سهم عمده‌ بار درمان بردوش تأمین‌اجتماعی

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان بوشهر با اشاره به سه بیمارستان و هفت مرکز درمانی این مدیریت، سهم عمده‌ای از بار درمان استان را بر دوش تأمین‌اجتماعی توصیف کرد؛ آنگونه که بیمه‌شدگان تأمین‌اجتماعی علاوه بر بهره‌مندی از خدمات درمانی رایگان در مراکز ملکی، داروهای خود را نیز به رایگان دریافت می‌کنند.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سیدجواد رکابپور با اشاره به روند اختصاص دارو به مراکز درمانی، افزود: ملاک تأمین‌ دارو در مراکز درمانی سازمان، فارماکوپه و فهرست اعلامی ‌از سازمان است؛ در واقع تهیه دارو بر اساس فهرست داروهای مورد تعهد تأمین‌اجتماعی و از طریق شرکت‌های مجاز توزیع‌کننده دارو منطبق بر نیازسنجی انجام می‌شود.

وی با اعلام اینکه هزینه داروی استان در سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۶۰ میلیارد رالت پیش‌بینی می‌شود که نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد افزایش یافته، اظهار کرد: با توجه به نوع تخصص‌های پزشکی و تنوع خدمات، تقریباً همه گروه‌های دارویی در مراکز درمانی ارائه می‌شود، اما بیشترین مصرف مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها، مسکن‌ها، ضدالتهاب‌ها و داروهای مربوط به بیماری‌های قلب‌وعروق و دیابت است.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان بوشهر در خصوص تهیه داروهای مورد نیاز بیماران کرونا، گفت: با شیوع بیماری کرونا، به‌ویژه در موج‌های چهارم و پنجم، به‌رغم کمبود و سهمیه‌بندی داروهای مؤثر در درمان این بیماری، این داروها به میزان نیاز تهیه و برای بیماران بستری و بستری موقت استفاده شده است. این مدیریت با پیگیری و رایزنی‌های انجام شده با معاونت دارویی دانشگاه علوم‌پزشکی و شرکت‌های توزیع‌کننده، داروهای مورد نیاز را تهیه کرده که هزینه انجام شده برای تأمین این داروها بیش از ۵۴ میلیارد ریال بوده است.

رکابپور بودجه داروی این استان را در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۲۴۰ میلیارد تومان برشمرد و افزود: این میزان بودجه با توجه به افزایش قیمت داروها و نیز افزایش مصرف ناشی از موج‌های کرونا، جوابگوی نیاز استان نیست و درصدد تأمین کسری بودجه دارویی هستیم. در صورت جبران کسری، بودجه سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش را نشان خواهد داد.

وی در خصوص اینکه چه نظارتی بر تجویز دارو از سوی پزشکان وجود دارد و چه اقداماتی در زمینه مصرف منطقی دارو انجام می‌شود، تصریح کرد: در تمامی ‌مراکز درمانی تابعه، کمیته بررسی نسخ فعال شده که با حضور ریاست مرکز، پزشک داروساز، تعدادی از پزشکان عمومی ‌و متخصص تشکیل می‌شود. به این ترتیب بر تجویز منطقی داروها نظارت شده و موارد مغایر با اصول تجویز منطقی به پزشکان اعلام و موارد پایش می‌شود.

مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان بوشهر با اشاره به مهمترین مسائل مربوط به تهیه داروهای مورد نیاز مراکز ملکی استان، گفت: در حال حاضر مهمترین چالش، کمبود برخی از داروها در بازار دارویی کشور است؛ به‌ویژه داروهای بیمارستانی نظیر سرم و برخی از داروهای خارجی که مشابه داخلی ندارند. هرچند این مدیریت تمام تلاش خود را به کار می‌بندد تا داروهای مورد نیاز بیماران را فراهم کند، اما در برخی از مواقع، این کمبود، بعضاً سردرگمی‌ و نارضایتی بیمه‌شدگان را در پی داشته است.

رکابپور اظهار کرد: ضروری است دستگاه‌های متولی و وزارت بهداشت در این خصوص چاره‌اندیشی کند. همچنین پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی نیز از مواردی است که همواره سازمان نسبت به آن اقدامات مقتضی به عمل می‌آورد.

کد خبر: 45978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =