ماجرای خوبی‌ها و بدی‌های کلسترول!

چربی بالای خون از عوامل خطرزا برای سلامت قلب است. هرچقدر میزان چربی خون بالاتر باشد، شانس ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا سکته‌های قلبی افزایش می‌یابد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، کلسترول تام خون، شامل تمامی انواع ایپوپروتئین‌ها، کلسترول خوب و کلسترول بد است. چربی در خون در قالب بسته‌هایی به نام لیپوپروتئین جابه‌جا می‌شود. بیشتر چربی خون را LDL یا کلسترول بد تشکیل می‌دهد. LDL را از آنجا بد می‌نامند که مقدار زیاد این ماده در خون به رسوب چربی در رگ‌های خونی و مسدود شدن آن‌ها می‌انجامد.

نوع دیگر کلسترول HDL است که به کلسترول خوب خون معروف است. زیرا از رسوب چربی در عروق خونی پیشگیری می‌کند. کلسترول خوب اثر محافظتی بر قلب دارد. هرچه میزان کلسترول خوب افزایش یابد، از رسوب بیشتر چربی‌ها در عروق جلوگیری می‌کند. ترک مصرف دخانیات میزان کلسترول خوب را افزایش می‌دهد. انجام فعالیت بدنی و ورزش منظم نقش به‌سزایی در افزایش کلسترول خوب دارد.

تاثیر چربی بالای خون بر قلب

به گفته کارشناسان وزارت بهداشت، بدن نیازمند میزان متعادلی از چربی برای انجام فعالیت‌های خود است و از طریق خون، تمامی چربی موردنیاز خود را تامین می‌کند. با گذر زمان مقادیر اضافی چربی و کلسترول که در خون درحال گردش است، بر دیواره عروق ته‌نشین می‌شود. با ته‌نشین شدن این مواد، دیواره‌های فیبری از جنس چربی درون رگ‌ها ایجاد و باعث تنگ شدن و حتی مسدود شدن عروق خونی می‌شود. در نتیجه خون کمتری به قلب می‌رسد. همچنین خون، مسئولیت حمل اکسیژن به دستگاه‌های مختلف بدن از جمله قلب را برعهده دارد. در صورت عدم انتقال میزان کافی از اکسیژن به ماهیچه قلب، در ناحیه سینه احساس درد خواهید کرد و اگر میزان جریان خون به قلب از مقدار مشخصی کمتر شود، نتیجه آن وقع سکته‌ قلبی خواهد بود.

کنترل میزان کلسترول خون

کلسترول بالای خون به خودی خود علامتی ندارد؛ حتی اگر میزان این ماده در خون شما بسیار بالا باشد، متوجه آن نخواهید شد. برای همین باید به صورت منظم میزان کلسترول خون خود را مورد سنجش قرار دهید. هرقدر میزان کلسترول بد خون بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری قلبی یا حتی وقوع سکته قلبی به به شدت افزایش می‌یابد. کلسترول خوب دقیقا برعکس کلسترول بد عمل می‌کند. پس هر چه میزان آن در خون کمتر باشد، احتمال ابتلا به سکته قلبی افزایش می‌یابد. محدوده LDL (کلسترول بد) براساس وجود عوامل خطر سکته قلبی همچون سابقه خانوادگی سکته‌های قلبی عروقی زودرس، فشارخون بالا، سن بالای ۴۵ سال در مردان و بیش از ۵۵ سال در زنان، استعمال دخانیات و میزان پایین HDL (کلسترول خوب) یعنی کمتر از ۴۰ میلی گرم در دسی‌لیتر تعیین می‌شود.

محدوده طبیعی برای HDL مقدار ۵۰ به بالا و مقدار ایده‌آل آن ۶۰ به بالاست و میزان مناسب LDL براساس تعداد عوامل خطر بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر محاسبه می‌شود و مقدار ایده‌آل آن در بیماران دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های قلبی عروقی، زیر ۱۰۰ است.  

تری گلیسرید

تری گلیسرید، یکی از انواع چربی‌ها است که در غذا و خون یافت می‌شود. این ماده در کبد ساخته می‌شود. زمانی که از الکل استفاده شود یا وقتی که بیش از میزان مورد نیاز کالری دریافت کنید، کبد تری‌گلیسرید بیشتری تولید می‌کند. برای کاهش تری‌گلیسرید خون باید وزن خود را کنترل کرده، تحرک خود را افزایش داده و از کشیدن سیگار و مصرف االکل خودداری کنید. حد مطلوب این چربی در خون، محدوده زیر ۱۵۰ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است.

کد خبر: 43045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =