استقبال از خدمات رایگان تأمین‌اجتماعی

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان شرقی، استقبال از مراکز درمانی تأمین‌اجتماعی را به دلیل ارائه خدمات درمانی و دارویی رایگان بسیار چشمگیر توصیف کرد به نحوی که تنها در طول سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ در دو بیمارستان ملکی استان، حدود ۱۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان برای خرید داروی رمدسیویر هزینه پرداخت شده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر سیداسماعیل مقدس‌پور با بیان اینکه در سال ۹۹ حدود ۴۷ میلیارد تومان دارو خریداری کرده‌ایم، افزود: در سال ۱۴۰۰ نیز پیش‌بینی می‌شود هزینه دارو به مبلغ ۸۳.۵ میلیارد تومان شود که این میزان به معنای افزایش حدود ۹۰ درصدی قیمت دارو نسبت به سال گذشته است.

وی در خصوص چرایی افزایش قیمت دارو در سال ۱۴۰۰ با وجود اینکه بیماری کرونا از سال ۹۸ نمایان شده است، اظهار کرد: در اواخر سال ۹۸ و در سال ۹۹ داروهای متعددی در کاهش اثر بیماری کرونا پیشنهاد شد که بیشتر آنها از چرخه درمان حذف و در سال ۱۴۰۰ داروی مؤثر در درمان این بیماری مانند رمدسیویر، فاویپیراویر و اکتمرا تثبیت شد. علاوه بر آن، ما در سال جاری شاهد بروز پیک‌های بزرگ کرونا بودیم که تعداد زیادی از بیماران را مبتلا کرد.

تبعیت از فارماکوپه دارویی

مدیر درمان آذربایجان شرقی با اشاره به ملاک تأمین دارو برای مراکز درمانی گفت: تأمین‌اجتماعی دارای مراکز متعدد و نیازهای دارویی متفاوت است؛ درمانگاه‌های سطح یک که معمولاً پزشکان عمومی ‌در آن مشغول به فعالیت هستند، از یکسری از داروها استفاده می‌کنند و درمانگاه‌های سطح دو که دارای پزشکان متخصص است، از یکسری داروهای دیگر استفاده می‌کنند. بیمارستان‌ها نیز بر اساس سطح خدمات از نیازهای دارویی متعدد برخوردارند.

مقدس‌پور تصریح کرد: به بیان دیگر هر یک از این مجموعه‌ها دارای فارماکوپه دارویی خاص خود هستند که در درمان مستقیم ارائه می‌شود. برای مثال بیمارستان‌های تخصصی زنان دارای یک فارماکوپه دارویی و بیمارستان‌های جنرال، فارماکوپه دارویی دیگری دارد که بر اساس آن داروها تأمین می‌شود.

کد خبر: 43188

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =