نگاهی به مثلث دفاع مقدسی جشنواره چهلم فجر

چهلمین جشنواره فیلم فجر، با سه فیلم از سینمای دفاع مقدس که هر کدام موضوع خاصی را دنبال می‌کنند برگزار شده است.

به گزارش آتیه آنلاین، ۵ دی بود که اسامی نهایی فیلم‌های راه یافته به بخش سودای سیمرغ چهلمین جشنواره فیلم فجر معرفی شدند؛ فیلم‌هایی که در ژانرهای مختلف، داستان‌های مختلف را روایت می‌کنند. جشنواره فیلم فجر در دوران برگزاری‌اش هرسال میزبان چند فیلم دفاع مقدسی بوده است امسال نیز در میان ۲۲ فیلم راهیافته به بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فجر سه اثر به موضوعات حماسی و دفاع مقدس مربوط می‌شود. از پرداختن به زندگی شهید باکری گرفته تا نقش پدافند در دوران دفاع مقدس و حضور بانوان در جبهه، این ترکیبی است که قرار است در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی شود. اگرچه می توان حضور این تعداد فیلم را به فال نیک گرفت اما همچنان داستان‌ها و اتفاقات ناگفته زیادی درباره آن وجود دارد که می‌تواند در قالب یک فیلم‌ سینمایی بیان شود. در این نوشتار نگاهی داریم به این آثار.

«۲۸۸۸»

کیوان علی محمدی و علی‌اکبر حیدری که سه سال پیش فیلم «سینما شهر قصه» را در جشنواره فجر داشتند در دومین تجربه کارگردانی مشترک خود فیلمی با نام عجیب «۲۸۸۸» را به جشنواره چهلم فیلم فجر رسانده‌اند که روایتی از هشت سال جنگ ایران و عراق دارد اما تمرکز اصلی آن بر شهدای شاخص استان فارس است. علی اکبر حیدری با اشاره به دیده شدن کار در جشنواره فیلم فجر عنوان کرد: اگر فیلم سینمایی «۲۸۸۸» در چهلمین جشنواره فیلم فجر مورد توجه قرار بگیرد خوشحال خواهیم شد چراکه در مورد جنگ و دفاع مقدس حرف زیاد است اما با وجود گذشت حدود چهل سال از دفاع مقدس هیچکس درباره موضوع فیلم ما صحبت نکرده است. حیدری افزود: شخصیت های فیلم سینمایی «۲۸۸۸» همگی واقعی هستند و می توان گفت از یک طرف سینمای مستند است و از طرف دیگر سینمای داستانی است چراکه تمام شخصیت ها را از سینمای مستند می گیرد و همه مابه ازای واقعی دارند. کارگردان فیلم «سینما شهر قصه» خاطرنشان کرد: شخصیت های این فیلم کسانی هستند که چهل سال است کسی درباره آنها حرف نزده و بی تردید اگر نبودند ما هم نبودیم؛ کسانی که برای این مملکت جان دادند و حتی کسی اسم شان را نشنیده است. قطعا دیده شدن کار از این وجه خیلی مهم است. در این فیلم حمیدرضا پگاه بازیگر نقش بیژن عاصم و حامد کمیلی نیز نقش عباس دوران را بازی می‌کند.

«موقعیت مهدی»

«موقعیت مهدی» اولین ساخته سینمایی هادی حجازی‌فر و محصول سیمافیلم است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش در خواهد آمد. این مرکز تاکنون فیلم- مجموعه‌هایی چون «لیلی با من است»، «سفر به چزابه»، «مهمان مامان»، «بانی چاو» و «عبور از خط سرخ» را تهیه و تولید کرده است. هادی حجازی‌فر از سال گذشته مقدمات ساخت یک سریال ۷ قسمتی را درباره لشکر ۳۱ عاشورا و به ویژه مهدی و حمید باکری به تهیه‌کنندگی ابوالفضل صفری آغاز کرد تا این سریال به عنوان محصولی از سیما فیلم آماده پخش باشد، اما در فهرست اعلام شده از سوی چهلمین جشنواره فیلم فجر نام این بازیگر و کارگردان با فیلم «موقعیت مهدی» دیده شد.   در خلاصه داستان این فیلم آمده است:مهدی باکری، فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا از برادر کوچک‌ترش حمید می‌خواهد برخلاف مشکلاتی که برایش پیش آمده به منطقه برگردد و در کنار او باشد. حمید می‌پذیرد و همراه می‌شود. حالا بعد از عملیات خیبر، مهدی باید تنها به خانه برگردد...هادی حجازی‌فر، ژیلا شاهی، وحید حجازی‌فر، معصومه ربانی‌نیا، وحید آقاپور و روح‌الله زمانی، بازیگران این فیلم سینمایی‌اند.

«دسته دختران»

فیلم سینمایی «دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، دومین فیلم سینمایی بلند منیر قیدی است که در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهلم فیلم فجر حضور دارد. این فیلم روایتگر مقاومت و ایثار زنان در روزهای پرتلاطم و آشفته ابتدایی جنگ تحمیلی است و با بازسازی تصاویر زنده و مستند از نبرد خانه‌به‌خانه و مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر، اولین تصویر سینمایی با نگاه زنانه از آن مقاومت ملی را خلق کرده است. «ویلایی‌های» اولین فیلم سینمایی منیر قیدی در مقام کارگردان در سی و پنجمین دوره فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ بسیار مورد توجه قرار گرفت. داستان متفاوت آن در کنار بازی‌های خوب و روان و توانایی کارگردان در روایت یک قصه کاملاً زنانه و تأثیرگذار در دل جنگ باعث شده بود «ویلایی‌ها» یکی از فیلم‌های موفق آن سال باشد. فیلم جدید منیر قیدی هم داستانی درباره مقاومت زنان در سال‌های ابتدایی جنگ دارد. با حضور یک نویسنده توانا مانند ابراهیم امینی در تیم نویسندگان به سرپرستی منیر قیدی می‌توان «دسته دختران» را از فیلم‌های موفق و متفاوت جشنواره چهلم دانست. فیلمبرداری این فیلم در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده و برای نخستین بار در جشنواره فجر امسال نمایش داده می‌شود. نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، و با حضور مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند. در ابتدا لیلا حاتمی برای بازی در این فیلم قرارداد بسته بود اما پس از مدتی خبر انصراف او از همکاری با این پروژه در نشریات و رسانه‌ها منتشر شد.

کد خبر: 45603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =