۷ توصیه ورزشی به مبتلایان دیابت/ خدمات تامین اجتماعی برای بیماران

بیش از ۵۳۰ میلیون نفر در دنیا و ۵ میلیون نفر در ایران مبتلا به دیابت هستند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، ورزش یکی از سه پایه اصلی درمان و مراقبت از بیماری دیابت در کنار تغذیه مناسب و مصرف دارو به شمار می‌رود؛ ورزش منظم سبب افزایش سطح سلامت عمومی افراد دارای دیابت شده و لازم است جزو برنامه‌های روزانه آن‌ها قرار گیرد؛ انجام حرکات ساده ورزشی نه تنها افراد دارای دیابت را از اقدامات درمانی بی‌نیاز می‌کند، بلکه سبب کاهش هزینه‌های درمان نیز می‌شود.

کارشناسان وزارت بهداشت برای انجام ورزش از سوی بیماران دیابت، توصیه‌هایی را ارائه کرده‌اند.

پیاده‌روی روزانه

۳۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه اولین توصیه‌ای است که به بیمار دیابتی می‌شود. ورزش علاوه بر کاهش وزن بدن و کمک به تناسب اندام، باعث کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود و از عوامل مهم کنترل قندخون به حساب می‌آید. اما دیابتی‌ها در این مورد هم نباید بی‌گدار به آب بزنند؛ زیرا آن‌ها مجاز نیستند هر ورزشی را هر چقدر که دلشان خواست، انجا دهند. پس قبل از شروع هر ورزشی، از پزشک‌تان اجازه بگیرید و درباره نوع، شدت و مدت ورزش‌تان با پزشک مشورت و از او سوال کنید که چگونه باید داروهای‌تان را قبل و بعد از ورزش مصرف کنید.

کنترل قندخون قبل از ورزش

اگر انسولین می‌زنید، ۳۰ دقیقه قبل از شروع ورزش قند خون‌تان را چک کنید تا موقع ورزش با افت شدید قند مواجه نشوید.

بیگدار به آب نزنید

قبل از ورزش، قندخون‌تان را با گلوکومتر اندازه بگیرید. اگر قندتان بین ۱۰۰ تا ۲۵۰ بود، با خیال راحت ورزش کنید؛ اما اگر قندتان زیر ۱۰۰ یا بالای ۲۵۰ بود، بهتر است موقتا دور ورزش را خط بکشید تا وضعیت‌تان متعادل‌تر شود؛ وگرنه در حالت اول، ممکن است دچار افت شدید قندخون (حمله هیپوگلیسمی) و بیهوشی شوید و در حالت دوم، دچار حمله کتواسیدوز و کاهش سطح هوشیاری. اگر قندخون‌تان زیر ۱۰۰ بود، حتما باید ابتدا یک وعده مختصر غذای حاوی کربوهیدرات یا مقداری میوه و بیسکوئیت بخورید، کمی صبر کنید و بعد به ورزش بپردازید.

شناسایی علایم افت قندخون

اگر می‌خواهید به مدت طولانی ورزش کندی، باید هر نیم‌ ساعت قند خون‌تان را اندازه بگیرید؛ اگر قندخون زیر ۷۰ بود یا دچار ضعف و بدن‌لرزه شدید، باید ورزش را قطع کنید و یک خوراکی شیرین مانند آبمیوه، شکلات یا آب‌نبات بخورید.

کفش راحت و مناسب

ترکیب ورزش‌های هوازی با ورزش‌های قدرتی، موثرتر از انجام یکی از آن‌هاست؛ ترکیبی کار کنید و مراقب آسیب‌های جزئی ورزش باشید؛ چون بدن یک فرد دیابتی به خاطر آسیب عروق و اعصاب کوچک، هم زودتر آسیب می‌بیند، هم دیرتر بهبود می‌یابد. کفش راحت و مناسب بپوشید و ورزش‌های خشن انجام ندهید.

کنترل قندخون بعد از ورزش

مدتی بعد از پایان ورزش هم باید قند خون‌تان را اندازه بگیرید؛ ممکن است چند ساعت بعد از ورزش ناگهان با افت شدید قند مواجه شوید. چون عضلات موقع ورزش قند ذخیره خود را مصرف می‌کنند و بعد از اتمام ورزش به سراغ قندخون می‌روند تا ذخایر مصرفی را جبران کنند.

ورزش منظم و مناسب با شرایط

ورزش و فعالیت بدنی باید متناسب با شرایط و وضعیت سلامت شخص باشد و به طور منظم و مستمر انجام شود. زمان ورزش بهتر است عصر باشد؛ می‌توانید ورزش‌های سبک مانند نرمش و پیاده‌روی انجام دهید یا با پزشک خود درباره نوع ورزشی که انجام می‌دهید، مشورت کنید. ورزش به‌خصوص ورزش‌های هوازی باعث تقویت دستگاه قلب و گردش خون نیز می‌شود و این امر در افراد دیابتی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و به آن‌ها کمک می‌کند از خطر سکته‌های قلبی و مغزی، نابینایی و آسیب‌های عصبی در امان بمانند.

سازمان تامین‌اجتماعی علاوه بر پوشش هزینه‌های درمان در بخش درمان غیرمستقیم، از سال ۹۴ با تشکیل بیماری‌های مزمن در سراسر مراکز درمانی ملکی کشور، شامل بیماری‌های دیابت، فشارخون، قلبی عروقی و اعصاب‌وروان خدمات مناسبی را به این بیماران در راستای پیشگیری و درمان، ارائه می‌دهد.

سازمان تامین‌اجتماعی علاوه بر پوشش هزینه‌های درمان در بخش درمان غیرمستقیم، از سال ۹۴ با تشکیل بیماری‌های مزمن در سراسر مراکز درمانی ملکی کشور، شامل بیماری‌های دیابت، فشارخون، قلبی عروقی و اعصاب‌وروان خدمات مناسبی را به این بیماران در راستای پیشگیری و درمان، ارائه می‌دهد.

کد خبر: 42421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =