نویسنده باید علاوه بر مهارت تولید محتوا، در بستر دیجیتال هم ایده‌سازی کند

نویسنده کودک و نوجوان و پژوهشگر ادبیات معتقد است: نویسنده در سده جدید باید مهارت‌ و تیزهوشی لازم را داشته‌باشد تا بتواند علاوه بر تولید محتوا برای کتاب، ایده‌های خود را در بستر دیجیتال، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن و... پیاده کند.

به گزارش آتیه آنلاین، سیدعلی کاشفی‌خوانساری در گفت‌وگو با ایرنا درباره ویژگی‌هایی که نویسنده روزگار نوین باید داشته‌باشد، توضیح داد: امروز همه چیز تغییر کرده‌است، کار نویسنده فقط این نیست که کنج خانه بنشیند و بنویسند؛ نویسنده امروز اگر صفحه مجازی معرفی آثارش را نداشته‌باشد، نویسنده موفقی نخواهد بود. امروز اگر نویسنده‌ای در برابر اتفاق‌های عمومی، مناسبت‌ها و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی اظهار نظر نکند و سکوت کند، آن سکوت به چشم می‌آید و در کارش تاثیر دارد.

این نویسنده ادامه داد: امروز نویسنده‌ها ناگزیرند که با مخاطب‌های خود تعامل پیوسته داشته‌باشند، حرف‌های آن‌ها را بشنوند و با آن‌ها صحبت کنند. نویسنده‌ها لازم است در ترویج، معرفی و حتی فروش کتاب مشارکت جدی داشته‌باشند و این کار را با شرکت در جشن‌های امضا، برنامه‌های زنده اینستاگرامی، میزگردهای مجازی، رورنمایی از کتاب و برنامه‌های مختلف دیگر اجرا کنند.

نویسنده باید قابلیت ارائه ایده‌هایش در دنیای دیجیتال را داشته‌باشد

به گفته او نویسنده نمی‌تواند نسبت به فعالیت‌های فرهنگی خارج از شهر یا کشورش بی‌تفاوت باشد، کاشفی‌خوانساری افزود: امروز بسیاری از مخاطب‌هایی که با ما حرف می‌زنند و در کلاس‌های ما شرکت می‌کنند، از شهرهای دیگر و حتی کشورهای دیگر با ما ارتباط دارند و فضای سنتی به کلی تغییر کرده‌است، پس امروز باید هرچه بیشتر با تحولات تغییر کنیم، ناگزیریم که با زبان‌ها و ناشران بین‌المللی همکاری کنیم، در همایش‌ها و گروه‌های نویسندگان تعامل داشته‌باشیم،  در صفحه فیسبوک آن‌ها پیام بگذاریم و توییت کنیم؛ سایت یا وبلاگ شخصی برای ارائه سوابق و معرفی آثارمان داشته‌باشیم. ناگزیریم که در برنامه‌ها و همایش‌های جهانی شرکت و با مخاطب‌ها تعامل پیوسته داشته‌باشیم و با آن‌ها حرف بزنیم  نظراتشان را در کارهایمان اعمال کنیم و دخالت بدهیم.

کاشفی‌خوانساری با تاکید بر لزوم فعالیت چند وجهی نویسنده، شاعر و مترجم در این سال‌ها، ادامه داد: منطقی نیست اگر فردی بگوید که صرفا حوزه کارش کتاب است، بلکه وقتی نویسنده تولید محتوا می‌کند، باید به تولید محتوا برای قالب‌های مختلف مانند کتاب الکترونیک همراه با واقعیت افزوده، کتاب صوتی، مجلات کاغذی، خبرگزاری‌ها، صفحات مجازی، اپلیکیشن‌ها، بازی‌های کامپیوتری، انیمیشن و ده‌ها مورد دیگر فکر کند و آمادگی ارائه ایده‌های خود را در بسترهای مختلف و قالب‌های مخلف داشته‌باشد.

شعر یا داستان خوب نوشتن، کافی نیست

کاشفی خوانساری: نویسنده باید علاوه بر مهارت تولید محتوا، در بستر دیجیتال هم ایده‌سازی کند

کاشفی‌خوانساری درباره تغییراتی که سبک کاری مولفان در سال‌های اخیر پیدا کرده‌است، گفت: زندگی و همچنین کار نویسنده از جنبه‌های مختلفی با تغییرات و دگرگونی‌هایی همراه بود، مقوله ارتباطات، بحث روابط عمومی، چگونگی انتشار آثار، ارتباط‌های داخلی و بین‌المللی و تعامل با مخاطب، همه نسبت به دهه‌های گذشته دچار تفاوت‌های بنیادین و چشمگیر شده‌است، امروزه با استفاده از فضای مجازی و امکانات دیجیتال و الکترونیک خیلی از مقولات تغییر کرده‌است.

وی با تاکید بر اینکه تغییراتی که در روش فعالیت مولفان ایجاد شده‌است، نتیجه گذشت زمان طولانی نیست، ادامه داد: از قرون پیش و سده گذشته حرف نمی‌زنیم، تا همین ۳۰ یا ۲۰ سال پیش با دست خط می‌نوشتیم و با گذاشتن کاربُن زیرِ کاغذ، دو یا سه نسخه کپی از آن نوشته تهیه می‌کردیم. مطالب را از طریق پست برای مجلات می‌فرستادیم و منتظر می‌ماندیم تا مجله‌ها روی کیوسک روزنامه‌فروشی بیاید تا بتوانیم نوشته خود را ببینیم. برای گرفتن حق‌التالیف به دفاتر نشریات و ناشران کتاب مراجعه، اسکناس و پول نقد دریافت می‌کردیم.

این نویسنده با اشاره به اینکه اقدامات برای ویراستاری هم تا چند سال قبل روی کاغذ انجام می‌شد، بیان کرد: اگر ناشری اثری را برای کارشناسی برایمان می‌فرستاد، به شکل کاغذی دریافت می‌کردیم، نظر و اثر را به شکل کاغذی به دفتر نشریه یا انتشاراتی تحویل می‌دادیم.

به گفته این نویسنده روابط میان مولف و مخاطب در سال‌های اخیر بسیار تغییر کرده‌است.

وی توضیح داد: در گذشته هیچ وقت خواننده‌های کتابمان را نمی‌دیدیم، نامه‌هایی را از آن‌ها دریافت می‌کردیم و از طریق نامه و ستون در مجلات به خوانندگان و مخاطبان پاسخ می‌دادیم. ده‌ها تفاوت پایه‌ای و اساسی دیگر وجود دارد که وقتی امروز برای جوانان تعریف می‌کنیم، شگفت و غیرعملی به نظر می‌رسد؛ اما واقعا به این شکل کار کردیم. مقالات و کتاب‌هایمان چاپ شد و سردبیری کردیم. در گذشته نه چندان دور با همکاران، ناشرین و مخاطبان در چنین حال و هوایی ارتباط داشتیم.

این نویسنده در جمع‌بندی اقدامات ضروری در سده جدید برای افرادی که تولید محتوا می‌کنند، بیان کرد: در شرایط جدید شعر یا داستان خوب نوشتن، کافی نیست، نیازمند مهارت‌ها و فعالیت‌های جدید هستیم. موفقیت کار ما در نویسندگی به آمادگی، مهارت و تیزهوشی و فعالیت ما در آن حوزه‌ها بستگی دارد.  

کد خبر: 49217

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =