از حل مشکلات دانشگاه‌ها تا تسهیل اشتغال و ازدواج

تعدادی از دانشجویان استان گلستان در آستانه سفر رئیس‌جمهور به گلستان مطالبات و مشکلات استان به‌ویژه در حوزه دانشجویی و دانشگاه‌ها را تشریح کردند.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایسنا، در تاریخ انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها مبدأ و منشأ تمامی رویدادهای تحول ‌آفرین در کشور بودند، امروز نیز در گام دوم انقلاب اسلامی انتظار می رود دانشجویان همانند چله نخست انقلاب اسلامی پویا و تأثیرگذار پا به میدان بگذارند و نقش آفرینی کنند شاید به همین دلیل است که انتظار مقام معظم رهبری از دانشجویان ویژه است تا جایی که حجم وسیعی از مطالبات و فرهنگ سازی‌های موردنظر خود را بر دوش دانشجویان انقلابی نهاده اند.

با نگاهی به اندیشه های امامین انقلاب اسلامی می بینیم که دانشجو با تأسی از آرمان های انقلاب اسلامی بیداری و بصیرت را به جامعه تزریق می کند، جامعه دانشگاهی یکی از اقشار مهم و تأثیرگذار در جامعه به شمار می رود و از آنها به عنوان آیندگان این سرزمین یاد می شود که کشور روزی به دست این جوانان مدیریت خواهد شد اما جوانان امروز دانشگاه های استان گلستان با مشکلات زیادی روبه رو هستند.

با توجه به نقش مهم و اثرگذار دانشجو در سرنوشت جامعه در آستانه سفر رئیس جمهور به استان گلستان به سراغ جمعی از دانشجویان گلستانی رفتیم تا مطالبات و دغدغه های آنها از رئیس جمهور را جویا شویم که در ادامه از نظر می گذرانید؛

دانشجویان گلستانی از نبود امکانات خوابگاهی رنج می‌برند

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان در این باره گفت: دانشگاه مبدأ همه تحولات و همچنین مبدأ حرکت و خیزش جوانان است و با مطالبات سنگینی که مقام معظم رهبری از قشر جوان دارند نقش دانشگاه ها و مراکز علمی مهم و پررنگ است لذا رفع مشکلات این حوزه باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

حسین رجبی به بخشی از مشکلات حوزه دانشجویی استان گلستان گلستان اشاره کرد و توضیح داد: متأسفانه نبود امکانات رفاهی و خوابگاهی یکی از مشکلات دانشجویان گلستانی است برای مثال در حالی که دو سوم دانشجویان دانشگاه گلستان غیربومی هستند اما از فقدان خوابگاه رنج می برند و مجبورند از پانسیون ها استفاده کنند.

وی مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی را مشکل دیگر حوزه دانشگاهی استان گلستان برشمرد و افزود: متأسفانه دانشگاه های غیرانتفاعی به بنگاه های اقتصادی تبدیل شدند و رویکرد آنها کاملاً انتفاعی شده است، همچنین عدم نظارت بر دانشگاه های غیرانتفاعی و مشکلات و تعارض منافعی که توسط هیئت امنای این دانشگاه ها ایجاد شده از جمله مشکلات دیگری است که انتظار داریم مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

به حاشیه رفتن مسائل فرهنگی در برخی دانشگاه های گلستان

عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان گلستان با بیان اینکه متأسفانه در سایه عدم نظارت بر دانشگاه های غیرانتفاعی فضا برای کنشگری تشکل های دانشجویی به شدت تنگ است، بیان کرد: دانشگاه های آزاد و غیرانتفاعی در استان توجه کافی به مسئله فرهنگ ندارند این در حالی است که فرهنگ به ویژه برای قشر جوان مسئله کوچکی نیست لذا توجه به مسائل فرهنگی از دیگر مطالبات ما از رئیس جمهور است به طور، متأسفانه دانشگاه های استان گلستان مباحث فرهنگی را به حاشیه راندند و دچار علم زدگی شدند.

رجبی مطالبات دانشجو معلمان و فقدان خوابگاه مناسب برای دانشجومعلمان خواهر را از دیگر مشکلات حوزه دانشجویی برشمرد و ابراز داشت: در هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان تعداد هیئت علمی در مقایسه با دانشجویان بسیار اندک است، از طرفی اساتید دانشگاه فرهنگیان حق التدریسی هستند و با تغییر مدیران کل و رؤسای دانشگاه ها به راحتی تغییر می کنند و متأسفانه گاهی اوقات در این مسئله ارتباطات فامیلی و رانتی شکل می گیرد.

اشتغال از مطالبات مهم دانشجویان

اسماعیل دلداده مهربان نیز اشتغال را یکی از مطالبات مهم جوانان از رئیس جمهور دانست و اظهار کرد: متأسفانه با توجه به شرایط موجود اشتغال جوانان به کُندی انجام می شود، از طرفی افراد تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی به دلیل محدودیت های سازمان استخدامی نمی توانند در حوزه کاری ورود پیدا کنند که انتظار داریم روش های دیگر را برای استفاده از توان و ظرفیت این دسته از جوانان به کار گیرند.

دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی با بیان اینکه تسهیل ازدواج جوانان مطالبه دیگر ما از رئیس جمهور است، بیان کرد: متأسفانه در شرایط فعلی ازدواج جوانان سخت و دشوار شده است و با توجه به این شرایط بسیاری از جوانان به سمت ازدواج نمی روند.

وی استفاده از نظرات نخبگان و دانشجویان جوان را ضروری خواند و افزود: اساتید باید به جوانان اعتماد کنند تا زمینه شکوفایی استعدادهای قشر جوان فراهم شود.

دلداده مهربان با بیان اینکه در استان گلستان ظرفیت فوق العاده ای در حوزه ورزش و گردشگری وجود دارد، تصریح کرد: می توان از این ظرفیت ویژه در حوزه اشتغالزایی و زیرساخت های استانی بهره برداری کرد که نیازمند حمایت اداره کل ورزش و جوانان استان و دیگر دستگاه های اجرایی است، همچنین از وزارت میراث فرهنگی انتظار داریم از صنعت گردشگری ورزشی در استان حمایت کند.

دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی تسریع در راه اندازی منطقه آزاد اینچه برون را مطالبه دیگر مردم گلستان از رئیس جمهور عنوان کرد و افزود: تسریع در ایجاد منطقه آزاد اینچه برون به اشتغال جوانان و رفع مشکل بیکاری کمک می کند که امیدوارم در سفر رئیس جمهور به گلستان در دستور کار قرار گیرد.

نگاه رئیس جمهور به گلستان ویژه باشد

یکی دیگر از جوانان گلستانی نیز در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: به طور قطع نخستین مسئله ای که باید مورد توجه رئیس جمهور باشد تسریع در انتصابات و انتخاب مدیران استانی است، متأسفانه بسیاری از ادارات به دلیل عدم تغییر مدیران کار مردم را به تعویق می اندازد و آن را به روز های آینده موکول می کنند.

مجید نادم از دخالت برخی نمایندگان مجلس در انتخاب مدیران گلایه کرد و گفت: گویا استاندار گلستان اختیار تام برای انتخاب مدیران را ندارد و انتظار ما از رئیس جمهور جلوگیری از دخالت برخی از افراد با نفوذ در انتخاب مدیران استان گلستان است چراکه به نظر می رسد برخی به دنبال سهم خواهی از دولت هستند که ایشان باید آن ها را از این تصمیم گیری ها دور کنند.

وی با بیان اینکه متأسفانه هنوز بسیاری از مدیران ناکارآمد دولت سابق بر منصب مدیریت هستند، یادآور شد: این مسئله به معنای آن است که هنوز حجامت دولت در استان انجام نشده و بانیان وضع موجود هنوز سر کار هستند و شاید فقط میزشان عوض شده است!

این فعال فرهنگی و اجتماعی از جای خالی جوانان و فارغ التحصیل با سوابق فرهنگی مطلوب در بدنه اجرایی استان گلستان گلایه کرد و ابراز داشت: متأسفانه ولنگاری فرهنگی در برخی دانشگاه های استان بیداد می کند که این امر باید مورد توجه باید قرار بگیرد و جابه جایی مسئولان دانشگاهی با سرعت بیشتر انجام شود و استفاده از ظرفیت جوانان در دانشگاه ها مورد توجه قرار گیرد.

نادم با بیان اینکه یکی از مطالبات جدی مردم گرگان نابودی جنگل های استان گلستان است، خاطرنشان کرد: هرساله شاهد تخریب هزاران درخت در جنگل های استان هستیم البته در زمان تصدی آیت الله رئیسی در ریاست قوه قضائیه در این حوزه اقدامات خوبی انجام شد اما کافی نبود!

وی استان گلستان را یکی از سیاسی ترین استان های کشور خواند و افزود: باید یک تیم قوی متشکل از برخی دانشجویان، جوانان و نخبگان در استان شکل بگیرد تا کارها با دقت و سرعت بیشتری انجام شود، همچنین نگاه رئیس جمهور به استان گلستان باید ویژه باشد.

کد خبر: 48132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =