دانش‌آموختگان و چالش اشتغال

آمار و داده‌های مرتبط با نرخ بیکاری و سهم هریک از گروه‌ها و اقشار مختلف جامعه اعم از جوانان، دانش‌آموختگان، کارگران ماهر و نیمه ماهر و دیگر افراد در سن کار که در قالب جمعیت فعال کشور محسوب می‌شوند، در عین حال که نشان‌دهنده شرایط بازار کار و اشتغال است، تعیین کننده سیاست‌های کلان مرتبط با بازار کار، اشتغال و تربیت نیروی کار خواهد بود.

به گزارش آتیه آنلاین، جوانان در سن کار که در چارچوب جمعیت فعال کشور قرار دارند با انگیزه ورود به بازار کار در شرایط بهتر و مناسب‌تر اقدام به ورود به دانشگاه کرده و در تحصیلات تکمیلی را در چارچوب برنامه های خود قرار می دهند و در واقع یکی از اصلی ترین انگیزه های افراد برای اضافه شدن به جمع دانش آموختگان، تسهیل شرایط برای حضور در بازار کار و یافتن اشتغال مناسب با شرایط است.

انتظار ایجاد تناسب بین خروجی نیروی انسانی دانشگاه ها و بازار کار در واقع نکته‌ای است که به شرط رعایت و سیاستگذاری درست می تواند برقراری تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار کار را موجب شود و به نوعی تضمین کننده آمارهای خروجی مراکز آموزش عالی در خصوص اشتغال باشد که البته به طور طبیعی در رشته های مختلف، شرایط گوناگونی را شامل می شود.

داده های آماری مرتبط با میزان اشتغال و بیکاری دانش آموختگان و سهم این بخش از جمعیت فعال کشور در شاخص های نرخ بیکاری و اشتغال اما نشان از وضعیت نه چندان مناسب آنها در بازار کار دارد و این افراد در واقع نیازمند برنامه ریزی در برقراری تناسب بین میزان فرصت های شغلی ایجاد شده و آمار دانش آموختگان هستند.

سهم دانش‌آموختگان از آمار بیکاری

جدیدترین داده های طرح آمارگیری نیروی کار مرکز آمار ایران در پاییز ۱۴۰۰ نشان می دهد که در حال حاضر ۴۲.۳ درصد از جمعیت کل بیکاران کشور را دانش آموختگان دانشگاه های تشکیل می دهند و این در حالی است که در فصل مشابه سال گذشته این آمار ۴۰.۲ درصد بوده است که رشد ۲.۱ درصدی را نشان می دهد.

گفتنی است که سهم بیکاری دانش آموختگان مرد در فصل پاییز سال جاری ۳۰.۲ درصد و سهم زنان در این شاخص از کل بیکاران کشور ۷۲.۹ درصد عنوان شده است.

اشتغال بیشتر زنان دانش‌آموخته نسبت به مردان

بر اساس آمار مرتبط با میزان اشتغال در کشور، دانش آموختگان دانشگاهی در فصل پاییز ۱۴۰۰ به میزان ۲۵.۸ درصد از کل جمعیت شاغلان را شامل شده اند و این در حالی است که در فصل مشابه در سال قبل(پاییز ۱۳۹۹) این آمار ۲۵ درصد بوده است و در عین حال سهم مردان در این شاخص ۲۲.۲ درصد و سهم زنان دانش آموخته ۴۶.۵ درصد برآورد شده است.

اشتغال دانش‌آموختگان در گرو سیاست‌های کلان

گفتنی است موارد بسیاری از جمله سیاست های اشتغال، میزان اثربخشی سیاست های کلان حوزه مهارت و نقش مهارت آموزی دانشجویان و ارتباط مراکز آموزش مهارت با دانشگاه ها، سیاست های کارآفرینی و تسهیل ورود و ماندگاری کارآفرینان در ایجاد فرصت های شغلی، بسترسازی جهت جذب سرمایه گذاری در راستای اشتغالزایی، ایجاد شرایط رونق تولید و موارد متعدد دیگر مرتبط با اشتغال و تسهیلگری در حوزه اقتصاد و تولید در واقع تعیین کننده خروجی آماری اشتغال بخصوص در بین دانش آموختگان دانشگاهی است.

توجه و تمرکز بر بهره مندی از دانش و مهارت نیروی کار دانش آموخته در واقع می تواند نقطه اتکای دولت و بخش خصوصی در ساماندهی نیروی کار و افزایش بهره وری کار و همچنین زمینه ساز توسعه تولید و اشتغال در کشور باشد که البته نیازمند سیاست های کلان در راستای برقراری توازن عرضه و تقاضای نیروی کار در بازار کار است.      

کد خبر: 43178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 1 =