تحولات آماری شاخص مشارکت اقتصادی در کشور

نتایج جدیدترین طرح آمارگیری نیروی کار در کشور در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که شاخص مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های پویایی نیروی کار و تولید کاهش ۰.۵ واحدی در فصل پاییز سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، نرخ مشارکت اقتصادی کل کشور در سال ۱۴۰۰ عدد ۴۰.۹ را نشان می‌دهد و این در حالی است که این شاخص مهم اقتصادی در سال گذشته از طرف مرکز آمار ایران ۴۱.۴ عنوان شده بود.

گفتنی است که شاخص‌های عمده بازار کار در قالب جمعیت آماری، جمعیت فعال و غیرفعال، نرخ‌های اشتغال و بیکاری، اشتغال ناقص، مشارکت اقتصادی، فاصله بین نرخ‌های بیکاری بر حسب ویژگی‌های مختلف (مانند سن، جنسیت، سواد و منطقه) و موارد مرتبط با داده‌های حوزه کار و اشتغال، در راستای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های کلان، مورد توجه دولت، کارآفرینان و نیروی کار بوده و در وضعیت و تحولات بازار کار اثرگذاری متفاوتی دارند و سیاستگذاران این بخش با استناد به آمار مرتبط با این حوزه تصمیم‌سازی را در دستورکار قرار می دهند.

در تعریف رسمی نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از مولفه های اثرگذار در شرایط اقتصاد، تولید و اشتغال آمده است: نرخ مشارکت اقتصادی به عنوان یکی از شاخص‌های عمده بازار کار نشان از میزان فعالیت و اشتغال جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر جامعه و مشارکت آنها در امور تولید، خدمات و در مجموع فعالیت‌های اقتصادی است و به طور معمول دولت‌ها از این نرخ موجود در بازار کار در راستای سیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی حوزه بازار کار و اشتغال استفاده می‌کنند.

با توجه به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار، نرخ این شاخص به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیر فعال را نهفته دارد، وابسته است.

بیشترین و کمترین نرخ مشارکت اقتصادی مربوط به کدام استانها است؟

بر اساس آمارهای طرح نیروی کار مرکز ملی آمار ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در پاییز سال جاری در استانهای اردبیل، یزد، خراسان شمالی و گیلان بالاترین اعداد را به ثبت رسانده است و همچنین استانهای ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و سیستان و بلوچستان نیز پایین ترین سطح مشارکت اقتصادی در پاییز ۱۴۰۰ را در کل کشور به خود اختصاص داده اند.

بر همین اساس استان اردبیل با ثبت ۴۶.۹ درصد نرخ مشارکت اقتصادی ۶ درصد بالاتر از میانگین نرخ کشوری و استان ایلام با ثبت نرخ مشارکت ۳۴ درصد ۶.۹ درصد پایین تر از میانگین نرخ مشارکت کشور بیشترین و کمتریم سطح مشارکت اقتصادی کشور را در پاییز ۱۴۰۰ ثبت کرده اند.

استان تهران نیز به عنوان پرجمعیت ترین و طبیعتاً دارای بیشترین جمعیت فعال و دارای مشارکت اقتصادی در کشور در پاییز سال جاری ۴۱.۵ درصد بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۲.۲ درصدی داشته است

نرخ مشارکت اقتصادی در ۱۷ استان بالاتر از میانگین کشوری

بر اساس داده‌های آماری مرکز آمار ایران در خصوص شاخص مشارکت اقتصادی استانهای کشور در پاییز ۱۴۰۰ در ۱۷ استان این نرخ بالاتر از نرخ میانگین کشوری و در ۱۳ استان نیز پایین تر از میانگین نرخ مشارکت اقتصادی کشوری به ثبت رسیده است و این در حالی است که در مدت مشابه در سال قبل، این نرخ در ۱۵ استان بالاتر از میانگین و در ۱۵ استان نیز پایین تر از میانگین کشوری اعلام شده بود.

در مجموع می‌توان گفت با اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در کل کشور در فصل پاییز ۱۴۰۰ نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۰.۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد اما تعداد استانهایی که نرخ مشارکت اقتصادی بالاتر از میانگین کشوری داشته اند در سال جاری افزایش داشته است.

تحولات آماری شاخص مشارکت اقتصادی در کشور

کد خبر: 43667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =