۳۰ درصد هزینه سلامت بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر

سازمان‌های بیمه‌گر پایه سهم عمده‌ای در تأمین هزینه‌های درمانی نظام سلامت دارند؛ نحوه پوشش بیمه خدمات درمانی در طول زمان، دستخوش تغییراتی شده و از شیوه‌ها و قوانین متعددی پیروی کرده است. آنچه که روند این تغییرات را اجتناب‌ناپذیر کرده، تأمین بار مالی هزینه‌های درمان است که در سال‌های گذشته از افزایش افسارگیسخته‌ای برخوردار بوده است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تعیین تعرفه دولتی برای پوشش هزینه‌های درمان آخرین راهکاری است که سازمان‌های بیمه‌گر از آن تبعیت می‌کنند؛ اما سازمان تأمین‌اجتماعی در بخش درمان مستقیم از طریق ۳۸۰ مرکز درمانی در سراسر کشور، خدمات صفر تا ۱۰۰ رایگان را برای بیمه‌شدگان فراهم کرده است.

رییس اداره اقتصاد درمان و محاسبات معاونت درمان سازمان تأمین‌اجتماعی، سازمان‌های بیمه‌گر را در تأمین منابع سلامت دارای نقش حیاتی عنوان کرد که حدود ۳۰ درصد هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهند؛ از این‌رو معتقد است این سازمان‌ها باید به طور جدی در تعیین تعرفه‌های درمانی، دارویی و تجهیزات مصرفی نقش داشته باشند تا بتوانند هزینه‌های درمان را به درستی مدیریت و بیمه‌شدگان را در مقابل هزینه‌های خانمانسوز درمانی، حمایت کنند؛ اما این نهادها در تعیین این هزینه‌ها نقش انفعالی داشته و با توجه به رشد روزافزون هزینه‌های بخش خصوصی و پوشش بیمه خدمات درمانی تنها براساس تعرفه دولتی، پرداخت از جیب مردم افزایش یافته است.

فرهاد کوهی در وبینار «نقش سازمان تأمین‌اجتماعی در تأمین مالی نظام سلامت کشور» که از سوی مؤسسه عالی پژوهش تأمین‌اجتماعی برگزار شد، افزود: هر کشوری به فراخور شرایط و مقتضیات نظام سلامت خود ناگزیر است با منابعی که در اختیار دارد، مسائل مالی نظام سلامت را مدیریت کند. به این ترتیب که خدماتی را تولید کند که از کیفیت مناسب برخوردار باشد و نیز پرداخت از جیب مردم کاهش یابد تا خطر هزینه‌های کمرشکن ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه سازمان تأمین‌اجتماعی در زمره قدیمی‌ترین سازمان‌های بیمه‌گر قرار دارد، اظهار کرد: این سازمان با هدف پوشش بیمه آحاد مردم به وجود آمد و در گذر زمان چهار سازمان بیمه‌گر پایه از جمله صندوق نیروهای مسلح، کارکنان دولت، روستاییان و عشایر و در ادامه سازمان‌های بیمه مکمل و سایر صندوق‌ها ایجاد شد.

رییس اداره اقتصاد درمان تأمین‌اجتماعی گفت: یکی از تعهدات سازمان‌های بیمه‌گر پوشش هزینه‌های درمان و تعهدات درمانی است و مدیریت این حوزه در سازمان‌ها با «قیمت درمان» ارتباط دارد و در نتیجه لازم است این نهادها در تعیین قیمت خدمات خریداری و تولید شده و نیز یکسان‌سازی تعرفه خدمات درمانی، دارویی و لوازم مصرفی نظارت و مشارکت مؤثر داشته باشند.

کد خبر: 44608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =