راهکار اثربخش اشتغالزایی چیست؟

بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های مختلف نیروی انسانی، منابع طبیعی، بسترهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، آموزش و همچنین کیفیت و گستره روابط بین‌المللی کشورها، باید زمینه سیاستگذاری در حوزه ایجاد فرصت‌های اشتغال برای اقشار مختلف جامعه باشد و نگاه صرف به هرکدام از رویه‌های ایجاد اشتغال، می‌تواند هدررفت فرصت‌های بهره‌مندی از دیگر زمینه‌ها در راستای ایجاد اشتغال را موجب شود.

به گزارش آتیه آنلاین، بسترهای جذب سرمایه در حوزه ایجاد اشتغال در قالب صنایع بزرگ، متوسط و راه‌اندازی بنگاه‌ها و اشتغال خرد موضوعی است که با توجه به توانمندی های کشور باید در قالب به صورت یک بسته کامل به تناسب ظرفیت در حوزه سیاست ها و برنامه های کلی اشتغالزایی گنجانده شود و تمایل سیاستگذاری خارج از قائده و ظرفیت به هریک از این رویه ها می تواند دیگر روندها را مورد تاثیر قرار داده و هدررفت سرمایه ها را ایجاد کند.

حضور و فعالیت گسترده مشاغل خرد در قالب صنایع کوچک و مشاغل خانگی در چرخه اقتصاد و تولید کشورها و فعالیت آنها در قالب زنجیره ارزش تولیدات در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، به عنوان یک ضرورت اثرگذار در بخش تولید مطرح و مورد اثبات قرار گرفته است و استفاده از تجربیات ارزشمند در تقویت فعالیت و توسعه گستره فعالیت آنها در حوزه اقتصاد و تولید کشور می‌تواند افزایش فرصت‌های اشتغال و رونق تولید را تضمین کند.

آمار بیکاری سیاست های اشتغالزایی دولت

آمار بالای بیکاران در کشور که نشان از وجود بیش از چهار میلیون نفر بیکار از اقشار مختلف دارد و نرخ بیکاری ۹.۶ درصدی بیکاری و تداوم شرایط اضطراری اشتغال و مشکلات ناشی از آن در دهه های گذشته ضرورت بهره مندی از تمامی ظرفیت های بازار کار و اقتصاد را جهت اشتغالزایی گسترده نشان می دهد و دولت سیزدهم با نگاه به این شرایط و با تعریف طرح "زیست بوم ملی اشتغال" به عنوان بستر هماهنگ کننده و ارائه دهنده سیاست‌های کلی اشتغال، با تاکید بر استفاده از همه داشته ها و توانمندیهای مرتبط با اشتغال به دنبال ایجاد چهار میلیون شغل در طول دوره تصدی دولت است که در همین ارتباط اهداف زمانبندی شده ایجاد یک میلیون و ۸۰۰ هزار فرصت شغلی تا پایان سال ۱۴۰۱ ارائه شده است.  

اشتغال خانگی؛ ضرورت بازار کار و تولید

سیاستگذاری در راستای ایجاد فرصت‌های شغلی برای دولت‌ها یکی از مسائلی است که با توجه به میزان نرخ اشتغال و بیکاری می‌تواند در قالب چالش‌های حوزه بازار کار مطرح شود و زمینه‌سازی برای ایجاد مشاغل خانگی به عنوان یکی از سیاست‌هایی که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بالاترین بازده را در اشتغالزایی و با کمترین هزینه‌ها داراست، می‌تواند به عنوان راهکار در ایجاد اشتغال گسترده مطرح شود.   

نگاهی به سیاست‌های حوزه کلان اشتغال نشان می‌دهد که در دهه‌های گذشته موضوع اشتغالزایی متناسب با شرایط جمعیتی و تنوع افراد کارجو از نظر میزان تحصیلات، مهارت و سن افراد و توازن عرضه و تقاضا در بازار کار به میزان لازم در قالب سیاستگذاری‌های اثربخش وجود نداشته و یا کارآمدی قابل انتظار را نداشته است و این در حالی است که وجود طرح‌های اشتغالزا مانند بخش مشاغل خانگی با ظرفیت‌های بالای ایجاد اشتغال این قابیلت را دارد که بهبود شرایط اشتغال را در کشور موجب شود.

سهم اشتغال خانگی در جهان و ایران

بررسی نشان می‌دهد با گسترش روز افزون فناوری‌های نوین به ویژه فناوری دیجیتالی و گسترش فضای مجازی، فرصت‌های زیادی برای شکل‌گیری مشاغل خانگی ایجاد شده است؛ به طوری که ۲۰ درصد درآمد کشورهای در حال توسعه از مشاغل خانگی به دست می‌آید و نمونه آن کشورهای چین و بنگلادش هستند. باید توجه داشت که کسب‌وکار خانگی از نظر ایجاد شغل، نوآوری در عرضه محصول یا خدمت موجب تنوع و دگرگونی زیادی در اجتماع و اقتصاد کشور می‌شود.

در حال حاضر سهم اشتغال خانگی از کل اشتغال کشور حدود ۲.۶ درصد است، استقبال از مشاغل خانگی را در این شرایط اقتصادی و شیوع کرونا، مناسب ارزیابی کرده و بر همین اساس مشاغل خانگی را از اولویت‌های دولت سیزدهم می‌داند که با توجه به شرایط کرونا در کشور باید با توسعه و تقویت مشاغل خانگی این سهم ارتقاء یابد.

برنامه‌ریزی در جهت توسعه صنایع زودبازده

«محمود کریمی بیرانوند» سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گوید: وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست و ما باید جوانان را مشغول به کار کنیم اما این ظرفیت الان در صنایع بزرگ وجود ندارد پس باید صنایع خرد و خانگی و کوچک و زودبازده را توسعه دهیم.

به گفته وی، در هر کشوری هم به بنگاه‌های بزرگ و هم بنگاه‌های خرد نیاز داریم. اینکه جهت‌گیری سیاست‌های ما صرفا به سمت بنگاه‌های خرد و یا صرفا به سمت بنگاه‌های بزرگ باشد، غلط است. یعنی اگر ما هر کدام را بر دیگری ترجیح دهیم حتما در سیاستهای کلان دچار اشتباه شده‌ایم.

معاون وزیر کار همچنین با بیان اینکه توسعه مشاغل خرد و خانگی هیچ تناقضی با توسعه صنایع بزرگ ندارد و در خیلی از کشورهای بزرگ بخشی از زنجیره ارزش و تولید شرکتهای بزرگ در خانه‌ها تشکیل می‌شود، گفته است: بین صنایع بزگ و مشاغل خرد همبستگی و وابستگی وجود دارد، اینها از هم جدا نیستند و هیچ کدام بر دیگری ترجیح ندارند اما در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ذیل معاونت توسعه کارآفرینی ما وظیفه‌ای در حوزه توسعه صنعتی و بنگاه‌های بزرگ نداریم و تمرکز ما بیشتر بر مشاغل متوسط و کم‌سرمایه‌بر است.

وی با اشاره به اینکه وضعیت اشتغال در کشور مناسب نیست و ما باید جوانان را مشغول به کار کنیم اما این ظرفیت الان در صنایع بزرگ وجود ندارد پس باید صنایع خرد و خانگی و کوچک و زودبازده را توسعه دهیم، می گوید: به هیچ عنوان رویکرد ما در حوزه مشاغل خانگی و بنگاه‌های خرد و کوچک رویکرد بنگاه‌های زودبازده‌ای که از آن خاطره‌ی خوشی نداریم نیست. ما به دنبال تزریق منابع مالی گسترده بدون نظارت و توجیه اقتصادی نیستیم.

کد خبر: 47963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 10 =