روند صعودی سهم تامین مالی در راستای کاهش تعهدات دولت 

پیش‌بینی سهم تامین مالی صندوق بازنشستگی کشوری توسط مجموعه سرمایه گذاری این صندوق برای سال ۱۴۰۱ این است که با افزایش سودآوری در شرکت‌های تابعه، سهم این بخش در کمک به تامین منابع صندوق در پرداخت حقوق بازنشستگان افزایش یابد.  

حسن تاجیک، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا در گفت‌وگوی اختصاصی با آتیه آنلاین گفت: پیش‌بینی سهم تامین مالی صندوق بازنشستگی کشوری توسط مجموعه سرمایه گذاری این صندوق برای سال ۱۴۰۱ این است که با افزایش سودآوری در شرکت‌های تابعه، سهم این بخش در کمک به تامین منابع صندوق در پرداخت حقوق بازنشستگان افزایش یابد.  

تاجیک اظهار داشت: طی سالهای اخیر در حوزه اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری بدین صورت طراحی شده که ضمن الویت بخشی به اجرای منویات و سیاست های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حوزه حفظ و ایجاد اشتغال پایدار در سرمایه گذاری های اقتصادی، در ایجاد جریان نقدینگی به منظور کمک به حقوق بازنشستگان کشوری نیز موثر واقع شود. در سال های اخیر علیرغم تنگناها در تامین منابع مالی صندوق از محل منابع بودجه ای، سعی شده از طریق اصلاح نظام بودجه ریزی مدون و اصلاح فرایندها نسبت به افزایش سودآوری در حوزه سرمایه گذاری اقدامات موثری انجام شود تا منجر به کاهش تعهدات بودجه ای شود.

وی در ادامه عنوان کرد: در راستای کمک به جریان تامین نقدینگی صندوق بازنشستگی کشوری، روند افزایش سرمایه گذاری و سودآوری شرکت های تحت پوشش در سال جاری شتاب بیشتری گرفته و در سال ۱۴۰۱ این روند تقویت خواهد شد. سهم تامین بخشی از منابع لازم برای پرداخت حقوق بازنشستگی کشوری علیرغم اجرای طرح همسان سازی و متناسب سازی حقوق بازنشستگان که منجر به افزایش حجم تعهدات صندوق بازنشستگی کشوری شد، با مدیریت و اجرای نظام کنترلی و پایش و ارزیابی عملکرد شرکت‌های تحت پوشش باعث گردید تا حجم تعهدات بیشتری را به دولت منتقل ننماید.

تاجیک با اشاره به اینکه این روند به این مفهوم است که در نظام بودجه ریزی برای شرکت های تحت پوشش و هلدینگ های صندوق بازنشستگی کشوری مدیریت منسجم تری صورت گرفته، بیان داشت: این شرایط نشان می دهد کنترل و نظارت های فرایندی طی دوره هایی که در تدوین بودجه صورت گرفته و به صورت مستمر و در مقاطع ۳، ۶ و ۹ ماهه عملکرد شرکت ها مورد رصد و پایش قرار گرفته و در جریان سود آوری بیشتر شرکت‌ها اثر گذار بوده است.  

وی اضافه کرد: انحراف بودجه ها ناشی از تحولات بازار و شرایط اقتصادی و ریسک های مرتبط نیز در این راستا مدنظر قرار گرفت و در طی این فرایندها شاهد افزایش سهم سودآوری شرکت ها در این مدت بوده ایم.  

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا همچنین بیان داشت: با پیگیری این روند بدون اینکه سرمایه گذاری های قابل توجه ای صورت بگیرد،  سهم سودآوری شرکت ها افزایش پیدا کرده است و در واقع با ظرفیت شرکت های موجود این اتفاق را شاهد بوده ایم.  

سیاست های خروج از زیاندهی شرکت ها

تاجیک در ادامه  گفت: البته برنامه هایی نیز برای خروج شرکت ها از زیاندهی دیده شده است که تا حدودی در این راستا اقدامات ویژه ای صورت گرفته است و با توجه به اینکه تعدادی از شرکت ها مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت طی سالهای گذشته بوده اند، با اقدامات اصلاحی که صورت گرفته به سود عملیاتی و بعضا به سود خالص رسیده اند.  این شرایط به این مفهوم است که در حوزه نظام بنگاه‌داری شاهد عملکرد مطلوب آنها بوده ایم و برنامه های پیش بینی شده در سال گذشته و سال جاری محقق شده است.

کد خبر: 48211

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =