بیکارترین استانهای کشور کدامند؟

براساس خروجی داده‌های آماری مرکز آمار ایران در خصوص میزان نرخ بیکاری کشور در فصل پاییز ۱۴۰۰، استانهای هرمزگان، کرمانشاه و لرستان به ترتیب با نرخ بیکاری ۱۵.۳، ۱۳.۲ و ۱۲.۸ درصد بالاترین آمار بیکاری کشور را در اختیار دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، نرخ بیکاری در استانهای هرمزگان و کرمانشاه در مقایسه با فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۳۹۹) روند افزایشی داشته و این در حالی است که نرخ بیکاری در لرستان در مقایسه مدت مشابه فصل‌های پاییز ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ روند کاهشی را نشان می‌دهد.

بر اساس آمار و اطلاعات موجود در طرح آمارگیری نیروی کار، در پاییز ۱۴۰۰ استانهای خراسان رضوی، زنجان و آذربایجان شرقی نیز به ترتیب با ۵.۳، ۵.۸ و ۶.۱ درصد کمترین نرخ بیکاری را در سطح کشور به خود اختصاص داده‌اند و این در صورتی است که شاخص نرخ بیکاری در استان خراسان رضوی نسبت به پاییز ۱۳۹۹ روند افزایشی را به ثبت رسانده و در استانهای زنجان و آذربایجان شرقی این شاخص، سیر کاهشی را تجربه کرده است.

گفتنی است که شاخص نرخ بیکاری در استان تهران به عنوان پرجمعیت ترین استان کشور در پاییز سال قبل ۶.۹ درصد اعلام شده است که با ثبت ۱.۱ درصد افزایش در طول یک سال گذشته به ۷.۹ درصد رسیده است که یک درصد از میانگین نرخ بیکاریدر کل کشور پایین تر است.

بر مبنای اعلام مرکز آمار ایران در خصوص شاخص نرخ بیکاری و تغییرات آن در یکسال منتهی به پاییز ۱۴۰۰، این نرخ در کل کشور در پاییز سال گذشته ۹.۴ درصد اعلام شده است که با سیر روند نزولی در پاییز سال جاری به عدد ۸.۹ درصد رسیده است.

کاهش ۰.۵ درصدی نرخ بیکاری در پاییز ۱۴۰۰

بررسی نرخ بیکاری جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در فصل پاییز سال جاری نشان می دهد که ۸.۹ درصد از جمعیت فعال کشور بیکار بوده اند. همچنین نرخ بیکاری کل کشور بین ۸.۵ درصد تا ۹.۳ درصد با نقطه مرکزی ۸.۹ درصد بدست آمده است و این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری کشور تا پیش از این ۹.۶ درصد بوده است.

نتایج جدیدترین گزارش مرتبط با نرخ بیکاری در کشور حاکی از این است که نرخ بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی بیشتر بوده است. همچنین بررسی روند تغییرات بیکاری کل کشور حاکی از این است که این شاخص، نسبت به فصل مشابه در سال قبل (پاییز ۱۳۹۹) ۰.۵ درصد کاهش داشته است.  

اثرگذاری شاخص‌های بازار کار در سیاست‌های اشتغال

شاخص‌های کلیدی بازار کار مانند نرخ انواع بیکاری، نرخ مشارکت، عرضه جدید نیروی کار، خالص اشتغالزایی، فاصله بین نرخ‌های بیکاری بر حسب ویژگی‌های مختلف (مانند سن، جنسیت، سواد و منطقه) و همچنین اشتغال ناقص، شاخص‌هایی هستند که در راستای بیان‌ وضعیت و تحولات بازار کار اثرگذاری متفاوتی دارند و سیاستگذاران این بخش با استناد به آمار مرتبط با این حوزه تصمیم‌سازی را در دستور کار قرار می‌دهند.

بر اساس استاندارد تعریف شاخص‌های بازار کار، نرخ بیکاری درصدی از جمعیت مایل به اشتغال بدون شغل است و در زمان‌ وخامت اوضاع اقتصادی و کمیاب بودن موقعیت‌های شغلی، انتظار افزایش نرخ بیکاری وجود دارد. همچنین نرخ بیکاری، شاخص مهمی است که از آن، جهت تعیین سلامت اقتصاد در زمان تنظیم سیاست‌های پولی استفاده می‌شود.

گفتنی است که تعریف بیکاری در ایران کمابیش بر همین تصور استوار است که بیکار باید به‌صورت فعال به‌دنبال شغل باشد. کسی که دنبال کار نمی‌گردد بیکار نیست. جمع جمعیت شاغل و بیکار تشکیل جامعه نیروی کار را می‌دهند.

در واقع «بیکار» شامل کسانی است که شاغل نشده‌اند و آماده کار هستند و اخیراً برای یافتن شغل، دست به جستجو زده‌اند و این گروه همچنین شامل کسانی می‌شود که منتظر فراخوان برای بازگشت به شغلی که آن‌ها را اخراج کرده بود، هستند.

کد خبر: 43364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =