار غیرقابل قبول نرخ بیکاری و اشتغال و همچنین عدم بهره مندی کشور از ظرفیت های بالای اشتغال و تولید بر بستر نامناسب سیاستگذاری بازار کار، عامل سیاستگذاری کلان دولت سیزدهم در راستای نیاز بازار کار کشور به اشتغال گسترده شده است.

دولت در واقع بدرستی، موضوع بیکاری گسترده دانش‌آموختگان و دیگر افراد بیکار در اقشار مختلف را به عنوان یکی از چالش‌های بزرگ کشور شناسایی و در مسیر حل این مسئله، اقدام به سیاستگذاری کلان در این بخش داشته است و آمار اشتغالزایی و رفع مشکلات واحدهای تولیدی در مدت حضور و تصدی دولت نیز نشان از حرکت در مسیر درست است.

خلق ۲۱۷ هزار فرصت شغلی در سه ماه

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد ۲۱۷ هزار فرصت شغلی طی ۳ ماه اخیر خبر داد و گفت: ۱۷۵ برنامه اشتغالزایی تحت عنوان اطلس اشتغالزایی کشور در حال اجرایی شدن است.

حجت الله عبدالملکی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۷ دی ماه) مجلس شورای اسلامی باطرح موضوع وضعیت اشتغال جوانان و افراد تحصیلکرده و عدم رفع مشکلات این حوزه گفت: بیکاری دومین معضل اقتصادی بعد از تورم محسوب می شود.

وی همچنین اضافه کرد: دولت سیزدهم در شرایطی فعالیت خود را شروع کرده که در حوزه اشتغال مشکلات متعددی داشته و با حجم متراکم بیکاری روبرو است و گفتنی است که در حال حاضر در حدود ۱۴ میلیون نفر شغل شایسته ندارند و این در حالی است که ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق محسوب می شوند.

به گفته عبدالملکی بسیاری از دستگاه ها و وزارتخانه ها در ارتباط با موضوع اشتغال وظایفی را بر عهده دارند و باید توجه داشت که وزارت کار مسئول ایجاد اشتغال نیست، بلکه مسئول ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌های این حوزه تلقی می شود.

عبدالملکی تصریح می کند: یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی براساس برنامه ریزی صورت گرفته طی ۱۸ ماه آینده و  به عبارتی تا پایان سال ۱۴۰۱ براساس تقسیم بندی استانی ایجاد خواهد شد که این عدد حداقلی است و برنامه آن به استانداران ابلاغ شده است.

این عضو کابینه دولت رئیسی تصریح کرد: طی ۲ ماه گذشته، شورای اشتغال ۲ بار با حضور رئیس جمهور، اعضای کابینه و سایر نمایندگان دستگاه های مرتبط جلسه برگزار کرده و ۳۴ مصوبه مهم را پشت سر گذاشته است و باید یادآور شد وزارت کار به عنوان هماهنگ کننده اشتغال کشور در بودجه ۱۴۰۰ یک ریال اعتبار نداشته، اما ۷۱ دستگاه متولی اشتغال را هماهنگ کرده تا امور انجام شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین بیان کرد: ۱۷۵ برنامه اشتغالزایی به عنوان اطلس اشتغالزایی کشور اجرایی می شود که براساس سامانه رصد طی فعالیت های ۳ ماهه اخیر ۲۱۷ هزار فرصت شغلی ثبت شده و در این میان ۱۳۰ هزار فقره بیمه تامین اجتماعی نیز به ثبت رسیده است.

عبدالملکی همچنین با اشاره به اثربخشی سیاست های اشتغالزایی دولت می گوید: در ۶ ماهه دوم سال جاری ۴۱۵ هزار اشتغال ایجاد شده است و امیدواریم تا پایان سال این آمار به ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار فرصت شغلی ارتقاء یابد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه برای منابع این زیست بوم ملی اشتغال، ۳۲ هزار میلیارد تومان در بخش هزینه‌ای و ۱۶۰ میلیارد تومان هم تسهیلات درنظر گرفته شده اظهار داشت: این سیاست‌ها برای تحقق هدفگذاری یک میلیون و ۸۵۰ هزار فرصت شغلی از شهریور ماه امسال تا شهریور ماه ۱۴۰۱ ایجاد تدوین شده است.  

عبدالملکی می‌گوید: ۲.۵ میلیون نفر بیکار مطلق در کشور داریم که حتی یک ساعت در هفته کار نمی‌کنند و در اولویت هستند اما برای آن‌هایی که اشتغال ناپایدار و غیر رسمی دارند هم باید برنامه‌ریزی شود. دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر ناامید از کار داریم که اگر چرخ اشتغال به گردش در بیاید متقاضی کار می‌شوند.

به گفته وی تامین مالی، اهدای تسهیلات در رسته‌های شغلی مختلف به شرط ارائه لیست بیمه‌شدگان و ایجاد اشتغال از کارهایی است که در تولید انقلاب ایجاد می‌کند.

کد خبر: 41354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =