دسترسی رایگان به داروهای کرونا؛ کاهش دغدغه بیمه‌شدگان

معاون تأمین خدمات درمانی اداره‌کل درمان مستقیم سازمان تأمین‌اجتماعی با اعلام اینکه هزینه خرید داروهای بیماران کرونا تنها در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان شده است، تصریح کرد: در همه‌گیری کرونا، بیماران تامین اجتماعی به طور رایگان از داروهای موثر در درمان این بیماری بهره‌مند شده و دغدغه‌ای برای تهیه این داروها که غالبا گران هم هستند، ندارند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر سیدمجید صادقی‌راد با بیان اینکه در همه‌گیری کرونا، داروهای مورد نیاز بیماران کرونا بر اساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و با همکاری دانشگاه‌های علوم‌پزشکی و شرکت‌های توزیع دارو تهیه می‌شود، افزود: داروهایی از جمله رمدسیویر، فاویپیراویر و توسیلیزوماب برای بیماران کرونا در بخش‌های سرپایی، بستری موقت و بستری مراکز درمانی استفاده می‌شود و هزینه خرید این داروها تنها در سه ماه اول سال ۱۴۰۰ بیش از ۹۷ هزار میلیارد تومان شده است.

وی اظهار کرد: بودجه دارویی در سال‌های اخیر با توجه به پیاده‌سازی نسخه الکترونیک، برنامه‌های کنترلی و کمیته‌ای و آموزش‌های ارائه شده، همواره درصد ثابتی از هزینه‌های سازمان را به خود اختصاص داده است.

معاون تأمین خدمات درمانی درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی گفت: این هزینه‌ در صورت ادامه حمایت‌های دولت به دلیل پیش‌بینی ادامه‌دار بودن بیماری کرونا و افزایش تعداد بیماران، حدود ۳۰ درصد و در صورت کاهش حمایت‌ها تا ۴۵ درصد رشد خواهد داشت. در همه‌گیری کرونا و طی شدن پنج پیک، بودجه دارویی استان‌ها بر اساس عملکرد و اعلام نیاز آنها، ترمیم و نقدینگی آن پرداخت شده است.

صادقی‌راد صدور مجوز برای اختصاص سهمیه مناسب دارو به مراکز درمانی را همراه با چالش‌هایی عنوان کرد و افزود: اختصاص سهمیه دارو، دارای مکانیسم گذشته‌نگر است؛ به این معنا که سهمیه داروی هر مرکز بر اساس میزان مصرف دارو در گذشته، سنجیده می‌شود و از این‌رو فرایند تهیه دارو، زمان‌بر و پیچیده بوده و تابع قوانین و مقررات ابلاغی است.

وی تصریح کرد: برای مثال، چنانچه برخی از اقلام دارویی در کشور با کاهش مواجه شود، دانشگاه‌های علوم‌پزشکی استان‌ها، در تهیه این دارو، مراکز درمانی دانشگاهی را در اولویت قرار داده و از ارائه آن به مراکز ملکی خودداری می‌کنند.

معاون تأمین خدمات درمانی درمان مستقیم تأمین‌اجتماعی، گفت: از سوی دیگر، به برخی از مراکز ملکی قدیمی ‌که فاقد پروانه ساخت شهرداری هستند، سهمیه دارویی مراکز دانشگاهی اختصاص نمی‌یابد و تأمین‌اجتماعی لاجرم، داروهای این مراکز را به صورت غیرمستقیم تهیه می‌کند که مشمول طی شدن مراحل طولانی‌تری است.

صادقی‌راد در ادامه به داروهای دارای پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی نیز اشاره کرد و افزود: هزار و ۸۶۰ قلم دارو تحت پوشش بیمه تأمین‌اجتماعی قرار دارد؛ شرکت‌های تولیدکننده یا واردکننده دارو برای برخورداری از پوشش بیمه داروی مورد نظر، درخواست خود را به همراه مستندات لازم به شورایعالی بیمه سلامت کشور ارائه می‌کنند و پس از بررسی و تصویب شورا، مراتب به سازمان‌های بیمه‌گر ابلاغ می‌شود.

کد خبر: 44509

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =