عدم تناسب فارغ‌التحصیلان و فرصت‌های شغلی

یک کارشناس حوزه کار با بیان این که خروجی دانشگاه‌های کشور باید نیازهای بخش صنعت را پوشش دهد، گفت: علیرغم آنکه در رشته هایی که نیاز نداریم با فراوانی روبه رو هستیم، در برخی از رشته های مورد نیاز بازار کار تعداد فارغ‌التحصیلان کم است.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایسنا، حمید نجف در ارزیابی طرح آمایش سرزمینی رشته های دانشگاهی ابراز عقیده کرد و گفت: این طرح را از نظر همخوانی بین رشته های تحصیلی با نیازهای بازار کار، صنایع و جامعه کار و تولید یک طرح بسیار مثبت می دانم.

وی گفت: خروجی دانشگاه‌های کشور باید نیازهای بخش صنعت را پوشش دهد ولی متاسفانه می بینیم در رشته هایی که نیاز نداریم با فراوانی  مواجه هستیم؛ در مقابل در یکسری رشته هایی که بازار به آنها نیاز دارد، تعداد فارغ‌التحصیلان کم است.

این کارشناس حوزه کار ادامه داد: در حال حاضر برخی از رشته هایی که سنخیتی با مزیتها و پتانسیلهای شهرها ندارد در دفترچه های دانشگاه گنجانده و بر اساس آن دانشجو تربیت می شود در صورتی که بازار کاری برای تحصیلکردگان وجود ندارد و افراد عمدتا در رشته هایی غیر از رشته تحصیلی خود مشغول به کار می شوند.

نجف خاطرنشان کرد: چه نیازی است که صنعت فولاد را که آب زیادی می خواهد، به مرکز یک شهر ببریم؟ چرا کارخانه های فولاد را در مناطق و استانهایی احداث نمی کنیم که فراوانی آب هست.

وی افزود:در گذشته اشتباهات تاریخی بسیاری در این زمینه داشتیم و برخی کارها مثل راه اندازی کارخانه در نواحی مختلف، بدون مطالعه و در نظر گرفتن شرایط اقلیمی و جغرافیایی و موقعیت آب وهوایی صورت گرفته است لذا هر گامی که اکنون بر می داریم باید با دقت کارشناسی و مطالعه شده باشد.

این کارشناس حوزه کار متذکر شد: در بحث چارت سازمانی، دو نوع چارت می تواند ایجاد شود؛ یک چارت بر اساس نفرات و یک چارت بر اساس نیاز سازمان و چارتی که تا کنون در وزارت کار و وزارت علوم شکل گرفته بر اساس نفرات بوده است. به جای نیاز کشور و بازار کار، بر اساس نیازهایی که دانشگاهها و اساتید داشتند تقسیم بندی پذیرش دانشجو صورت گرفته است، به همین دلیل امروز دچار مشکل شدیم.

نجف گفت: اگر طرح آمایش سرزمینی رشته های دانشگاهی به پختگی برسد، نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت و معتقدم همه وزارتخانه‌ها باید در بحث آمایش سرزمینی به میدان بیایند لذا وزارت کار می تواند در کنار وزارت علوم با سایر وزارتخانه ها مثل کشاورزی هم در این زمینه همکاری کند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه در کشور با چالش بزرگی به نام تلفات جاده ای روبه رو هستیم و طبق آمارها، سالانه ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار کشته در سوانح رانندگی و جاده ها می دهیم. آموزش و پرورش می تواند کتابی در حوزه  اصول ایمنی در دوره ابتدایی بگنجاند و تنها به تعریف ایمنی در دروس دانشگاهی اکتفا نکنیم.

کد خبر: 42729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =