پیش‌بینی برندگان «سیمرغ چهلم»

به بهانه نزدیک شدن به روزهای پایانی چهلمین جشنواره‌فیلم‌فجر، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدها یا برندگان سیمرغ را در این گزارش مرور خواهیم کرد.

به گزارش آتیه آنلاین،   چهلمین جشنواره فیلم فجر در حالی به روزهای پایینی خود نزدیک و نزدیکتر می شود که تا اینجای کار کیفیت فیلم های راه یافته به این دوره از جشنواره انتقادهای زیادی برانگیخته است. در این میان برخی پیکان حمله را به سوی اعضای هیات انتخاب گرفته‌اند و معتقدند آنها با انتخاب این آثار باید مورد شماتت قرار بگیرند که با چه توجیهی این فیلم ها به جشنواره راه یافته‌اند اما عده دیگری نیز براین باورند که با توجه به سیاست های اعلام شده از سوی سازمان سینمایی هیات انتخاب بزرگتری نداشته اند. حالا این روزها از تماشاگران تا منتقدان همه به این موضوع اذعان دارند که فیلم های نازلی در این دوره از جشنواره حضور دارند و هیچ کدام از آثار اکران شده  شایسته دریافت جایزه از این رویداد نیستند. اگرچه هنوز تعدادی از آثار مانده تا روی پرده بروند، ‌ بعید است اتفاق خارق العاده ای رخ بدهد و حتی اگر فیلم شایسته ای نیز در این میان اکران شود بازهم در مجموع جشنواره چهلم که تاکید بر جوانگرایی داشت ضعیف‌ترین دوره جشنواره در همه ادوار تاریخ خود لقب خواهد گرفت.

از طرفی به نظر می رسد ضعف اساسی برخی از فیلم‌های جشنواره، نقدهای منفی بسیاری از منتقدان و ناراضی بودن اغلب تماشاگران سینماهای مردمی از آثار امسال، باعث کاهش استقبال در مقایسه با روزهای نخست، شده است. با این وجود فیلم‌های برتر جشنواره چهلم براساس آرای مردمی تماشاگران تهرانی به ترتیب عبارتند از ملاقات خصوصی به کارگردانی امید شمس و تهیه‌کنندگی امیر بنان، موقعیت مهدی ساخته هادی‌ حجازی‌فر به تهیه‌کنندگی حبیب‌الله والی‌نژاد، علف‌زار به کارگردانی کاظم دانشی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان، شادروان کاری از حسین نمازی به تهیه‌کنندگی عباس نادران و مردبازنده به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی. در میان این پنج فیلم، سه فیلم «ملاقات خصوصی» با ۴۷/ ۴ امتیاز، «موقعیت مهدی» با ۳۷/ ۴ امتیاز و «علفزار» با ۳۳/ ۴ امتیار رقابت نزدیک‌تری دارند و از این میان به احتمال زیاد فیلم‌های «موقعیت مهدی» و «ملاقات خصوصی» شانس‌های نهایی دریافت سیمرغ مردمی هستند. در رقابت میان بازیگران زن جشنواره امسال نیز حتی مروری کوتاه و گذرا بر فیلم‌ها هم حکایت از شانس بالای بازیگرانی چون نیکی کریمی، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی و البته ستاره پسیانی می‌کند که اغلب سابقه روشن و درخشانی در جشنواره فیلم فجر دارند و هر کدام پیشتر چندین و چند سیمرغ را به خانه برده‌اند. اما در بخش مردان رقابت اصلی بی‌تردید بین جواد عزتی، هادی حجازی‌فر، محسن کیایی، پژمان جمشیدی و احتمالا وحید رهبانی خواهد بود.

شانس‌های سیمرغ بهترین بازیگر زن

«صورت فلکی»

فیلم سینمایی «صورت فلکی»، به کارگردانی حسین دارابی و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، روایتگر تشویش‌های زنی است در آستانه از دست دادن تمام زندگی‌اش ... مریلا زارعی و بهروز شعیبی زوج اصلی فیلم تازه حسین دارابی را شکل می‌دهند. از آنجایی که مریلا زارعی  در یک دهه اخیر بازی‌های درخشانی ارائه کرده و با توجه به مقدمه داستان، می‌توان گفت که زارعی از شانس‌های جدی سیمرغ امسال است.

 این فیلم دومین همکاری مشترک حسین دارابی و محمدرضا شفاه و دومین همکاری سازمان سینمایی سوره حوزه هنری با تیم سازندگان فیلم «مصلحت» است که کاندیدای دریافت ۷ سیمرغ در رشته‌های مختلف و برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی اول از سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر شد.

«دسته دختران»

«دسته دختران» محصول بنیاد سینمایی فارابی به کارگردانی منیر قیدی و تهیه‌کنندگی محمدرضا منصوری، تصویری از  مقاومت  و ایثار  زنان در روزهای پرتلاطم ابتدای جنگ است. فیلمبرداری این فیلم در شهرهای خرمشهر، آبادان، اهواز و تهران انجام شده و برای نخستین بار در جشنواره فجر امسال نمایش داده می‌شود. نیکی کریمی، پانته‌آ پناهی‌ها، فرشته حسینی، هدی زین‌العابدین، صدف عسگری، حسین سلیمانی، یاسین مسعودی، و با حضور مهدی حسینی‌نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند. نیکی کریمی با وجود تجربه بالا می تواند یکی از شانس های جدی سیمرغ امسال باشد.

«ملاقات خصوصی»

دیگر فیلم راه یافته به بخش اکران و مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر «ملاقات خصوصی» است که امید شمس آن را کارگردانی کرده است و پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر در آن بازی می‌کنند. به نظر می‌رسد پریناز ایزدیار به عنوان یکی از قطب‌های اصلی داستان فیلم توانایی این را دارد که داوران را برای کسب دومین سیمرغ بلورین مجاب کند.

در خلاصه داستان فیلم «ملاقات خصوصی» آمده است: پروانه در محله‌ای در حومه شهر تهران صاحب یک عطاری است. پدرش به خاطر دزدی از همسایه به زندان افتاده و برادرش نیز تحت تعقیب است. فرهاد که همبند پدر پروانه است برای کارهای پدرش با او در ارتباط است تا این‌ که به او اظهار علاقه می‌کند.

«علفزار»

فیلم علفزار به نویسندگی و کارگردانی کاظم دانشی و تهیه کنندگی بهرام رادان است که  در ژانر اجتماعی درباره یک پرونده قضایی ساخته شده است. در خلاصه داستان «علف زار» آمده است: بعضی رازها بهتره فاش بشن، برخی هرگز… باید دفن بشن یه جایی دور از دسترس، برای همیشه. پس از اعلام نام پژمان جمشیدی و سارا بهرامی، ستاره پسیانی نیز به جمع بازیگران فیلم سینمایی «علف‌زار» پیوست و جلوی دوربین این فیلم رفت. ستاره پسیانی بازیگر پرسابقه تئاتر و سینما که دو بار برنده تندیس بهترین بازیگر تئاتر جشنواره فجر شده است و  سال گذشته دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اوّل زن را برای فیلم یدو از جشنواره فیلم فجر دریافت کرد به نظر می‌رسد امسال نیز یکی از  شانس های اصلی دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن باشد.

شانس‌های سیمرغ بهترین بازیگر مرد

«مرد بازنده»

محمد حسین مهدویان کارگردانی که در طول یک دهه گذشته حضوری مستمر در جشنواره فیلم  فجر داشته است، امسال با «مرد بازنده» به تهیه‌کنندگی امیر بنان و کامران حجازی پا به فجر گذاشته است، فیلمی که آذرماه همین امسال مجوز ساخت گرفت و به نظر می‌رسد مراحل تولیدش هنوز به اتمام نرسیده است. جواد عزتی و رعنا آزادی‌ور در «مرد بازنده» به عنوان یک فیلم اجتماعی به ایفای نقش می‌پردازند. عزتی تاکنون سه بار نامزد سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شده اما هیچگاه این جایزه را به خانه نبرده است، وی برای فیلم‌های ماجرای نیمروز، ماجرای نیمروز-رد خون و آتابای نامزد دریافت سیمرغ بلورین بازیگر مرد جشنواره فیلم فجر شده اما هنوز در کسب نهایی این جایزه ناکام مانده است. وی امسال بار دیگر با «محمدحسین مهدویان» همکاری داشته و در آن نقش مردی بزرگتر از سن و سال خود را بازی می‌کند و باید دید ایفای این نقش می تواند به موفقیت این بازیگر معروف ختم شود یا خیر.

«ملاقات خصوصی»

دیگر فیلم راه یافته به بخش اکران و مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر «ملاقات خصوصی» است که امید شمس آن را کارگردانی کرده است و پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا و ریما رامین فر در آن بازی می‌کنند. هوتن شکیبا بازیگر مطرح این روزهای سینما، تئاتر و تلویزیون که تاکنون یک بار توانسته سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را از آن خود نماید امسال با فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به دنبال دریافت دومین سیمرغ خود در مهمترین رویداد سینمایی کشور است.

«بدون قرار قبلی»

«بدون قرار قبلی» پنجمین فیلم سینمایی بهروز شعیبی است که فیلمنامه آن توسط فرهاد توحیدی و مهدی تراب بیگی با نگاهی به یکی از داستان های مصطفی مستور نوشته شده است. شعیبی در این فیلم موضوعی اجتماعی و تازه از روابط انسانی را دست‌مایه ساخت قرار داده و مصطفی زمانی، صابر ابر و الهام کردا را جلوی دوربین برده است. اگرچه زمانی را نمیتوان در ردیف شانس‌های اصلی سیمرغ قرار داد اما شانس او برای حضور در فهرست نامزدهای بازیگری بالا خواهد بود.

  «موقعیت مهدی»

فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر نیز در این دوره از جشنواره حضور خواهد داشت. این اثر که به عنوان مینی‌سریال تلویزیونی و به نام «عاشورا» در حال تولید است، نخستین تجربه کارگردانی را برای هادی حجازی‌فر را در عرصه سینما و تلویزیون رقم زده است. مینی‌سریال «عاشورا» به بخشی از زندگی شهید مهدی باکری فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا در دفاع مقدس می‌پردازد. در این اثر هادی حجازی‌فر علاوه بر کارگردانی، ایفای نقش اصلی را نیز بر عهده دارد. با توجه به توانایی‌های بالای حجازی‌فر در ایفای چنین نقش‌هایی، بعید نیست امسال طلسم سیمرغ نگرفتن را بشکند و یکی از برندگان این جایزه باشد.

«نگهبان شب»

«نگهبان شب» به نویسندگی مشترک رضا میرکریمی و محمد داوودی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی دیگر فیلمی ست که در جشنواره فجر امسال حضور خواهد داشت. در فیلم تازه میرکریمی که یک درام اجتماعی است. محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد نقش آفرینی می کنند. کیایی که سابقه‌ کاندیداتوری در جشنواره فیلم فجر را برای فیلم عصر یخبندان دارد، امسال جایگزین نوید محمدزاده در فیلم نگهبان شب رضا میرکریمی شد و ممکن است هم کاندیدا و چه بسا برنده جایزه بهترین بازیگر مرد این دوره باشد.

کد خبر: 46332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =