سرخابی‌ها در قالب تعاونی واگذار شوند

جدای از رویه سیاستگذاری و برنامه‌ریزی کلان حوزه‌های اقتصادی که ممکن است برای اجرای کامل در قالب‌های مختلف، با موانع و مسائلی روبرو باشند که نیازمند تدوین مقررات جدید و حمایت‌های دولتی و قانونی است، بهره‌مندی از روش‌های اثربخش در اجرای این سیاست‌ها می‌تواند زمینه اجرای بهینه آنها را فراهم آورد که این مهم در خصوص واگذاری‌های موضوع اصل ۴۴ قانون اساسی و باشگاه‌های ورزشی قابل تعمیم است.

به گزارش آتیه آنلاین، با نگاه به جریان خصوصی‌سازی در حوزه ورزش و باشگاه‌داری و ضرورت خروج دولت از جریان مالکیت باشگاه‌ها بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی و البته الزام قانونی نهادهای رسمی بین‌المللی فوتبال مانند فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا، واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در دستور کار دولت و وزارت ورزش و جوانان قرار گرفت.

به دلیل اهمیت و دربرگیری دو باشگاه فرهنگی ورزشی باشگاه های پرسپولیس و استقلال، یکی از مسائلی که در خصوص واگذاری آنها مطرح شده، نوع واگذاری و رویه انتقال مالکیت آنها از دولتی به خصوصی است که بر اساس پیشنهاد معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بهترین روش در واگذاری این باشگاه که برگرفته از تجربیات موفق جهانی در این حوزه نشات می‌گیرد، واگذاری در قالب تعاونی است.

اداره و مدیریت باشگاه های ورزشی در جهان بخصوص در حوزه فوتبال در دهه های گذشته تجربه بسیار موفقی بوده است که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به انجام رسیده و نگاه این کشورها به موضوع تعاون و بهره گیری از ظرفیت تعاونی‌ها در مدیریت‌های حوزه ورزش، موضوعی است که می‌توان از آن در راستای واگذاری باشگاه های ورزشی به بخش تعاونی استفاده کرد.   

پیشنهاد وزیر کار به رییس‌جمهور در مورد واگذاری باشگاه‌های ورزشی

«حجت‌الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی حذف دو باشگاه بزرگ و محبوب پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان آسیا را محصول مدیریت غلط گذشته دانسته و پیشنهادی برای غلبه بر این مشکل ارائه کرده است.

وی در قالب پیشنهاد به رئیس‌جمهوری، واگذاری مدیریت این دو تیم باشگاهی پرسپولیس و استقلال را در قالب تعاونی به مردم مطرح کرده است.

در نامه عبدالملکی به رئیس‌جمهور به تجربه باشگاه‌داری در دو تیم بارسلونا و رئال ‌مادرید به روش تعاونی اشاره و پیشنهاد واگذاری این دو باشگاه به مردم با نگاهی به این تجربه موفق جهانی مطرح شده است.

پرسپولیس و استقلال به صورت تعاونی به مردم واگذار شوند

«حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی‌ فرد» امام جمعه موقت تهران در خطبه‌های نماز جمعه هفته گذشته گفت: خطای راهبردی در واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال این است که عده‌ معدودی بخواهند این سهام را در دست بگیرند. سهام باید به صورت تعاونی به هواداران واگذار شود.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری اظهار داشت: ۳ میلیون ۸۰۰ هزار جوان با وقت گذرانی در حوزه ورزش در اندیشه دستیابی به جایگاه ملی و منطقه‌ای هستند. اگر به این حوزه بپردازیم، از یک سرمایه ملی اجتماعی پاسداری کرده‌ایم.

ابوترابی‌فرد در بخش دیگری از سخنانش درباره باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال می گوید: دنیای فوتبال یک حوزه ورزشی خاص نیست و ورزش وجه فرهنگی، اقتصادی و سیاسی دارد و بر این اساس، مدیریت ورزش نیازمند فرآیندی نظام‌مند است. خطای راهبردی در واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال این است که عده‌ معدودی بخواهند این سهام را در دست بگیرند.

امام جمعه موقت تهران با تاکید بر اینکه سهام باید به هواداران واگذار شود، اظهار داشت: باید برای خرید سهم محدودیت قائل شد. بعضی کشورهای پیشرو به صورت تعاونی اداره می‌شوند یعنی ۱۶۰ هزار هوادار سهم باشگاه را در دست دارند.

باشگاه‌داری اسپانیا، الگوی تعاون در ورزش باشد

«مهدی مسکنی» معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید: دو باشگاه بزرگ اسپانیا یعنی بارسا و رئال، تعاونی هستند و اعضا تعاونی تماشاگران آنها هستند و این الگویی است که برای نجات تیم های پرسپولیس و استقلال می‌توان تعریف کرد.

وی اضافه می کند: دو باشگاه پرسپولیس و استقلال تا به حال مدیریت دولتی داشته‌اند و با توجه به قواعد فیفا حالا می‌بینیم که به مشکل خورده‌اند و مدیریت این باشگاه‌ها نباید دولتی باشد و از سوی دیگر سال‌هاست بحث واگذاری این دو باشگاه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مطرح شده اما تاکنون محقق نشده و حالا مشکلی که برای این دو تیم پیش آمده به دلیل همین عدم خصوصی‌سازی و باقی ماندن مدیریت و مالکیت دولتی است.

به گفته مسکنی، درباره شیوه واگذاری این دو باشگاه و خصوصی شدن آن چند راهکار وجود دارد؛ اول اینکه به واگذاری به صورت تک مالکیتی یا چند مالکیتی صورت گیرد و  یک یا چند سرمایه‌دار محدود آن را خریداری کنند و یا اینکه از طریق بورس و سهام تعریف شود که مردم خرید کنند که البته این مدل واگذاری هم مشکلاتی به همراه دارد و چون این شرکت‌ها زیان‌ده هستند آن اتفاق نمی‌افتد و البته رئیس سازمان بورس هم اعلام کرده ۱۰ تا ۲۰ درصد سهام این دو باشگاه به صورت سهام خرد عرضه می‌شود بنابراین ۸۰ تا ۹۰ درصد مالکیت این باشگاه‌ها باقی می‌ماند و همچنان مشکل باقی است.

وی معتقد است که دو بستر برای این کار وجود دارد؛ یکی تعاونی‌های فراگیر ملی و دیگری تعاونی سهامی عام که به نظر ما بیشتر تعاونی فراگیر ملی یا OTC در این مورد موفق خواهند بود که سهام و حق عضویت آنها قابل خرید و فروش و جابه‌جایی شود و بسترهای آن فراهم است.

درخواست برگزاری نشست تجربیات باشگاه‌داری اسپانیا و ایران

«حامدفروزان» مدیرکل امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اواسط بهمن ماه در دیدار با سفیر اسپانیا در ایران گفت: باشگاه‌های رئال مادرید و بارسلونا اسپانیا در قالب تعاونی اداره می‌شوند و می‌توان از این الگو برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال در شکل تعاون استفاده کرد.

وی در دیدار با «آنخل لوسادو فرناندز» سفیر اسپانیا در ایران، خواستار برگزاری نشست‌هایی میان مدیران باشگاه‌های رئال مادرید، بارسلونا و پرسپولیس و استقلال در ایران شد و گفت: باید از تجربیات اسپانیا برای اداره و هدایت این دو باشگاه در قالب تعاونی استفاده کنیم.

«آنخل لوسادو فرناندز» سفیر اسپانیا در ایران نیز پیشنهاد برگزاری یک نشست مجازی برای تبادل اطلاعات در زمینه اداره تعاون محور باشگاه‌های بزرگ رئال‌ مادرید و بارسلونا را با مدیران دو باشگاه  استقلال و پرسپولیس و مدیران حوزه تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه مطرح کرد.

به گفته سفیر اسپانیا در ایران، اداره تیم‌های بارسلونا و رئال مادرید برعهده اعضاء و سهامداران این باشگاه‌هاست و ۵۰ هزار نفر شریک، حق عضویت پرداخت می ‌کنند.

وی با بیان اینکه در اسپانیا مخالف خصوصی کردن باشگاه‌ها هستیم، تصریح کرد: در اسپانیا باشگاه‌ها به صورت اشتراکی و با اراده افرادی که حق عضویت پرداخت می کنند اداره می ‌شوند.

کد خبر: 47113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =