دسترسی عادلانه به درمان با پزشک خانواده

طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع از مهمترین برنامه‌هایی است که در دهه اخیر در عرصه نظام سلامت کشور رخ داده است. این طرح با هدف دسترسی آسان به پزشک و بهره‌مندی عادلانه به امکانات درمانی و ساماندهی امور حوزه درمان در سال ۱۳۸۴ مورد توجه قرار گرفت. در این سال مجلس شورای اسلامی، دولت را موظف کرد تا پوشش بیمه‌ای روستاییان و عشایر کشور را با رویکرد پزشک خانواده میسر کند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، هرچند اجرای چنین طرح عظیمی ‌نیازمند زیرساخت‌های لازم برای ایجاد تحول بود، اما توانست برخی شاخص‌های سلامت و بهداشت را از جمله افزایش دسترسی به خدمات تشخیصی و درمانی، فراهم کند. در سال ۸۹ سه استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان به عنوان پایلوت طرح پزشکی خانواده شهری در نظر گرفته شد و در شهرهای بین ۲۰ تا ۵۰ هزار نفر، نسخه موسوم به ۰۱ طرح به اجرا درآمد. پس از پایش طرح، در سال ۱۳۹۱ نسخه ۰۲ پزشک خانواده در دو استان فارس و مازندران اجرا و مسائل و مشکلات طرح، استحصال شد. اکنون در دولت سیزدهم، طرح پزشک خانواده برای بار دیگر محور توجه قرار گرفت و گسترش آن در تمامی ‌استان‌ها لازم دانسته شد.

رییس اداره راهنماهای بالینی اداره‌کل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی، اجرای طرح پزشکی خانواده و نظام ارجاع را در راستای اقدام برای اصلاح نظام سلامت بیان کرد؛ به‌ گونه‌ای که این اقدام باید منجر به افزایش عدالت، دسترسی به درمان و بهره‌مندی از خدمات شود. همزمان نیز باید کیفیت خدمات ارتقا یافته و کارایی نظام سلامت بهبود یابد.

دکتر جمال‌الدین خدمتی در وبینار «ارزیابی طرح پزشک خانواده در سازمان تأمین‌اجتماعی» که از سوی مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی برگزار شد، با بیان اینکه پزشک خانواده، پزشکی است که حداقل دارای مدرک دکترای حرفه‌ای پزشکی و مجوز معتبر فعالیت حرفه‌ای پزشکی در محل ارائه خدمت باشد، افزود: پزشک خانواده در نخستین سطح خدمات، عهده‌دار ارائه و مدیریت خدمات سلامتی سطح اول است. همچنین پزشک خانواده مسئولیت تأمین جامعیت خدمات، تداوم خدمات، مدیریت سلامت، تحقیق و هماهنگی با سایر بخش‌ها را برعهده دارد.

وی در «ارزیابی و تحلیل تأثیر برنامه پزشکی خانواده شهری بر الگوی تجویز دارو و ارائه مدل ارتقاء برنامه» با اشاره به سطح‌بندی پزشک خانواده، اظهار کرد: در این طرح سه سطح خدمات شامل سطح یک (پایگاه پزشک خانواده)، سطح ۲ (واحدی تخصصی در نظام سلامت) و سطح ۳ (خدمات درمانی و توانبخشی فوق‌تخصصی سرپایی یا بستری) ارائه می‌شود.

پزشک و دکترای تخصصی اقتصاد و مدیریت دارو با بیان اینکه اجرای طرح پزشکی خانواده سبب اصلاح نظام سلامت می‌شود، افزود: تحقیقات انجام شده، نشان داده که متوسط تعداد اقلام در نسخه پزشک عمومی ‌به طور معناداری بیش از پزشک خانواده و متخصص و پزشک خانواده نیز بیش از متخصص است.

خدمتی گفت: همچنین سرانه تعداد نسخه پزشک متخصص به طور معناداری بیش از پزشک عمومی ‌و خانواده است و بین پزشک خانواده و پزشک عمومی‌ تفاوت معناداری نشان داده نشد. از سوی دیگر، متوسط هزینه هر نسخه بین پزشکان متخصص، عمومی ‌و خانواده نیز تفاوت معناداری نمایان نشد.

وی با اشاره به درصد نسخ حاوی آنتی‌بیوتیک، تصریح کرد: درصد نسخ تجویزی حاوی داروهای آنتی‌بیوتیک در پزشکان عمومی ‌و خانواده از پزشک متخصص بیشتر است و بین پزشک خانواده و پزشک عمومی‌تفاوت معناداری مشاهده نشد.

کد خبر: 43000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =