اشتغال فارغ‌التحصیلان نیازمند افزایش ظرفیت

یک کارشناس بازار کار با بیان اینکه در فضای مجازی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شغل می‌تواند تعریف شود، گفت: باید ظرفیت مشاغل را در کشور از ۴۰۰۰ شغل به بالای ۱۲ هزار شغل افزایش بدهیم و این مشاغل را بر مبنای شناسایی نیازهای مردم، تخصصی کردن فعالیت‌ها، شرایط جغرافیایی و زیست بومی کشور تعریف کنیم تا بازار کار کشور توسعه یابد و فارغ التحصیلان به جای برخورد به دیوارهای بیکاری، جذب بازار کار شوند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، حمید حاج اسماعیلی در درباره متناسب سازی رشته های دانشگاهی و اقدام وزارت کار در آمایش سرزمینی رشته‌ها ابراز عقیده کرد و گفت: از گذشته یک عدم تناسبی بین رشته های دانشگاهی و بازار کار ایران وجود دارد و خیلی از فارغ التحصیلان بعد از فراغت از دانشگاه، شغلی در بازار کار در انتظار آنها نیست.

وی افزود: خیلی از کسانی که در دانشگاه تحصیل می کنند شاید به عنوان افراد ماهر امکان ورود به بازار کار را نداشته باشند، به این معنی که اشراف لازم برای مشاغلی که در بازار کار هست را ندارند  و بیشتر دروس نظری را در دانشگاه گذرانده اند و فاقد مهارت هستند و این موضوع همواره مورد نقد بوده است اما مسأله جدی تری که وجود دارد  این است که ظرفیتها در بازار کار کشور محدود و مسئله ناشی از ساختار اقتصادی کشور است.

به گفته این کارشناس بازار کار، ساختار اقتصادی  دولتی بوده و وابستگی به درآمدهای خام فروشی و نفت داشته است، ازاین رو اجازه نداده که بازار کار به اندازه کافی توسعه پیدا کند.

حاج اسماعیلی بخش عمده ای از مشکلات در خصوص تحصیل کردگان دانشگاه و آموزش های دانشگاهی را ناشی از محدود ماندن بازار کار دانست که نتوانسته توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: در ایران تعداد مشاغلی که تعریف شده ۴۰۰۰ شغل است  و بیشتر از این نیست؛ البته این ظرفیت را داریم که تا ۶۰۰۰ شغل را تعریف کنیم در صورتی که تعداد مشاغلی که در کشورهای دیگر شناسایی و معرفی شده بیش‌از این میزان است. در کشورهای توسعه یافته چهار برابر این شغل و حدود ۱۵ هزار تا  ۱۶ هزار شغل تعریف شده در حالی که این شغل ها در ایران هنوز شناسایی، معرفی و تعریف نشده اند.

این کارشناس بازار کار تصریح کرد:ما باید بخشی از ظرفیت سازی برای فارغ‌التحصیلان دانشگاهی را با تعریف مشاغل جدید ایجاد کنیم. در حال حاضر در فضای مجازی بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ شغل می تواند تعریف شود ولی آیا ما این مشاغل را تعریف کرده ایم و اساسا این شغل ها جایگاهی در فضای اینترنت و پلتفرم های اینترنتی ما دارند؟

حاج اسماعیلی گفت: وظیفه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای است که مشاغل جدید را شناسایی، تعریف و طراحی کنند. اگر ظرفیت های جدید را بتوانیم در کشور شناسایی و معرفی کنیم، خود به خود برای دانش آموختگان نیز در جامعه شغل پیدا می‌شود؛ لذا رشته ها، واحدها و دروس دانشگاهی هم در حوزه نظری و هم در حوزه عملی باید متناسب با مشاغل جدید در کشور صورت گیرد تا فارغ‌التحصیلان وقتی از دانشگاه بیرون می آیند شغلشان دقیقا مشخص باشد و بر اساس آن جذب بازار شوند.

به گفته وی، تاکنون تلاشی برای انجام یک کار میدانی گسترده جهت شناسایی نیازهای مردم و تعریف مشاغل جدید متناسب با این نیازها انجام نگرفته است، در صورتی که باید شناسایی میدانی متناسب با نیازهای مردم، شرایط زیست بومی کشور، شرایط جغرافیایی و پتانسیل های موجود  در تعریف شغل انجام گیرد.

این کارشناس روابط کار در پایان با بیان اینکه تا زمانی که ساختار اقتصاد را به درستی تبیین و به تناسب نیاز بازار کار رشته های دانشگاهی را تعریف نکنیم، فارغ التحصیلان همچنان به دیوارهای بیکاری برخورد می کنند، اظهار کرد: ما باید ظرفیت مشاغل را در کشور از ۴۰۰۰  شغل به بالای ۱۱ هزار شغل افزایش بدهیم و این مشاغل هم با شناسایی نیازهای مردم، تخصصی کردن فعالیت ها و شناسایی شرایط زیست مردم همراه باشد. اگر این اتفاق صورت گیرد بازار کار کشور توسعه می یابد و کشور به پیشرفت می رسد.

کد خبر: 41912

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =