راهبرد تامین‌اجتماعی در پایش سلامت

بیماری‌های غیرواگیر علت دو سوم مرگ و میرها را به شمار می‌آید و با توجه به افزایش امید به زندگی و طول عمر، ابتلا به این بیماری‌ها افزایش یافته است. بنابراین می‌توان گفت، بسیاری از بیماری‌ها در سنین سالمندی به سراغ آدم‌ها می‌آید و به ویژه افرادی که از سبک زندگی نامناسبی برخوردار باشند، در معرض بیماری‌های غیرواگیر مانند ابتلا به فشارخون، دیابت و مشکلات قلبی عروقی قرار می‌گیرند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سازمان تامین‌اجتماعی به عنوان نهادی که پوشش بیمه درمان نیمی از جمعیت کشور را برعهده دارد، اقدامات موثری را در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها انجام داده که تشکیل پرونده بیماران مزمن در تمامی مراکز درمانی ملکی سازمان از جمله این اقدامات است؛ به این ترتیب افراد دارای بیماری‌های مزمن شناسایی و از معاینات درمانی و دارویی منظم برخوردار می‌شوند. این اقدامات همچنین نقش بسزایی در پیشگیری از مشکلات ثانویه و ثالثیه بیماری‌ها دارد.

وزارت بهداشت نیز به عنوان متولی نظام سلامت در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها برنامه‌ ریزی‌های مناسب و راهبردهای درخور توجهی دارد؛ رعایت بهداشت چشم از جمله این اقدامات در زمینه افزایش آگاهی سالمندان در راستای بهبود سبک زندگی است.  

بنابر اظهار کارشناسان این وزارتخانه با افزایش سن تغییراتی در تمامی قسمت‌های بدن به وجود می‌آید؛ گرچه این تغییرات طبیعی‌اند، اما می‌تواند منجر به بیماری شود. آشنایی با این تغییرات و آموزش نحوه برخورد صحیح با آن‌ها می‌تواند بسیاری از تغییرات چشم در دوران پیری را کنترل کند یا به تعویق انداخته و سلامتی سالمندان را حفظ کند.

شایع‌ترین مشکلات چشم در دوران سالمندی

عادت کردن چشم‌ها به تاریکی؛ وقتی در شب وارد اتاقی می‌شوید که چراغ آن خاموش است، مدتی طول می‌کشد که چشم شما به تاریکی عادت کند و کلید برق را پیدا کنید. با افزایش سن، چشم‌ها دیرتر به تاریکی عادت می‌کند. بنابراین هنگام ورود به اتاق تاریک یا هنگام بیرون رفتن در شب عجله نکنید و اول چراغ را روشن کنید. این امر می‌تواند از افتادن و بروز شکستگی پیشگیری کند.

پیرچشمی؛ شاید برای شما هم پیش آمده است که نتوانید سوزن را نخ کنید یا موقع خواندن روزنامه زود خسته یا دچار سردرد شوید. درحالی که تابلوها و تصاویری را که دور هستند، به راحتی می‌بینید. این حالت پیرچشمی است؛ پیرچشمی با افزایش سن به وجود می‌آید. این مشکل با مراجعه به پزشک و تهیه عینک برطرف می‌شود.

آب مروارید؛ در بیماری آب‌مروارید، عدسی چشم کم‌کم کدر می‌شود و نمی‌توان به راحتی دید. این بیماری با یک عمل جراحی سرپایی و جای گذاری لنز داخل چشمی برطرف می‌شود.

عفونت‌های چشمی؛ چشم در مقابل آلودگی بسیار حساس است و یک تماس جزئی به عنوان مثال مالیدن چشم با دست آلوده می‌تواند موجب عوفنت چشم شود. این عفونت با قرمزی، خارش، سوزش، آبریزش و جمع‌ شدن ترشحات چرکی در گوشه چشم همراه است. عفونت‌های چشم مسری است و با رعایت بهداشت و درمان دارویی با تجویز پزشک بهبود می‌یابد.

توصیه‌های خودمراقبتی

در صورت بروز هر نوع ناراحتی در دیدن، مانند تار شدن دید، دیدن جرقه‌های نورانی، مگس‌پران، کج و معوج دیدن خطوط صاف، درد و قرمزی چشم‌ها و ... به پزشک مراجعه کنید. حتی اگر مشکلی ندارید، معاینات دوره‌ای چشم‌پزشکی را انجام دهید. این معاینات به تشخیص به‌موقع و پیشگیری از بسیاری بیماری‌های چشمی کمک می‌کند. در هوای آفتابی برای محافظت از چشم‌ها از عینک افتابی استفاده کنید. در صورت ورود گردوغبار به چشم، چای تازه‌دم ولرم شده تنها محلول خانگی است که می‌توانید برای شست‌وشوی چشم از آن استفاده کنید. البته به شرطی که فنجان و دست‌های شما کاملا تمیز باشد. اگر پس از شست وشو احساس کردید که چیزی در چشم شما باقی مانده است، از دست‌کاری چشم‌تان خودداری کرده و به پزشک مراجعه کنید. شست‌وشو باید از گوشه پشم به سمت بیرون انجام شود.

مصرف سبزی و میوه‌های حاوی ویتامین» آ» مانند هویج، گوجه‌فرنگی، نارنگی، اسفناج، انبه، کدوحلوایی، کلم‌بروکلی، فلفل دلمه‌ای و زردآلو را فراموش نکنید. مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها در سلامت چشم سالمندان تاثیر ثابت شده دارد.

برای کنترل فشارخون و قندخون به پزشک مراجعه کنید؛ زیرا تشخیص ندادن و درمان نکردن به موقع می‌تواند عوارض چشمی شدیدی را به وجود آورد. بیماران دیابتی ضروری است که حداقل سالی یک‌بار توسط متخصص چشم ویزیت شوند.

سیگار کشیدن و در معرض دود سیگار قرار گرفتن، خطر ابتلا به آب‌مروارید و خشکی چشم و سایر بیماری‌های چشمی را بیشتر می‌کند.

کد خبر: 45574

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =