تغذیه ناسالم، عامل یک سوم سرطان‌ها/ توصیه کارشناسان برای پیشگیری

ایجاد سرطان ناشی از عوامل متعددی است و هرچند مهمترین علت بروز این بیماری عوامل ژنتیک است، اما امروزه مشخص شده که یک سوم سرطان‌های منجر به مرگ، ارتباط مستقیم با تغذیه دارد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شیوه زندگی و عادت‌های تغذیه سهم مهمی در بروز سرطان دارد و برخی از مواد غذایی که روزانه آن ها را مصرف می‌کنیم یا طریقه پخت آن‌ها، در ایجاد این بیماری نقش دارد. کارشناسان وزارت بهداشت، معتقدند تغذیه از جهات گوناگون در پیدایش سرطان، نقش دارد:

تغذیه با کالری بالا زمینه‌ساز سرطان

ارتباط چاقی و اضافه‌وزن با افزایش احتمال ابتلا به چندین نوع سرطان، معلوم شده است. از جمله آن‌ها، سرطان پستان (خصوصا در زنان یائسه)، سرطان رحم، سرطان مری و سرطان روده بزرگ است. همچنین در زمینه سرطان پستان، ارتباط بین کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به سرطان در مطالعات مشخص شده است و افراد دچار اضافه‌وزن یا چاقی تشویق می‌شوند تا وزن خود را کم کنند.

بنابراین یکی از اقدامات اصلی، کاهش مصرف مواد قندی و چربی‌های اشباع شده است که حاوی میزان زیاد کالری و مقدار کم مواد مغذی هستند. همچنین لازم است مواد غذایی مانند غذاهای سرخ کرده، کیک، آب‌نبات، بیسکوئیت، شربت‌ها و نوشیدنی‌های شیرین نیز محدود شود؛ زیرا لفظ کم‌چرب یا بدون چربی روی مواد غذایی به معنای کم کالری بودن آن‌ها نیست و در حقیقت کیک‌ها، بیسکوئیت‌ها و سایر مواد غذایی کم‌چربی همچنان سرشار از کالری هستند.

نوع مصرف مواد غذایی

علاوه بر میزان کل کالری دریافتی در روز، میزان مصرف میوه‌ها و سبزی‌جات تازه، نوع و مقدار پروتئین‌های غذایی، سهم چربی‌های اشباع (مانند روغن‌های جامد و چربی منابع حیوانی) و چربی‌های غیراشباع (مانند روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون و کانولا) نیز از عوامل غذایی هستند که می‌توانند در کاهش یا افزایش بروز بیماری سرطان موثر باشند.

نحوه آماده‌سازی مواد غذایی

سوزاندن یا زغال شدگی گوشت باعث ایجاد مواد سرطان‌زا می‌شود. اگر هم روش کباب کردن را انتخاب کردید، نگذارید گوشت حرارت خیلی بالایی ببیند و بسوزد. بهتر است، به جای سرخ کردن غذا از روش‌های سالم مانند آب‌پز کردن و بخارپز کردن استفاده کنید.

بنابراین برای پیشگیری و مقابله صحیح با این بیماری، آشنایی با مواد غذایی ضروری است؛ تا هر فردی بداند چه غذاهایی بخورد و از خوردن چه غذاهایی پرهیز کند.

خدمات تامین‌اجتماعی به بیماران سرطانی

سازمان تامین‌اجتماعی با زیرپوشش قرار دادن بسیاری از خدمات درمانی و دارویی بیماران سرطان، نقش موثری در حمایت از این بیماران برعهده دارد؛ علاوه بر آن سازمان در بخش درمان مستقیم نیز با ارائه خدمات صفر تا ۱۰۰ رایگان، بیمه‌شدگان را در روزهای سخت زندگی حمایت کرده و آن‌ها را از صرف هزینه‌های درمان، آن هم در شرایط دشوار اقتصادی، بی‌نیاز می‌کند. بیمارستان تامین‌اجتماعی فیاض‌بخش با دارا بودن بخش رادیوتراپی و آنکولوژی به عنوان تنها مرکز ارائه دهنده خدمات شیمی درمانی و رادیوتراپی در تامین‌اجتماعی به شمار می‌شود که با ارائه خدمات رایگان، دغدغه خاطر بیمه شدگان تامین‌اجتماعی را برای درمان‌های پرهزینه سرطان کاهش داده و دستگاه شتاب دهنده خطی (رادیوتراپی) این بخش از نوع دستگاه پیشرفته و دارای فناوری بالایی است که با بیشترین دقت و کمترین عارضه، بیماران را درمان می‌کند.

کد خبر: 42905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =