برند خود را با محصولات فرهنگی تبلیغ کنید

بیایید دست به دست هم دهیم و کاری بزرگ را آغاز کنیم. با هماهنگی و راهنمایی ناشران و چاپخانه ها، به جای اهداء سررسید و خودکار و جاسوئیچی و ... کتاب های ارزنده و لوح های فشرده آموزنده را با نام و سفارش شرکت یا موسسه خود، ارمغان دهید.

سالهاست که شرکت ها، موسسات و نهادهای مختلف، برای برندسازی نام تجاری شرکت یا موسسه خود، اقدام به چاپ سررسید یا خودکار یا سایر ملزومات رومیزی می­ کنند. این درحالی است که بسیاری از نقاط محروم کشورمان، نیازمند کتاب های درسی، لوازم التحریر و بسیاری از ملزومات درسی و تحصیلی هستند و خوشبختانه نیکوکاران و نهادهای گوناگون در بزنگاه های مختلف، این مهم را کم و بیش به فرجام می­ رسانند.

اما آنچه بر دوش ما، به عنوان ناشران دوستدار فرهنگ ایران است و باید آن را، با چاپ کتاب های ارزنده، ترویج دهیم، توسعه فرهنگ کتابخوانی است. همه می­دانیم سرانه مطالعه در ایران بسیار کمتر از کشورهای پیشرفته است و این در حالی است که ما از کهن ­ترین کشورها هستیم که از کتیبه و گِل­نوشته تا رسالات گوناگون را در گنجینه تمدن خویش داریم. پس چرا اندیشمندانه رفتار نکنیم؟

پیشنهاد من به عنوان یکی از ناشران این کشور، به نمایندگی از تعدادی از ناشران محترم، به مدیران نهادها، موسسات و شرکتها این است که به جای چاپ سررسید؛ برند و نام تجاری خود را روی کتابهای ارزشمند و خواندنی تبلیغ کنند. شکل انجام کار به این صورت است که می توان به ابتدا یا انتهای هر کتابی که شما انتخاب می کنید، صفحاتی تبلیغاتی افزود و آنچه شما می خواهید را در آن صفحات، درج کرد.

اجازه بدهید مثالی بزنم: ما به تازگی روز مادر را پشت سر گذاشتیم و روز پدر نزدیک است. بسیاری از شرکتها و موسسات در چنین مناسبتهایی به کارکنان، مخاطبان و افراد طرف تعامل خود نظیر هم‌صنفان و مشتریان، هدایا و کادوهای تبلیغاتی می دهند. از طرف دیگر در ماه های پایانی سال به سر می بریم و به عید نوروز نزدیک می شویم و بسیاری از شرکتها در این ایام به فکر چاپ سررسید اختصاصی هستند تا آن را همچون یک هدیه تبلیغاتی به دیگران ارائه کنند. فرض کنید شرکتی بخواهد در چنین مناسبتهایی دیوان حافظ را، به همراه تبلیغ محصولات و خدمات خودش، به طرفداران و مخاطبانش هدیه کند. این کار با گسترش و فراوانی چاپ دیجیتال، به راحتی امکان پذیر است. برای این کار می توان به ناشران مراجعه کرد و از آنان خواست تا حین چاپ دیوان حافظ، چند صفحه تبلیغاتی به ابتدا یا انتهای دیوان اضافه کنند. برای این کار نیازی به چاپ کتاب به تعداد زیاد نیست و حتی برای چاپ ۱۰ نسخه از کتاب هم می توان همین تقاضا را داشت.

اکنون سالانه شاهد دور انداختن یا خمیر کردن هزاران هزار سررسید بی مصرفی هستیم که با رقمی گزاف تهیه و تولید شده اند. با درج تبلیغات در کتابهای پر خواننده و هدیه کردن آنان به دیگران، هم مراد تبلیغ کننده برآورده می شود، هم گامی است در جهت ترویج کتابخوانی و هم از هدررفت کاغذ جلوگیری می شود.  

همچنین همین فرایند را می توان روی جلد لوح های فشرده و حتی داخل محتوای آنها - به جای تبلیغ و معرفی برند روی خودکار، اقلام نوشت افزاری و جاسوئیچی و غیره - به کار برد. امروزه در جامعه ما روز به روز استفاده از کتابهای صوتی بیشتر گسترش پیدا می کنند. می توان معرفی برند را در قالب یک یا چند فایل صوتی، در ابتدا و انتهای هر لوح فشرده ای که بخواهید، اعم از محصولات فرهنگی مناسب برای کودکان یا بزرگسالان، اضافه کرد و روی بسته بندی آن نیز درج کرد.   

بیایید دست به دست هم دهیم و کاری بزرگ را آغاز کنیم. با هماهنگی و راهنمایی ناشران و چاپخانه ها، به جای اهداء سررسید و خودکار و جاسوئیچی و ... کتاب های ارزنده و لوح های فشرده آموزنده را با نام و سفارش شرکت یا موسسه خود، ارمغان دهید. با این کار هم سرانه مطالعه را افزایش می دهیم، هم به گسترش فرهنگ کمک میکنیم و هم از هدررفت میلیاردها تومان پول در قالب سررسیدهای بی مصرف و اقلام تبلیغی فاقد ارزش جلوگیری می کنیم.

مریم تفضلی، مدیر نشر آیینه رسای اساطیر پارسی

کد خبر: 44648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =