رعایت هرم غذایی، صعود به قله تندرستی

تبعیت از تغذیه مناسب از مسائل بسیار حیاتی است که می‌تواند تضمین کننده سلامت افراد جامعه و نیز نسل‌های آینده باشد؛ اما پیروی از یک برنامه غذایی سالم، نیازمند برنامه‌ریزی مناسبی است و بهترین الگوی تغذیه را می‌توان در «هرم تغذیه» مشاهده کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، برای داشتن تغذیه سالم، چه بسیار افرادی که راه افراط و تفریط را در پیش می‌گیرند و در مصرف برخی مواد غذایی زیاده‌روی و از خوردن برخی مواد خودداری می‌کنند. این درحالی است که بدن انسان، به‌طور روزانه نیازمند تامین مواد مورد نیاز شامل گروه نان و غلات، گروه میوه‌ها و سبزی‌ها، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت و پروتئین (حبوبات، مغزها و تخم‌مرغ) و گروه مواد قندی و چربی‌ها است؛ یعنی رعایت همان مواد مندرج در هرم غذایی که راه را برای دسترسی به سلامت تغذیه، هموار کرده است.

طبقه‌بندی گروه‌های غذایی

هرم غذایی حاوی ۵ گروه غذایی است؛ اما برخی از این گروه‌ها در جزئیات به ۷ گروه تقسیم شده است.

گروه نان و غلات

 شامل غلات کامل (گندم، جو جو دوسر، ارزن)، برنج و انواع ماکارونی (لازانیا، رشته فرنگی، رشته پلویی و رشته آشی) است. این گروه کربوهیدرات پیچیده و فیبر همچنین ویتامین‌های خانواده «ب» و املاحی چون آهن و پروتئین موردنیاز بدن ما را تامین می‌کنند.

گروه سبزی‌ها

شامل بسیاری از سبزی‌های متنوع از جمله سبزی‌های سبز رنگ (مانند سبزی خوردن)، صیفی‌ها و سبزی‌های نشاسته‌ای (مانند باقلا) است. این گروه تامین کننده املاح و ویتامین مورد نیاز بدن از جمله ویتامین آ و ث و نیز املاح کلسیم و منیزیم بوده و فیبر مورد نیاز بدن را نیز تامین می‌کند.

گروه میوه‌ها

شامل انواع و اقسام میوه‌هایی است که شما با آن آشنا هستید. این گروه تامین کننده فیبر، ویتامین آ، ث و پتاسیم است. این گروه با اهمیت است؛ زیرا فاقد سدیم، چربی و کلسترول است.

گروه گوشت‌ها

شامل گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی و تخم‌مرغ است. این گروه غذایی تامین کننده پروتئین، فسفر، ویتامین‌های ب۱۲، ب۶، ب۳، ب۱ و بسیاری از املاح چون آهن است.

گروه حبوبات و مغزها

شامل انواع حبوبات و مغزها است.

گروه لبنیات

شامل شیر، ماست و پنیر است که بهترین منبع تامین کننده کلسیم و تامین کننده پروتئین، ویتامین ب۱۲، آ و ب۳ است.

گروه چربی‌ها

شامل چربی‌ها، روغن‌ها و شیرینی‌ها است و این مواد غذایی از آنجا که کالری رژیم غذایی را تامین می‌کنند، قابل توجه هستند؛ اما چون مواد مغذی کمی دارند، توصیه می‌شود بسیار کم مصرف شوند. این گروه شامل کره، مارگارین، سس سالاد، روغن‌ها، مایونز، خامه، پنیر خامه‌ای، سرشیر و چیپس‌ها و مواد قندی مثل شکلات‌ها، آب‌نبات، شیرینی، کیک، نوشابه، شربت، ژله، دسر، مربا، شربت و عسل است.

یک سهم یا واحد میوه و سبزی چیست

یک سهم از میوه و سبزی معادل ۸۰ گرم یا هر یک از موارد زیر است:

۱- یک عدد سیب متوسط، موز، گلابی، چرتقال یا میوه‌های دیگر با اندازه مشابه

۲- دو عدد آلو یا گوجه یا میوه‌هایی با اندازه مشابه

۳- نصف یک عدد گریپ‌فروت

۴- یک برش از میوه بزرگ مثل هندوانه یا آناناس

۵- سه قاشق غذاخوری پر از سالاد میوه یا کمپوت

۶- یک قاشق غذاخوری پر از میوه‌های خشک (مانند کشمش‌ها و زردآلو)

۷- یک لیوان از انواع سبزی مانند کاهو و سبزی خوردن یا نصف لیوان سبزی‌های پخته

۸- یک لیوان از انواع آب‌میوه‌ها (۱۵۰ میلی‌لیتر)

۹- نصف لیوان از انواع انگور، گیلاس و توت

کد خبر: 43721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =