طرح زیست بوم ملی اشتغال؛ چشم‌انداز یکساله ایجاد یک میلیون شغل

کریمی بیرانوند، معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص اجرای مصوبات شورای عالی اشتغال، گفت: یکی از این مصوبات خوب، زیست بوم ملی اشتغال است که نظریه دولت برای تحقق یک میلیون شغل در  طول سال است.  

به گزارش آتیه آنلاین، محمود کریمی بیرانوند، معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری برنامه ها و اقدامات این معاونت گفت: طی ۶ ماهه اخیر اقدامات مناسبی در حوزه معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار صورت گرفته است. یکی از این اقدامات اساسی برگزاری دو جلسه شورای عالی اشتغال به ریاست آیت الله رئیسی، رئیس جمهور بوده است که حضور وی در این شورا در ۶ ماهه گذشته نشان اهمیت این شورا بوده است و در این مدت ۳۴ مصوبه ملی نیز صورت گرفته است.  

وی در این نشست خبری که در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای ۶ ماهه وزارت کار برگزار می شد، اظهار داشت: در خصوص اجرای همه مصوبات شورای عالی اشتغال، پیگیری های لازم صورت گرفته است. یکی از این مصوبات خوب، زیست بوم ملی اشتغال است که نظریه دولت برای تحقق یک میلیون شغل در  طول سال است.  

کریمی بیرانوند افزود: این زیست بوم بر مبنای یک خلا همیشگی در حوزه اشتغال و کسب و کار بنا شده است. با توجه به شاخص های کلان اقتصادی، هرکدام از این مولفه ها یک متولی مشخص در کشور دارند، در حالی که در حوزه سیاستگذاری و نظارت در حوزه اشتغال در کشور، تشتت وجود دارد و زیست بوم ملی اشتغال به دنبال ساماندهی این حوزه است.  

معاون وزیر کار در ادامه افزود: زیست بوم ملی اشتغال بر مبنای نظریه حوزه اشتغال بدنبال هماهنگی دستگاه ها برای ساماندهی حوزه اشتغال در کشور است. برنامه های اشتغال در کشور نیز بر مینای زیست بوم در حال انجام است.  

وی بیان داشت: یکی دیگر از اقدامات گسترده معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ایجاد هشت کارگروه ملی در حوزه اشتغال بوده است که برگزاری قریب ۴۰ جلسه در این حوزه در سطح ملی صورت گرفته است.  یکی دیگر از اقدامات ما در این قالب، این بوده که در این مدت ۶ ماه ۴۶ بازدید در سطح کشور از استان‌های مختلف داشته ایم و در هر سفر استانی نظریه زیست بوم را ارائه و همگرایی لازم را ایجاد می کنیم.  

کریمی بیرانوند تصریح کرد: از زمان تصدی دولت یازدهم نیز ساماندهی سامانه های مختلف حوزه های اشتغال و کارآفرینی را در دستور کار داشته ایم که سامانه رصد اشتغال مهمترین اقدام این حوزه است.  

وی ادامه داد: از دیگر کارهای صورت گرفته راه اندازی سامانه جستجوی شغل بوده است. با توجه به فعالیت ۱۲۰۰ کاریابی در کشور، نیازمند ساماندهی و رصد آنلاین آنها بودیم که سامانه جستجوی شغل این مهم را بر عهده گرفته است و بیش از ۱۷۰ هزار فرصت شغلی در این سامانه بارگذاری شده است.  

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از اقدامات صورت گرفته دیگر، تدوین آیین نامه اصلاحی هدایت نیروی کار است که با مشارکت هیات اندیشه‌ورز انجام شده است.

هر خانه یک شغل خانگی

کریمی بیرانوند اضافه کرد: ۵۲ دستگاه فعال در حوزه اطلس اشتغال‌زا نیز در این مدت انجام شده است و میادین کارآفرینی به عنوان مکان هایی برای اشتغال و ایده پردازی در حوزه کسب و کارها به عنوان یک طرح، ارائه و در حال پیگیری است.  

وی بیان داشت: احصا نقاط بحرانی اشتغال کشور نیز یکی از مهمترین اقدامات صورت گرفته در این معاونت است که تا به حال به ۷۰ نقطه بحرانی رسیده ایم و در سال آتی برای ساماندهی و حل مشکلات آن‌ها برنامه ریزی صورت گرفته است.  

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در بحث صدور مجوزهای کسب و کار مشاغل خانگی نیز اقدامات خوبی مانند صدور ۵۵۰ نوع مجوز صورت گرفته است که ۳۵۰ نوع از این مشاغل به صورت آنی صادر می شود.  حدود ۱۷۰ مجوز دیگر که مواردی مانند بهداشت در آنها دخیل است در سه روز کاری صادر می شوند. در دو هفته گذشته ۱۲۰۰ فقره در خواست مجوز در این سامانه ثبت شده است و شعار ما در این راستا "هر خانه یک شغل خانگی"  است.  

وی ادامه داد: یکی دیگر از فعالیت های مهم، وصول مرحله پنجم منابع اشتغال روستایی است که با نظارت میدانی با اپلیکیشنی، در این حوزه نظارت لازم را خواهیم داشت.  

کریمی بیرانوند گفت: در حوزه ساماندهی اتباع خارجی بیش از ۹۰ میلیارد تومان از این محل واریز به خزانه داشته ایم و در حدود ۷۴ هزار گذرنامه کار صادر شده و ۵۴۰۰ نفر نیروی کار ایرانی جایگزین این اتباع شده اند.  

وی تصریح کرد: در هفته جهانی کارآفرینی ۱۵۰۰ رویداد استانی برگزار شد و با ارتباط گیری با دستگاه ها بدنبال شناخت و حمایت کارآفرینان هستیم و در حدود ۵۰۰ مرکز کارآفرینی در کشور در این مدت ساماندهی شده اند.

کاراترین مدل اشتغال، مدل تعاون است

کریمی بیرانوند ادامه داد: بانک ایده های اشتغالزا در کشور در مدت ۶ ماه گذشته ایجاد شده است. یکی دیگر از اقدامات، تصویب حمایت از شهرهای مرزنشین و کسب و کارهای این مناطق بوده است.

معاون توسعه اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هر کدام از ۳۴ مصوبه شورای عالی اشتغال نیز در حد یک اقدام بزرگ بشمار می‌روند.

معاون وزیر کار افزود: دبیرخانه شورای عالی اشتغال، وظیفه هماهنگی بین دستگاهی در خصوص سیاست های اشتغال در کشور را بر عهده دارد.

کریمی بیرانوند اضافه کرد: به لحاظ فکری و نظری کاراترین مدل را مدل تعاون می دانیم و یکی از اقدامات حوزه تعاون، تاسیس ۳۱ تعاونی استانی حوزه مشاغل خانگی را در برنامه داریم.

وی ادامه داد: برای هزار روستایی که در کمربند محرومیت هستند، تعاونی تاسیس می شود تا کسب و کار در این مناطق را رونق ببخشد و تسهیلات حوزه اشتغال روستایی با تمرکز بر مناطق محروم در اولویت هستند.

کریمی بیرانوند گفت: به طور کلی بر مبنای مطالعات اشتغالزایی، در صورت شناسایی متناسب با شرایط، باید اقدامات لازم در این حوزه تدوین شود. منطقه ای که نیروی  جوان آماده به کار و استعدادهای فراوان دارد در واقع محروم نیست و باید با سیاستگذاری درست، بدنبال ایجاد زمینه کسب و کار در آنها باشیم.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی در حدود یک میلیون نفر بیکار با تحصیلات عالی داریم و «فقدان مهارت متناسب با تحصیلات» یکی از دلایل اصلی این شرایط است. در بازار کار نیروی دارای مهارت بسیار کم پیدا می شود که برای حل این مسئله بدنبال ایجاد شرایطی با همکاری مراکز آموزش مهارت مانند فنی و حرفه ای هستیم تا خدمات مهارتی به این افراد ارائه و بخشی از مشکل آنها برطرف شود.

کد خبر: 47848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =