یکپارچگی خدمات در نقشه راه سلامت تامین‌اجتماعی

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، یکی از مهمترین اهداف نقشه راه سلامت سازمان تامین‌اجتماعی را ایجاد یکپارچگی در سامانه‌های مختلف خدمات برشمرد و یکی از زمینه‌های لازم برای برقراری این ارتباط و یکپارچگی را توجه به استانداردها عنوان کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شهرام طارمی افزود: مبحث کدینگ خدمات از جمله این استانداردها را تشکیل می‌دهد؛ پیش از این «کدینگ» خدمات مانند کدینگ دارو، کدینگ دستور مصرف، کدینگ آزمایشگاه، کدینگ تصویربرداری و ... یکپارچه نبود و هر بیمه‌گذار و بخش خصوصی از کدینگ خاص خود استفاده می‌کرد و این عدم برخورداری از زبان مشترک «کد» تبادل اطلاعات را در دنیای الکترونیک دچار مشکل می‌کرد. اما برای ایجاد نظام سلامت الکترونیک لازم است، ‌تمام مولفه‌های خدمات کدینگ یکسان داشته باشند.

وی اظهار کرد: همچنین استاندارد اعتباربخشی نیز باید در طراحی و معماری نرم‌افزارهای سلامت الکترونیک دیده شود و نیز استانداردهای ایزوها و استانداردهای فنی رعایت شود. درحال حاضر تقریبا هیچ‌کدام از نرم‌افزارهایی که در ایران در حوزه خدمات درمانی تولید می‌شود، برای نابینایان طراحی نشده است و در این صورت بیمه‌شدگان نابینا امکان دسترسی به پرونده سلامت الکترونیک خود را نخواهند داشت.

رئیس اداره سلامت الکترونیک سازمان تامین‌اجتماعی، با اشاره به سایر موارد ضروری برای تشکیل پرونده سلامت‌الکترونیک، گفت: فرآیندهای مربوط به بخش‌های مدیریت و راهبری، کمیته‌ها و جلسات، ارتباط با مشتری‌ها، تولیدات، ارزش‌یابی‌ها، برنامه‌ریزی استراتژیک، شاخص‌ها و در نهایت هوش تجاری، باید توسط سیستم‌ها تحلیل و بررسی شود و این تحلیل‌ها نباید توسط نیروی انسانی در گذر زمان انجام شود. از سوی دیگر، در نظام سلامت الکترونیک باید فرآیند خدمات ماشین‌آلات و تجهیزات نیز دیده شود و نیز فرآیند منابع مالی و منابع انسانی هم لحاظ شود.

طارمی لحاظ شدن الویت‌های سازمان تامین‌اجتماعی را در نقشه راه سلامت، از دیگر ویژگی این نقشه برشمرد و افزود: بخشی از این اولویت‌ها، درون‌سازمانی است که سرویس‌هایی مانند سلامت الکترونیک، نسخه الکترونیک، پرونده سلامت الکترونیک و پرونده سلامت بهداشت حرفه‌ای را شامل می‌شود و بخشی نیز برون‌سازمانی و ملی است که مواردی مانند سامانه‌های سپاس، دیتا و سایر الویت‌های ملی را شامل می‌شود که موظف به ارسال دیتا به این سامانه‌ها هستیم و باید امکان تبادل اطلاعات با این سامانه‌ها نیز فراهم شود.

کد خبر: 42866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =