نان و برنج از سفره غذای بیماران دیابتی حذف نشود

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران، یکی از باورهای غلط و رایج در خصوص تغذیه افراد دیابتی را مربوط به منع مصرف نان و برنج عنوان کرد؛ درحالی که به گفته او حذف این مواد غذایی می‌تواند با سلامتی منافات داشته باشد. اما توصیه کرد تا تعادل و تناسب در زمینه مصرف این مواد غذایی رعایت شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر محمد هاشمی افزود: برای تغذیه سالم الگویی وجود دارد به نام هرم غذایی؛ در این هرم غذایی مشخص شده است که هر فرد در طی روز از گروه‌های اصلی مواد غذایی به چه میزان باید استفاده کند؛ در این هرم پنج گروه اصلی مواد غذایی وجود دارد که شامل گروه نان و غلات، گوشت و پروتئین‌ها، گروه لبنیات، گروه میوه‌جات و گروه سبزیجات است.

وی اظهار کرد: در قاعده هرم، نان و غلات قرار دارد؛ به این معنا که بیشترین میزان مصرف مواد غذایی باید از نان و غلات باشد. بنابراین حذف کردن این مواد غذایی می‌تواند با سلامتی ما منافات داشته باشد و حتی در فردی که مبتلا به دیابت است، باید این اصل رعایت شود و گروه نان و غلات که شامل نان، برنج، ماکارونی و سیب‌زمینی که کربوهیدرات‌های کمپلکس یا پیچیده نام دارد، نباید حذف شود.

متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه گفت: اما قطعاً زیاده‌روی در مصرف این مواد غذایی - یعنی مصرف بیش از نیاز بدن و بیش از میزان فعالیت- منجر به اضافه وزن و انباشت چربی شده و از طرفی انباشت چربی منجر به تشدید مقاومت انسولین و در نهایت بروز دیابت می‌شود. بنابراین باید تعادل و تناسب را در زمینه مصرف این مواد غذایی رعایت کنیم.

سبک زندگی افراد دیابتیک

هاشمی با بیان اینکه اصلی‌ترین عوامل زندگی سالم افراد دیابتیک بر سه پایه اساسی تغذیه، فعالیت بدنی و مصرف دارو استوار است، تصریح کرد: افراد دیابتیک باید از الگوی صحیح تغذیه‌ای پیروی کنند. باور غلط دیگری در زمینه تغذیه این افراد وجود دارد که تصور می‌شود آنها از خوردن برخی خوراکی‌ها به طور مطلق محروم هستند؛ در حالی که اینگونه نیست و فرد دیابتی محدودیت مصرف دارد؛ اما در اغلب موارد ممنوعیت مطلق مصرف خوراکی‌ها را ندارد و حتی می‌تواند میوه‌های شیرین را مصرف کند؛ اما به صورت محدود.

وی افزود: همچنین افراد دارای دیابت باید فعالیت بدنی مناسب و متناسب با سن، جنس و وضعیت فیزیکی بدنی خود داشته باشند و در کنار آن حتماً باید از داروهای کنترل‌کننده قند خون استفاده کنند. نکته مهم این است که وقتی افراد دارای دیابت شیوه زندگی خود را اصلاح می‌کنند، فارغ از اینکه اصلاح را به درستی انجام داده باشند یا خیر، تصور می‌کنند که از خوردن داروها بی‌نیاز هستند و داروهای خود را قطع می‌کنند؛ اما قطع کردن داروها سبب خارج شدن کنترل قند خون و حتی ایجاد موارد اورژانسی و خطرناک برای آنها می‌شود.

کد خبر: 43342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =