طرح شاهد، موضوع‌های فرهنگی و تربیتی ایثارگران را هم دربرمی‌گیرد

معاون رئیس‌جمهوری و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت که طرح شاهد تنها وظیفه آموزش ندارد بلکه باید در سطحی گسترده‌تر به موضوع‌های فرهنگی و تربیتی نیز بپردازد.

به گزارش آتیه‌انلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز سه‌شنبه در نشست شورای طرح و برنامه شاهد و ایثارگر یادآورشد که  امانتی بزرگتر از فرزندان شهدا برای جامعه اسلامی وجود ندارد زیرا پدران این عزیزان جان خود را برای حفظ انقلاب و کشور فدا کردند و خیال آنان آسوده بود که نظام جمهوری اسلامی از فرزندان آنان مراقبت می‌کند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در این امر ورود جدی داشتند و در پی ایشان مقام معظم رهبری نیز همواره تأکید جدی بر اهمیت این موضوع داشته‌اند که این تأکیدات مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند. ستاد طرح و برنامه شاهد از طرف شورای عالی انقلاب فرهنگی به گونه‌ای طراحی شده که تمام عزیزانی که در مسیر آموزش و تربیت فرزندان شهدا و ایثارگران دارای نقش هستند، در این ستاد حضوری جدی داشته باشند. امروز با توجه به نگاه حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر کادرسازی برای انقلاب از بین فرزندان شهدا و ایثارگران و اینکه عموم فرزندان شهدا و ایثارگران از مرحله تحصیل عبور کرده‌اند باید به این موضوعات نیز نگاهی جدی داشته باشیم.

معاون رییس جمهوری به لزوم توجه جدی به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: علاوه بر این باید به افزایش سرمایه اجتماعی نیز در این ستاد توجه شود. همچنین برنامه‌های تحولی باید در دستور ستاد طرح شاهد باشد و در واقع طرح شاهد تنها وظیفه آموزش ندارد بلکه باید در سطحی گسترده‌تر به موضوعات فرهنگی و تربیتی نیز بپردازد.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران توضیح داد که  در بعضی موارد شاهد تضعیف نقش ستادهای طرح و برنامه شاهد در بعضی دستگاه‌ها هستیم که باید به دلیل اهمیت موضوع، این حوزه از نظر سازمانی ارتقاء پیدا کند. همچنین لازم است اصلاحاتی در اساسنامه این طرح انجام شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین یوسفعلی شکری نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با بیان اینکه طرح شاهد باید جای خالی شهدا را در زمینه آموزش فرزندان خود پر کند، افزود: آموزش و توانمندسازی فرزندان شهدا و ایثارگران در دوره تحصیل در مدرسه به خوبی طی شده است اما این روند در زمان ورود به دانشگاه‌ها ادامه پیدا نکرده است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین در این نشست با بیان اینکه حضور فرزندان شاهد و ایثارگر در مراکز آموزشی به امنیت و تقویت قدرت نظام جمهوری اسلامی کمک می‌کند، افزود: این عزیزان بازوان فرهنگی انقلاب هستند و در برنامه‌های فرهنگی دانشگاه حضور پررنگ و جدی دارند.

وی ادامه داد: در زمینه ترغیب و تشویق فرزندان شاهد و ایثارگر باید برنامه‌های بیشتری داشته باشیم تا این عزیزان دارای انگیزه‌های تحصیلی بیشتری باشند.

همچنین محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد اسلامی یادآورشد که با توجه به وقفه طولانی که در برگزاری جلسات شورای طرح و برنامه شاهد انجام شده لازم است آسیب‌شناسی‌های لازم در این زمینه انجام شود و مشکلات ناشی از وقفه‌ها احصاء شوند.

وی افزود: نگاه در شورای طرح و برنامه شاهد باید مسئله‌محور باشد و توجه ویژه‌ای به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری صورت گیرد.

بر اساس این گزارش ،‌ سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و رییس بنیاد ملی نخبگان در این مراسم افزود: یکی از موضوع های اصلی که باید در طرح شاهد مورد توجه قرار گیرد توانمندسازی ایثارگران است و باید نگاه جدیدی در فرهنگ حاکم بر موضوع تحصیل و اشتغال ایثارگران ایجاد شود تا نگرش جدید به سمت کارآفرینی و اشتغال‌زایی غیردولتی پیش برود. بنیاد ملی نخبگان نیز این آمادگی را دارد تا کمک‌های لازم را در این زمینه ارائه دهد.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز تصریح کرد که باید توانمندسازی جامعه هدف شورای طرح و برنامه شاهد را از پایین‌ترین رده‌های آموزشی در دبستان‌ها جدی بگیریم. همچنین باید تمرکز بیشتری بر خود خانواده‌ها نیز داشته باشیم تا در این زمینه نیز شاهد ارتقاء سطح علمی و فرهنگی باشیم.

کد خبر: 44068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =