غذاهای دوستدار قلب را بشناسیم!

سبک زندگی، نقش تعیین کننده‌ای در میزان سلامت افراد دارد و هرچند بسیاری از بیماری‌ها ریشه در عوامل موروثی دارد؛ اما این عوامل نیازمند بستر مناسب است که به عوامل محیطی باز می‌گردد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، بیماری‌های قلبی عروقی نیز از آن دسته از بیماری‌هایی است که ارتباط مستقیم با سبک زندگی داشته و عواملی مانند رژیم غذایی ناسالم، استعمال دخانیات، کلسترول بالا، دیابت و عدم تحرک در ایجاد آن بسیار دخیل است.

کارشناسان وزارت بهداشت مصرف غذاهای دریایی، میوه‌ها، سبزی‌ها، آجیل، سیر، پیاز، غذاهای حاوی ویتامین» ث» و «ای» و بتاکاروتن را برای پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی توصیه می‌کنند.

ماهی‌ها حاوی مقادیر زیادی چربی امگا۳ است که موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شود. همچنین فندوق، روغن‌زیتون و بادام نمونه‌هایی از مواد غذایی محافظت کننده قلب به شمار می‌رود.

از سوی دیگر، مواد سرشار از منیزیم، مانند لوبیا سبز، مواد سبزینه‌ای و جوانه گندم، اثر محافظت کننده در مقابل بیماری‌های قلبی عروقی دارند.

باید توجه داشت، مصرف زیاد نمک، فشارخون را در بسیاری از افراد بالا می‌برد و  فشارخون بالا خطر ایجاد بسیاری از بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد. از این‌رو پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر اندک نمک و نیز چربی، خطر ابتلا به فشارخون و بیماری‌ها را کاهش می‌دهد. برای

پیروی از یک رژیم غذایی حاوی مقادیر اندک چربی و نمک، خطر ابتلا به فشارخون و بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش می‌دهد. همچنین در رژیم غذایی خود محصولات لبنی کم‌چرب یا بدون چربی، ماهی، نخود، لوبیا و مرغ بدون پوست را بگنجانید و مصرف نوشیدنی‌های قندی و شیرینی را محدود کنید.

می‌دانیم، چاقی و افزایش وزن بدن در ایجاد خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی دخیل است و استعمال دخانیات سبب افزایش میزان خطر لخته شدن خون و در نتیجه حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. اما یک سال پس از ترک سیگار، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی مرتبط با استعمال سیگار به نصف کاهش می‌یابد. استرس به ویژه در برخی از افراد، سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

کد خبر: 44825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =