ضرورت تامین و جایگزینی آمبولانس‌های جدید

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: در حال حاضر ۵۵۰۰ آمبولانس داریم که ۳ هزار دستگاه به مرز فوق فرسودگی رسیده‌اند و بالای ۱۴ سال عمر دارند؛ بنابراین تامین آمبولانس یک ضرورت جدی محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از وبدا، دکتر جعفر میعادفر، در نشست خبری که در استودیو سلامت وزارت بهداشت و به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام‌الله دهه فجر، اظهار کرد: سازمان اورژانس کشور از سال ۱۳۵۴ در کشور تشکیل شده است؛ در زمان انقلاب تعداد پایگاه‌های اورژانس حدود ۲۰ پایگاه بود که فقط در چند شهر مستقر بودند و در طی این سال‌ها، پیشرفت‌های زیادی در زمینه خدمات رسانی و امکانات اورژانس فراهم شده است.

فعالیت ۳ هزار پایگاه اورژانس زمینی در کشور

وی گفت: در حال حاضر بالغ بر ۳ هزار پایگاه اورژانس در سراسر کشور و ۵۰ پایگاه اورژانس هوایی در نقاط صعب العبور فعالیت دارند. اورژانس موتوری نیز بخشی از خدمات شهری را پوشش می‌دهد.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر دیسپچ تخصصی برای بیماران سکته قلبی و مغزی راه اندازی شده و متخصص قلب نیز برای خدمات رسانی حضور دارد.

وی بیان کرد: سالانه بیش از ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ماموریت توسط اورژانس در کشور انجام می‌شود.

افزایش ۲۰۰ دستگاه موتورلانس

وی با بیان اینکه ۲۰۰ دستگاه موتورلانس به زودی به ناوگان اورژانس کلانشهرها افزوده می‌شود، گفت: از این تعداد، ۱۵۰ دستگاه همیشه فعال و ۵۰ دستگاه نیز در حالت پشتیبانی قرار می‌گیرد؛ با افزودن موتورلانس به مجموعه خدمات اورژانس در کلانشهرها، مدیریت زمان در شهرهای بزرگ ساماندهی می‌شود.

انتقال ۳۰۰ مادر باردار توسط اورژانس هوایی

رییس سازمان اورژانس کشور درخصوص توسعه اورژانس هوایی بیان کرد: اورژانس هوایی در خدمات رسانی در حوادث و سوانح و مناطق صعب‌العبور، نقش به سزایی داشته است؛ خصوصا در انتقال مادران باردار به مراکز درمانی. در سال جاری، بیش از ۳۰۰ مادر باردار از مناطق صعب‌العبور توسط اورژانس هوایی به مراکز درمانی انتقال یافته‌اند. راه‌اندازی ۷۰ پایگاه اورژانس هوایی پیش ‌بینی شده که چنانچه زیرساخت‌ها فراهم شود می‌توانیم اقدام کنیم. زیرا راه اندازی پایگاه اورژانس هوایی بسیار هزینه بر بوده و نیازمند یک سری امکانات از جمله بالگرد است. از طرفی احداث پایگاه هوایی مانند پایگاه زمینی نیست که در هر شهری احداث شود، بلکه براساس شعاع عملیاتی مشخص می‌شود؛ شعاع عملیاتی اورژانس هوایی ما به ازای هر ۱۵۰ کیلومتر است و پایگاه‌هایی که قرار است ساخته و راه اندازی شوند، برطبق این استاندارد محاسبه می‌شوند. در این راستا مجلس و دولت نیز باید کمک کنند تا بودجه احداث پایگاه‌های اورژانس هوایی و زمینی، ویژه و نشان دار دیده شود.

وی گفت: در ۹ ماه نخست سال جاری بیش از ۳ هزار ماموریت توسط اورژانس هوایی انجام شده که ۶۸ درصد آنها، حوادث و سوانح از جمله حوادث ترافیکی و ... بوده است.

۵۰ ماموریت در حوزه انتقال عضو اهدایی

میعادفر تصریح کرد: یکی دیگر از خدمات مهمی که توسط اورژانس هوایی انجام می‌شود، انتقال عضو اهدایی از شهری به شهر دیگر است. از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود ۵۰ ماموریت در این زمینه انجام شده است.

رییس سازمان اورژانس کشور اظهار کرد: ما سه چالش عمده در حوزه اورژانس داریم که یکی از آنها کمبود نیروی انسانی است. در حال حاضر به نیروهایی نظیر پرستار، کارشناس هوشبری یا فوریت‌های پزشکی و... در اورژانس نیاز داریم.

پذیرش دانشجوی بومی رشته فوریت‌های پزشکی

وی گفت: مقرر شده که امسال دانشگاه ‌های تیپ یک مانند تهران، شهید بهشتی، ایران و اصفهان، دانشجوی رشته فوریت‌های پزشکی پذیرش کنند و نیروها به صورت بومی جذب شوند.

رییس سازمان اورژانس کشور گفت: چالش دوم، آمبولانس‌ها است؛ حدود چهار سال است که آمبولانس جدید به ناوگان اورژانس کشور افزوده نشده است. در حال حاضر ۵۵۰۰ آمبولانس داریم که ۳ هزار دستگاه به مرز فوق فرسودگی رسیده‌اند. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته از این دستگاه‌ها پنج ساله استفاده می‌شود، اما در کشور ما دستگاه‌های فرسوده بالای ۱۴ سال عمر دارند. بنابراین تامین آمبولانس یک ضرورت جدی محسوب می‌شود و از دولت و مجلس درخواست کردیم تا اعتباراتی را در این زمینه برای سال ۱۴۰۱ ببینند؛ در کمیسیون تلفیق اتفاقات خوبی افتاده و نگاه حمایتی به سازمان اورژانس دارند و امیدوارم بتوانیم با دریافت حمایت‌های لازم، مشکل تامین آمبولانس‌های جدید را برطرف کنیم.

وی تامین فضای فیزیکی را چالش سوم عنوان کرده و افزود: راه اندازی یک پایگاه اورژانس در کلانشهرها، هزینه زیادی می‌طلبد، یک بخشی از این هزینه‌ها از سوی دولت و مجلس تامین می‌شود، اما بخش دیگر نیازمند ورود و کمک خیّرین است. همانطور که خّیرین در امر مدرسه‌ سازی و بیمارستان سازی و ... فعال هستند، در خریداری، بهسازی و نوسازی ناوگان اورژانس نیز وارد عمل شوند. زیرا ۷۸ درصد ماموریت‌های ما در شهرها و ۲۲ درصد در جاده‌ها اتفاق می‌افتد. از این ۷۸ درصد ماموریت شهری، حدود ۷۰ درصد در ۱۰ الی ۱۵ شهر بزرگ کشور رخ می‌دهد. شاخص‌های محرومیت را باید براساس عملکرد درنظر بگیریم، در برخی شاخص‌ها باید به نقاط و استان‌های محروم توجه و رسیدگی شود؛ اما در مورد گسترش خدمات مربوط به فوریت‌های پزشکی اتفاقا باید به کلانشهرها کمک شود. لذا از خیّرین می‌خواهیم در حمایت به اورژانس از لحاظ وقف زمین، ساختمان و یا خرید آمبولانس و ... کمک کنند.

۲ میلیون دُز واکسن توسط اورژانس تزریق شد

رییس اورژانس کشور افزود: وقتی اعلام شد که طرح واکسیناسیون به صورت جهادی آغاز شود، نیروهای اورژانس نیز فعال شدند و در یک بازه زمانی، ۲ میلیون دُز واکسن از سوی نیروهای اورژانس با استقرار پایگاه‌های تجمیعی واکسیناسیون به مردم تزریق شد، درحال حاضر نیز نیروهای ما در مراکز واکسیناسیون حضور دارند تا در صورت نیاز کمک رسانی کنند.

میعادفر درخصوص تهمیدات سازمان اورژانس برای ۲۲ بهمن، گفت: سازمان اورژانس تمهیدات لازم برای برگزاری ۲۲ بهمن را پیش بینی کرده و هماهنگی‌ها با ستادهای برگزاری ۲۲ بهمن در سطح تهران و استان‌ها انجام شده است.

وی با بیان اینکه زمان رسیدن بر بالین بیمار در شهرهای کوچک حدود ۸ دقیقه است، گفت: این رقم در جاده‌ها ۱۴ دقیقه است.

میعافر همچنین اظهار کرد: بیشترین حوادث ترافیکی در استان تهران اتفاق می‌افتد، در ۹ ماه نخست سال جاری، ۵۸۰ هزار ماموریت ترافیکی انجام شده که در این ماموریت‌ها ۵۰۵ هزار نفر به مراکز درمانی منتقل شدند و تعداد ماموریت‌های‌مان نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش داشته است. در این مدت ۱۴۰ اتوبوس و ۱۲۰ مینی بوس تصادف کرده‌اند که باید تمهیدات لازم و جدی در این زمینه اندیشیده شود تا از وقوع اینگونه حوادث پیشگیری شود.

کد خبر: 46445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =