کاهش نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۰

نرخ بیکاری به عنوان یکی از شاخص‌های مهم و اثرگذار در تحولات اقتصادی و تولیدی و در قالب متغیری که در کنار دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در بررسی تحولات حوزه‌های مرتبط با اشتغال، اقتصاد، تولید و نیروی کار منجر به اتخاذ سیاست‌های کلان اشتغال و بازار کار می‌شود، مورد توجه تصمیم‌سازان این حوزه است.

به گزارش آتیه آنلاین، در قالب موضوعات مرتبط با اقتصاد و تولید، نرخ بیکاری همواره به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه‌یافتگی در جهان شناخته می‌شود و در مقابل آن، افزایش نرخ اشتغال به عنوان یکی از شاخص‌های مهم در ارتباط با نیروی کار و تولید قرار دارد.

براساس اعلام مرکز آمار ایران در پاییز سال جاری تعداد ۶۳ میلیون و ۱۵۵ هزار نفر از جمعیت کشور در رده سنی ۱۵ ساله و بیشتر قرار دارند که حدود ۲۶ میلیون نفر معادل ۴۰.۹ درصد آن در قالب جمعیت فعال (نرخ مشارکت اقتصادی) و بیش از ۳۷ میلون نفر معادل ۵۹.۱ درصد نیز در محدوده جمعیت غیر فعال قرار دارند.

گفتنی است که جدیدترین داده های آماری نشان می دهد که بیش از ۲۳ میلیون و ۵۳۵ هزار نفر به میزان ۹۱.۱ درصد از جمعیت فعال کشور در پاییز ۱۴۰۰ در محدوده جمعیتی شاغلان قرار داشته اند و ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار نفر به میزان ۸.۹ درصد در قالب جمعیت بیکار به ثبت رسیده است. همچنین بیش از ۲ میلیون و ۵۰۵ هزار نفر در کشور در فصل پاییز سال جاری دارای اشتغال ناقص بوده‌اند.

کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۰

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در فصل پاییز نشان می دهد که ۸.۹ درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده اند. همچنین نرخ بیکاری کل کشور بین ۸.۵ درصد تا ۹.۳ درصد با نقطه مرکزی ۸.۹ درصد بدست آمده است و این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری کشور تا پیش از این ۹.۶ درصد بوده است.

نتایج جدیدترین گزارش مرتبط با نرخ بیکاری در کشور نشان می دهد که نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. همچنین بررسی روند تغییرات بیکاری کل کشور حاکی از این است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۳۹۹) ۰.۵ درصد کاهش داشته است.

زنان و شهرنشینان دارای بیشترین نرخ بیکاری

نرخ بیکاری گروه سنی ۱۸ تا ۳۵ ساله در فصل پاییز در کشور حاکی از این است که ۱۶.۱ درصد از جمعیت فعال ۱۸ تا ۳۵ ساله بیکار بوده‌اند و این در حالی است که این شاخص در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. البته بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری این گروه سنی نشان می‌دهد که این شاخص نیز نسبت به فصل مشابه در سال گذشته کاهش ۰.۴ درصدی داشته است.

بیکاری ۱۳.۸ درصدی دانش‌آموختگان دانشگاهی

همچنین نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر دانش‌آموختگان دانشگاهی نشان می‌دهد ۱۳.۸ درصد از جمعیت فعال دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار بوده‌اند. این نرخ در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط روستایی نسبت به نقاط شهری بیشتر بوده است. بررسی روند تغییرات این نرخ حاکی از کاهش ۰.۵ درصدی در پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

شاخص‌های کلیدی بازار کار

شاخص‌های کلیدی بازار کار مانند نرخ انواع بیکاری، نرخ مشارکت، عرضه جدید نیروی کار، خالص اشتغالزایی، فاصله بین نرخ‌های بیکاری بر حسب ویژگی‌های مختلف (مانند سن، جنسیت، سواد و منطقه) و همچنین اشتغال ناقص، شاخص‌هایی هستند که در راستای بیان‌ وضعیت و تحولات بازار کار اثرگذاری متفاوتی دارند و سیاستگذاران این بخش با استناد به آمار مرتبط با این حوزه تصمیم‌سازی را در دستور کار قرار می‌دهند.

بر اساس استاندارد تعریف شاخص‌های بازار کار، نرخ بیکاری درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است و در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد. همچنین نرخ بیکاری، شاخص مهمی است که از آن، جهت تعیین سلامت اقتصاد در زمان تنظیم سیاست‌های پولی استفاده می‌شود.

گفتنی است که تعریف بیکاری در ایران کمابیش بر همین تصور استوار است که بیکار باید به‌صورت فعال به‌دنبال شغل باشد. کسی که دنبال کار نمی‌گردد بیکار نیست. جمع جمعیت شاغل و بیکار تشکیل جامعه نیروی کار را می‌دهند.

در واقع «بیکار» شامل کسانی است که شاغل نشده‌اند و آماده کار هستند و اخیراً برای یافتن شغل، دست به جستجو زده‌اند و این گروه همچنین شامل کسانی می‌شود که منتظر فراخوان برای بازگشت به شغلی که آن‌ها را اخراج کرده بود، هستند.

کد خبر: 42825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =