مهارت‌آموزی، ضرورت نظام وظیفه عمومی است

بر اساس داده های آماری سازمان نظام وظیفه، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون بیش از ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار جوان ایرانی دوران خدمت سربازی را پشت سرگذاشته‌اند که اگر در راستای آموزش مهارت‌ به این خیل عظیم جمعیتی، اقدامات برنامه‌ریزی مستمر پیش بینی شده بود، در حال حاضر جمعیت بزرگ دارای مهارت را در کشور تجربه کرده بودیم که امکان استفاده از آنها در حوزه‌های مختلف اشتغال و تولید وجود داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، سیاستگذاری در حوزه آموزش نیروی جوان در قالب سربازان در طول دوره خدمت ضروری، علاوه بر اثرگذاری در رونق تولید، شرایطی را فراهم می‌کند تا سربازان جوان در قالب افراد دانش‌آموخته دانشگاهی و حتی افرادی که بدون ورود به دانشگاه و گذراندن تحصیلات آکادمیک به دوران سربازی ورود پیدا کرده‌اند، با کسب مهارت‌های کاربردی، پس از دوران خدمت بتوانند در پیدا کردن اشتغال مدنظر خود موفق‌تر از دیگران عمل کنند.

در این شرایط است که سیاستگذاری در ارائه آموزش های مهارتی به نیروی کار جوان در قالب سرباز، علاوه بر تربیت نیروی کار ماهر برای ورود به بازار کار و تامین نیروی کار برای کارفرمایان، بسیاری از مشکلات کشور و دولت در خصوص اشتغال را حل کرده و موجبات بهره‌مندی سه جانبه کارجویان، کارفرمایان و دولت را در قالب مهارت آموزی فراهم می کند.

ضرورت گسترش مراکز آموزش "جوارپادگان"

یکی از راهکارهایی که می‌تواند بستر ارائه آموزش‌های فنی و مهارتی را به نیروی کار جوان در دوره خدمت ضروری فراهم کند و در قالب تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و نهادهای نظامی و انتظامی فعالیت اثربخش در این حوزه داشته باشد، تاسیس "مراکز جوارپادگان" برای ارائه تخصصی آموزش‌های مهارتی به سربازان است که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این راستا اقدامات قابل توجهی انجام داده است.

  بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، مراکزی تحت عنوان "مراکز جوار پادگان" می‌توانند نقش تعیین کننده در خصوص تربیت نیروی کار ماهر در قالب همکاری با نیروهای مسلح ایفا کنند و با ایجاد ارتباط و تعامل سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با پادگان‌های مختلف در سراسر کشور، امکان مهارت‌آموزی در بخش‌های مختلف آموزشی به سربازان ایجاد خواهد شد و نهایتاً می‌توان خروجی قابل قبولی در تربیت نیروی کار ماهر و جوان را شاهد بود.

در همین ارتباط و بر اساس اطلاع‌رسانی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، در سطح کشور بیش از هفت هزار کارگاه در سطح پادگان‌ها و مراکز آموزش نظامی وجود دارد که از طریق آن‌ها می‌توان، آموزش‌های لازم را به سربازان ارائه داد و در واقع می‌توان از این امکانات به عنوان بستر مهارت‌آموزی به جمعیت جوانی کار در آینده به بازار کار وارد می‌شوند، بهره‌مند شد.

«غلامحسین حسینی نیا» معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از ارائه آموزش های مهارتی به ۱۲۰‌هزار سرباز خبر داد و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان وظیفه، با کمک ستاد کل نیروهای مسلح و سازمان فنی و حرفه‌ای سالانه به ۱۲۰‌هزار سرباز وظیفه آموزش‌ مهارتی ارائه می‌شود.

به گفته وی مقرر شد، سالانه حداقل ۱۰۰‌هزار سرباز وظیفه از این آموزش‌های مهارتی بهره‌مند شوند.

 حسینی نیا گفته است: به منظور توسعه مشارکت و تعاملات بین سازمان و قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان، تفاهم‌نامه همکاری منعقد شد که قرارگاه مهارت‌آموزی سربازان وظیفه ستادکل نیروهای مسلح مسئولیت تامین و پرداخت هزینه آموزش تعداد ۹۰‌هزار سرباز را بر عهده دارد و تعداد ۳۰‌ هزار نفر نیز در تعهدات آموزشی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای همچنین در نشست با مسئولان قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه، بر توانمندسازی سربازان با آموزش‌های کارآمد مبتنی بر مشاغل نو تأکید داشته و استفاده از ظرفیت سایر فعالان مهارت‌آموزی در کنار سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور و نیروهای مسلح را ضروری می‌داند.

وی همچنین به بررسی ظرفیت‌های لازم در مراکز جوار بنگاه‌های اقتصادی در خصوص تربیت نیروی انسانی ماهر برای استفاده و به کارگیری در صنایع کشور از جمله نفت و گاز و ... از بین سربازان ماهر و بررسی امکان بهبود استفاده از ظرفیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای برای مهارت‌آموزی به سربازان تأکید کرد.

گفتنی است که بر اساس آمار اعلامی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال ۱۳۹۹ با ارائه دوره‌های آموزشی توسط این سازمان، بیش از ۹۰ هزار نفر از سربازان، آموزش‌های مهارتی را کسب کردند.  

تجربیات جهانی مهارت‌آموزی و تربیت نیروی کار ماهر

نگاهی به بسترسازی کشورهای توسعه‌یافته در شکل‌گیری انقلاب مهارتی و اثرگذاری آموزش‌های مهارتی در پیشبرد سیاستگذاری‌های مرتبط با تولید و اشتغال و زمینه‌ساز توسعه، این نکته را می‌رساند که انقلاب مهارتی شکل گرفته در جهان در سالهای اخیر، توسعه ارائه آموزش‌های مهارتی و اثرگذاری آن در حوزه‌های اشتغال، صنعت، تولید و دیگر شاخص های اثرگذار در اقتصاد با گسترش مهارت آموزی نمود پیدا کرده است و به دنبال آن، سیاستگذاری در تربیت نیروی کار ماهر می تواند در مدارس، دانشگاه ها و مراکز نظامی در قالب آموزش سربازان مستمر باشد.  

کد خبر: 47203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =