توسعه اشتغال با تسهیل صدور مجوز مشاغل خانگی

مشاغل‌خانگی به عنوان بخشی از چرخه اقتصاد که توان بسیاری در اشتغالزایی و تولید دارا است، با حمایت‌های قانونی در چارچوب سیاستگذاری‌های دولت، امکان رشد، توسعه و گسترش اشتغال و همچنین شرایط بسترسازی جهت رونق تولید را خواهد داشت و این موضوع با تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در این حوزه اثرگذاری بیشتری خواهد داشت.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از مواردی که برای حضور در بازار کار و فعالیت در حوزه مشاغل خانگی در بخش‌های مختلف تولید و خدمات در دهه‌های گذشته مشکلاتی را برای متقاضیان حضور در بازارهای مختلف تولیدی ایجاد کرد، روند فرسایشی صدور مجوز فعالیت در بخش مشاغل خانگی است که استمرار این رویه حتی در بسیاری از شرایط منجر به تصمیم گیری برای عدم فعالیت در این حوزه برای افراد شده است.

نگاهی به بسترهای مناسب و ظرفیت‌های مهم شکل‌گیری و توسعه مشاغل خانگی در بازار کار و تولید کشور از جمله نیاز به سرمایه اندک، زودبازده بودن و تغییر سریع و اثربخش فعالیت تولیدی و خدماتی در صورت امکان و همچنین عدم نیاز به تهیه مکان فیزیکی برای فعالیت و البته فعالیت اقتصادی افراد در منزل و حمایت همزمان از خانواده باید در تصمیم سازی دولت ها در خصوص سیاست های بازار کار اثرگذار بوده و حمایت همه‌جانبه از مشاغل خانگی را به دنبال داشته باشد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم با نگاه کلان و توسعه محور به حوزه اشتغال با سیاستگذاری و برنامه ریزی ایجاد گسترده فرصت های شغلی به عنوان یکی از نیازهای اساسی کشور و کاهش نرخ بیکاری در طول دوره تصدی دولت، در قالب طرح زیست بوم ملی اشتغال اقدام به تدوین برنامه در راستای اشتغالزایی کرده است و در این خصوص یکی از موانع بسیار مهم در چارچوب صدور مجوزهای کسب و کار با تدابیر لازم و تسریع در صدور این مجوزها در حال برداشته شدن است.

مشاغل خانگی به عنوان یکی از پرظرفیت‌ترین بخش‌های مرتبط با اشتغال و تولید نیز مشمول تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار شده و در واقع با این اقدام وزارت کار، بستر مهمی برای فعالیت بسیاری از افراد دارای مهارت برای حضور در بازار کار و تولید خانگی فراهم شده است که اشتغالزایی، رونق تولید، ارتقاء اقتصاد خانوار، افزایش رفاه و حرکت در مسیر توسعه را برای کشور به دنبال خواهد داشت.

گسترش اشتغال خانگی در قالب تعاونی‌ها

«محمد مخبر» معاون اول رییس‌جمهور از تعاونی‌ها به عنوان بهترین نماد مشارکت مردم در امور اقتصادی و اجتماعی یاد کرده و می‌گوید: تعاون در حقیقت حلقه گمشده برای حصول نتیجه پایدار در امور اقتصادی، تولیدی و خدماتی در بخش های مختلف از جمله اشتغال خانگی است.

وی همچنین اظهار می‌دارد: مقام معظم رهبری همواره بر موضوع تعاون تأکید داشته‌اند و در ۲۰ سال اخیر بر موضوعاتی نظیر اقتصاد، معیشت، تولید، اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و تعاونی سخن گفته‌اند اما آنطور که باید به این موضوعات در کشور توجه نشده است.

به گفته وی، اشتغال خرد، اشتغال خانگی و بنگاه‌های کوچک و متوسط همگی از حلقه مفقوده‌ای رنج می‌برند و وجود تعاونی‌ها می‌تواند این ضعف‌ها را برطرف کند و حلقه مفقوده را جبران کند.

تلاش وزارت کار برای تسریع در صدور مجوزهای کسب و کار

«حجت الله عبدالملکی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: در دولت مردمی سیزدهم به زودی به جایی خواهیم رسید که مشکل مجوز برای کسب و کار وجود نخواهد داشت و این اتفاق در خصوص مشاغل خانگی با همکاری ستاد ملی مشاغل خانگی در حال انجام است و با همکاری وزارت اقتصاد تسهیل صدور مجوز مشاغل خانگی در قالب مجوزهای الکترونیکی در حال تسهیل است و مصوب شده است که ظرف ۱۰ روز مجوزهای این مشاغل صادر شود.

به گفته وی، تسهیل صدور مجوزها را از وظایف «کارگروه توسعه حقوقی و کسب و کار» است و در زمینه صدور مجوز برای مشاغل خانگی، سه گروه وجود دارد؛ اول مشاغلی که طبق قانون، فعالیت در برخی از آنها ممنوع است، دوم مشاغلی که ممنوع نیستند ولی تائید نیاز دارند، سوم اعلان محور که مجاز هستند و تایید نمی خواهد و سیستم فوری به آنها مجوز می دهد.

صدور آنی مجوز مشاغل خانگی

«محمود کریمی بیرانوند» سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال می گوید: اخیراً فاز دوم این طرح را در معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال شروع کردیم و سامانه‌ای برای بیش از ۵۰۰ کسب و کار خانگی با زیربخش‌های مربوطه طراحی شد؛ در این راستا مجوز ۳۵۰ بخش، همان لحظه‌ای که اطلاعات ثبت شود به صورت آنی صادر می‌گردد و متقاضی می‌تواند کسب و کار را شروع کند. ۱۷۲ مجوز نیز به صورت ۳ روزه صادر می‌شود.

به گفته وی، پیش از این صدور اغلب مجوزها در سازمان فنی و حرفه‌ای برای آموزشگاه‌های آزاد بالغ بر ۸ ماه طول می‌کشید اما اکنون فرآیند صدور مجوز به صورت سامانه‌ای فقط ۳ روز طول می‌کشد؛ اگر در این ۳ روز کارشناس سازمان فنی و حرفه‌ای در مورد صدور مجوز نظر نداده باشد، سیستم به صورت خودکار مجوز را صادر می‌کند.

کریمی بیرانوند گفته است:  یک ستاد ویژه در وزارت مردم مخصوص تسهیل و غیرحضوری کردن صدور مجوزهای کسب و کار در همه معاونت‌ها و سازمان‌های ذیربط تشکیل شده است.

کد خبر: 47722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =