چاقی یک بیماری است

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران با بیان اینکه چاقی به عنوان یک بیماری تلقی می‌شود، تصریح کرد: افراد چاق علاوه بر ریسک ابتلای به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی را نیز بیشتر تجربه می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، دکتر محمد هاشمی افزود: همچنین مشکلات ارتوپدی مانند کمردرد و زانو درد نیز در بین این افراد شایع است؛ علاوه بر آن مشکلات تنفسی، افزایش چربی خون و خطر سکته‌های قلبی و مغزی در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه چاقی دارای دو تعرف اضافه وزن و «چاقی» است، اظهار کرد: این پدیده در دنیا؛ چه در جوامع توسعه‌یافته و چه جوامع در حال توسعه مانند کشور ما به شدت رو به افزایش است. مراجع ذی‌صلاح عنوان می‌کنند بیش از ۵۰ درصد افراد جامعه ما در گروه افراد چاق و دارای اضافه وزن قرار دارند. این میزان در بین جوامع شهری و روستایی متفاوت بوده؛ هرچند پدیده چاقی در بین شهرنشینان بیشتر دیده می‌شود، اما به منزله آن نیست که روستانشینان ایمن از چاقی هستند و همان عوامل تغذیه ناسالم و کم‌تحرکی در جوامع روستایی نیز به وجود آمده است.

متخصص بهداشت عمومی و سلامت جامعه گفت: می‌دانیم، نیمی از موارد چاقی به دلیل مسائل ژنتیک رخ می‌دهد؛ اما استعداد ژنتیک در بستر یک محیط مناسب بروز بیشتری دارد. اگر امروز مشاهده می‌کنیم که میزان چاقی در میان افراد جامعه و حتی کودکان و نوجوانان شیوع یافته است، علت آن به عوامل محیطی بازمی‌گردد؛ زیرا بار ژنتیکی جمعیت جهان در سالیان متمادی تغییری نکرده، اما عوامل محیطی دستخوش تغییرات زیادی شده است.

هاشمی تصریح کرد: امروزه افراد، کم‌تحرک شده و زندگی نشسته دارند و از طرفی خوراکی‌های متعدد و پرکالری در مقایسه با نوع سالم به راحتی و به وفور در دسترس قرار دارد و این مسائل سبب افزایش چاقی روزافزون شده است.

وی افزود: افراد چاق علاوه بر ریسک ابتلای به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی را نیز بیشتر تجربه می‌کنند و مشکلات ارتوپدی مانند کمر درد و زانو درد نیز در بین این افراد شایع است. علاوه بر آن مشکلات تنفسی، افزایش چربی خون و خطر سکته‌های قلبی و مغزی در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود و به همین دلیل است که چاقی به عنوان یک بیماری تلقی می‌شود.

خطر چاقی در کودکان

دبیر انجمن علمی پیشگیری و درمان چاقی ایران با بیان اینکه چاقی در بین کودکان و نوجوانان خطرات بیشتری دارد، اظهار کرد: وقتی افراد در سنین بالا مبتلا به چاقی می‌شوند، حدود ۱۰ تا ۱۵ سال طول می‌کشد تا عوارض ناگوار مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی بروز پیدا کند؛ اما وقتی چاقی در دوران کودکی رخ دهد، قطعاً پیامدهای ناگوار این پدیده زودتر نمایان شده و سراسر زندگی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد و این یک خطر جدی برای سلامت جامعه و حتی اقتصاد جوامع است.

کد خبر: 44817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =